الزمر ٣٤

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۹ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

آنچه بخواهند نزد پروردگارشان برای آنان موجود است؛ و این است جزای نیکوکاران!

|براى آنها، هر چه بخواهند نزد پروردگارشان خواهد بود. اين پاداش نيكوكاران است
براى آنان، هر چه بخواهند پيش پروردگارشان خواهد بود. اين است پاداش نيكوكاران.
برای آن بندگان نزد خدایشان از هر نعمتی که بخواهند مهیّاست، که این پاداش نیکو کاران عالم است.
برای آنان نزد پروردگارشان آنچه بخواهند فراهم است؛ این است پاداش نیکوکاران؛
برايشان هر چه بخواهند در نزد پروردگارشان مهياست. اين است پاداش نيكوكاران.
برای آنان هر چه بخواهند در نزد پروردگارشان هست، این پاداش نیکوکاران است‌
ايشان راست نزد پروردگارشان آنچه بخواهند اين است پاداش نيكوكاران،
هر چه بخواهند برایشان در پیشگاه پروردگارشان آماده است. این، پاداش نیکوکاران است. (آنان که عقیده‌ی نیک و کردار نیک دارند).
تنها برایشان، هر چه بخواهند پیش پروردگارشان است. این پاداش نیکی‌کنندگان است.
ایشان را است آنچه خواهند نزد پروردگارشان این است پاداش نکوکاران‌


الزمر ٣٣ آیه ٣٤ الزمر ٣٥
سوره : سوره الزمر
نزول : ٨ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٨
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«مَا یَشَآؤُونَ»: هر چه بخواهند و آنچه طلب کنند (نگا: فرقان / ).


تفسیر

نکات آیه

۱ - تمامى خواسته هاى تقواپیشگان، در پیشگاه الهى برآورده مى شود. (هم المتّقون . لهم ما یشاءون عند ربّهم)

۲ - برآورده شدن تمامى خواسته هاى تقواپیشگان، وعده خداوند به آنان (لهم ما یشاءون عند ربّهم) کلمه «عند» براى التزام و وعده به کار مى رود; مثل «لک عندى...» (براى تو پیش من چنین و چنان است).

۳ - تمامى خواسته هاى تقواپیشگان به صرف اراده کردن و بدون اظهار کردن آنها، از پیش آماده شده است. (لهم ما یشاءون عند ربّهم) برداشت یاد شده به خاطر این نکته است که «مشیّت» به معناى خواستن و اراده کردن است و خداوند در وعده خود به بهشتیان، تنها به همین مشیت و اراده کردن آنان اکتفا کرده و فرموده است که هر آنچه آنان بخواهند و اراده کنند، بدون هیچ اظهارى به آنان اعطا خواهد کرد.

۴ - تمامى خواسته هاى پیامبران و پیروان آنان در قیامت، از پیش آماده شده و به آنان داده خواهد شد. (و الذى جاء بالصدق و صدّق به ... لهم ما یشاءون عند ربّهم)

۵ - تأمین تمامى خواسته هاى تقواپیشگان در آخرت، مقتضاى ربوبیت پروردگار است. (هم المتّقون . لهم ما یشاءون عند ربّهم)

۶ - برآورده شدن تمامى خواسته هاى احسان کنندگان در قیامت، به صرف اراده کردن آنان (لهم ما یشاءون عند ربّهم ذلک جزاء المحسنین) «احسان» هم شامل نیکى به خود مى باشد - که در این صورت مقصود نیک کردارى است - و هم شامل نیکى به دیگران مى شود (لسان العرب). این واژه در آیه شریفه، ممکن است در هر دو معنابه کار رفته باشد.

۷ - پاداش احسان کنندگان در قیامت، پاداشى بزرگ و با عظمت است. (ذلک جزاء المحسنین) برداشت یاد شده از کاربرد «ذلک» (براى اشاره به شىء بعید)، استفاده شده است.

۸ - تقواپیشگان، مصداق بارز محسنان هستند. (أُولئک هم المتّقون . لهم ما یشاءون ... ذلک جزاء المحسنین) برداشت یاد شده از به کار رفتن تعبیر «محسنین» درباره «متقین» به دست مى آید.

۹ - پیامبران و پیروانشان، از محسنان اند. (و الذى جاء بالصدق و صدّق به ... ذلک جزاء المحسنین)

۱۰ - احسان، نشانه اصلى تقوا و صفت برجسته تقواپیشگان است. (أُولئک هم المتّقون ... ذلک جزاء المحسنین) توصیف تقواپیشگان به صفت احسان، مى تواند گویاى برداشت بالا باشد.

۱۱ - تقوا و احسان، موجب دستیابى انسان به تمامى خواسته هاى خود در قیامت (أُولئک هم المتّقون . لهم ما یشاءون عند ربّهم ذلک جزاء المحسنین)

۱۲ - قیامت، تنها عرصه شایسته براى برآورده شدن تمامى خواسته هاى بشر (لهم ما یشاءون عند ربّهم) «عند ربّهم» به منزله قید براى «لهم ما یشاءون» است. این قید مى رساند که برآورده شدن خواسته هاى بشر در قیامت و در پیشگاه خداوند میسر است نه در دنیا; چنان که خداوند در جاى دیگر از قرآن مى فرماید: «...و فیها ما تشتهیه الأنفس و تلذّ الأعین...; در آن جا (بهشت) هرچه دل ها خواهش و آرزو کند و چشم ها از دیدن آن لذت برد، وجود دارد. زخرف (۴۳)، آیه (۷۱).

۱۳ - بهشت و تأمین تمامى خواسته ها، پاداش استحقاقى و حق محسنان است. (ذلک جزاء المحسنین) تعبیر «جزاء» مى رساند که محسنان در برابر احسان هاى خود، حقى بر خدا پیدامى کنند; هر چند این حق را خود او مقرر فرموده است.

موضوعات مرتبط

  • احسان: آثار احسان ۱۰، ۱۱
  • انبیا: احسان انبیا ۹; احسان پیروان انبیا ۹; انبیا در قیامت ۴; پیروان انبیا در قیامت ۴; تأمین خواسته هاى انبیا ۴; تأمین خواسته هاى پیروان انبیا ۴
  • بهشتیان: ۱۳
  • پاداش: مراتب پاداش اخروى ۷
  • تقوا: آثار تقوا ۱۱; نشانه هاى تقوا ۱۰
  • خدا: آثار ربوبیت خدا ۵; وعده هاى خدا ۲
  • خواسته: زمینه تأمین خواسته ها ۱۱
  • قیامت: تأمین خواسته ها در قیامت ۱۲; ویژگیهاى قیامت ۱۲
  • متقین: آثار اراده متقین ۳; احسان متقین ۸; تأمین خواسته هاى متقین ۱، ۲، ۳، ۵; صفات متقین ۱۰; فضایل متقین ۱، ۲، ۳; متقین در قیامت ۵; وعده به متقین ۲
  • محسنان : ۸، ۹ آثار اراده محسنان ۶; پاداش اخروى محسنان ۷، ۱۳; تأمین خواسته هاى محسنان ۶; فضایل محسنان ۶; محسنان در قیامت ۶

منابع