طه ٦٠

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۴۱ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

فرعون آن مجلس را ترک گفت؛ و تمام مکر و فریب خود را جمع کرد؛ و سپس همه را (در روز موعود) آورد.

|پس فرعون برگشت و تمام شگرد خود را گرد آورد، سپس باز آمد
پس فرعون رفت و [همه‌] نيرنگ خود را گرد آورد و بازآمد.
آن‌گاه فرعون (از موسی) رو گردانید و به تدبیر جمع آوری سحر و ساحران پرداخت، سپس (با ساحران بسیار به وعده‌گاه) آمد.
پس فرعون [از مجلس مناظره با موسی] برگشت، پس نیرنگش را [که جادوگران و ابزار جادویشان بود] گرد آورد، سپس به وعده گاه باز آمد.
فرعون بازگشت و ياران حيله‌گر خويش را گرد كرد و باز آمد.
فرعون برگشت و همه مکر و تدبیر خود را به کار برد و به میان آمد
پس فرعون برگشت و ترفند خويش فراهم ساخت و باز آمد.
(فرعون آن مجلس را ترک گفت و) پشت نمود و رفت و همه‌ی مکر و فریب خود را جمع کرد و سپس (در روز موعد با تمام قدرت و جملگی جادوگران چیره‌دست و ادوات و ابزار جادو به میدان) آمد.
پس فرعون پشت کرد. پس نیرنگ خود را گرد آورد. سپس (باز) آمد.
پس برگشت فرعون پس گردآورد نیرنگ خویش را پس بیامد


طه ٥٩ آیه ٦٠ طه ٦١
سوره : سوره طه
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«کیْد»: نیرنگ. مراد همه چیزهائی است که در چاره‌کردن موسی و پیروزی بر او، لازم و ضروری بود.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - فرعون با پذیرفتن زمان و مکان پیشنهادى موسى(ع) براى مبارزه، از ادامه بحث و گفت وگو با او لب فرو بست و مجلس مناظره را ترک کرد. (فتولّى فرعون )

۲ - فرعون، پس از تعیین زمان رویارویى با موسى(ع)، بى درنگ و بدون از دست دادن فرصت، به تهیه و تدارک مقدمات لازم براى مقابله پرداخت. (موعدکم یوم الزینة ... فتولّى فرعون فجمع ) «فاء» در «فتولّى» و «فجمع» براى بیان ترتیب کار و اتصال است; یعنى، فرعون به مجرد پایان مذاکره و مواعده با موسى(ع)، به تدارک مکر و جمع آورى آن پرداخت و هیچ فرصتى را از دست نداد.

۳ - تهیه و تدارک براى ارائه سِحرى بزرگ در برابر موسى(ع)، از حیله هاى فرعون (فلنأتینّک بسحر ... فجمع کیده )

۴ - فرعون براى مقابله با موسى(ع)، تمامى حیله ها و برنامه هاى خود را جمع آورى کرد و به کار گرفت. (فتولّى فرعون فجمع کیده ) «کید»; یعنى، مکر ورزیدن و چاره اندیشیدن (قاموس) و مراد از «جمع کید»، گردآورى اهل مکر و ابزار آن است.

۵ - فرعون، از فرصت کافى براى تدارک سِحر و امکانات دیگر جهت مقابله با موسى(ع) برخوردار بود. (فجمع کیده ثمّ أتى) «ثمّ» براى بیان تراخى است. ممکن است این تراخى، زمانى باشد; یعنى، پس از جمع آورى مکرها، مدتى تا رسیدن روز موعود فاصله شد و سپس آن روز فرا رسید. براین اساس باید گفت: فرعون فرصتى کامل براى کسب آمادگى داشت.

۶ - فرعون پس از گردآورى امکانات و حیله هاى خویش، در میعادگاه خود با موسى(ع) حاضر گردید. (موعدکم یوم الزینة ... فجمع کیده ثمّ أتى )

موضوعات مرتبط

  • فرعون: استمداد فرعون از جادو ۳; اعراض فرعون ۱; توطئه فرعون ۲، ۴; روش مبارزه فرعون ۳، ۴; فرصت فرعون ۵; مکر فرعون ۳، ۴، ۵، ۶; مناظره فرعون با موسى(ع) ۱; میعاد فرعون با موسى(ع) ۶
  • موسى(ع): تهیه ابزار مبارزه با موسى(ع) ۲، ۵، ۶; قصه موسى(ع) ۱، ۲، ۳، ۴ ، ۵، ۶

منابع