الأحزاب ٣١
ترجمه
الأحزاب ٣٠ | آیه ٣١ | الأحزاب ٣٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یَقْنُتْ»: خشوع و خضوع کند. از ماده (قنوت) که به معنی اطاعت توأم با خضوع و ادب است. «رِزْقاً کَرِیماً»: روزی گرانقدر و ارزشمند. مراد بهشت است که کانون همه موهبتها و نعمتها است.
تفسیر
- آيات ۲۸ - ۳۵، سوره احزاب
- بيان آيات مربوط به همسران رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم )
- مخير كرد پيامبر اكرم (ص ) همسران خود را بين دو امر
- تنها ملاك سعادت و كرامت ((تقوى )) است و هيچ حسب و نسب از آن جمله همسرى پيامبر(صلى الله عليه و آله و سلم ) - ملاك نيست
- اشاره بر مضاعف بودن پاداش و كيفر، زنان پيامبر(ص ) در برابرعمل خوب و بد خود
- دستوراتى چند به همسران پيامبر اكرم (ص )
- ((اهل البيت )) و مخاطب آيه ((يريد الله ليذهب عنكم الرجساهل البيت و يطهركم تطهيرا)) چه كسانى هستند؟
- اثبات اينكه مراد از ((اهل البيت )) و مخاطب آيه تطهير، خمسه طيبه (پيغمبر، على ، فاطمه، حسن و حسين عليهم السلام ) هستند
- آيه تطهير بدنبال آيات مربوط به زنان پيامبرنازل شده است
- مفاد آيه تطهير عصمت اهل بيت (ع ) به اراده تكوينى خداوند است
- اشاره به فرق بين اسلام و ايمان و اشاره به اينكه در شريعت اسلام از نظر حرمت وكرامت بين زن و مرد فرق نيست
- بحث روايتى
- رواياتى در ذيل آيات مربوط به همسران پيامبر(صلى الله عليه و آله و سلم )
- نام و مشخصات همسران و كنيزان رسول الله (ص )
- اغصار اهل بيت (ع ) در پنج تن بنقل از ام سلمه
- روايات متعدد درباره نزول آيه تطهير درباره پنج تن (عليهم السلام ) كه در زير كساىپيامبر(صلى الله عليه و آله و سلم ) جمع شده بودند
- رواياتى درباره اينكه رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم ) مدتى را هر صبح بهدر خانه على (عليه السلام ) مى آمد و ايشان رااهل البيت خطاب مى كرد و آيه تطهير را تلاوت مى فرمود
- چند روايت متضمن اينكه مقصود از اهل بيت رسول الله (صلى الله و آله و سلم ) همسران آنحضرت نيستند
نکات آیه
۱ - خداوند، به همسران پیامبر، در صورت اطاعت خاضعانه آنان از خدا و پیامبر(ص) و انجام عمل صالح، وعده پاداش دوچندان داده است. (و من یقنت منکنّ للّه و رسوله و تعمل صلحًا نؤتها أجرها مرّتین) «قنوت» (مصدر «یقنت») به معناى «اطاعت خاضعانه» است (مفردات راغب).
۲ - مهیّا شدن روزى کریمانه از جانب خداوند براى همسران پیامبر در صورت اطاعت خاضعانه آنان از خدا و پیامبر(ص) و انجام دادن عمل صالح است. (و من یقنت منکنّ للّه و رسوله و تعمل صلحًا ... و أعتدنا لها رزقًا کریمًا)
۳ - پیامبر(ص)، داراى شأن و منزلتى والا در پیشگاه خداوند (و من یقنت منکنّ للّه و رسوله) ذکر «رسوله» در کنار «اللّه» با این که سخن از ناسازگارى همسران پیامبر با او در زمینه مسایل دنیوى بود و باید تنها از پیامبر(ص) و تبعیت از آن حضرت سخن گفته مى شد، مى تواند براى بیان این منظور باشد که اطاعت از پیامبر(ص) از اطاعت خداوند، جدا نیست و این حکایت از شأن و عظمت آن بزرگوار مى کند.
۴ - موقعیت افراد در برخوردارى شان از پاداش مضاعف خداوند در مقابل عمل صالح شان نقش دارد. (و من یقنت منکنّ للّه و رسوله و تعمل صلحًا نؤتها أجرها مرّتین)
۵ - امتیاز همسران پیامبر، به اطاعت خاضعانه از خدا و پیامبر(ص) و انجام دادن عمل صالح است. (و من یقنت منکنّ للّه و رسوله و تعمل صلحًا نؤتها أجرها مرّتین)
۶ - برخوردارى همسران پیامبر از پاداش مضاعف الهى، منوط به تداوم اطاعت و انجام دادن عمل صالح از سوى آنها است. (و من یقنت منکنّ ... و تعمل صلحًا نؤتها أجرها مرّتین) فعل مضارع «یقنت» و «تعمل» استمرار را مى رساند.
۷ - اعطاى پاداش مضاعف به همسران پیامبر در قبال عمل صالح شان، نمودى از رحمت خداوند است. (و من یقنت منکنّ ... نؤتها ... و أعتدنا لها رزقًا کریمًا) این که خداوند، به هنگام هشدار به همسران پیامبر در آیه پیش، براى عذاب، عذاب کننده اى را نیاورده و تنها فرمود: «بر خداوند، چنین امرى آسان است» و در این آیه، با فعل هاى «نؤتها» و «أعتدنا» دخالت مستقیم خود را بیان کرده، مى توان نکته بالا را به دست آورد لازم به ذکر است که التفات از غیبت (یضاعف لها العذاب و کان ذلک على اللّه یسیراً) به خطاب («نؤتها» و «أعتدنا») مى تواند مؤید نکته یاد شده باشد.
موضوعات مرتبط
- اطاعت: آثار اطاعت از خدا ۱، ۲، ۵; آثار اطاعت از محمد(ص) ۱، ۲، ۵; آثار تداوم اطاعت ۶
- پاداش: پاداش مضاعف ۴، ۶، ۷; موجبات ازدیاد پاداش ۱، ۴، ۶
- خدا: پاداشهاى خدا ۴، ۶; نشانه هاى رحمت خدا ۷; وعده هاى خدا ۱
- روزى: روزى کریمانه ۲
- عمل صالح: آثار تداوم عمل صالح ۶; آثار عمل صالح ۱، ۲، ۵; پاداش عمل صالح ۴، ۷
- محمد(ص): انقیاد همسران محمد(ص) ۱، ۲، ۵، ۶; برترى همسران محمد(ص) ۵; پاداش همسران محمد(ص) ۱، ۶، ۷; روزى همسران محمد(ص) ۲; عمل صالح همسران محمد(ص) ۱، ۲، ۵، ۶، ۷; مقامات محمد(ص) ۳
- موقعیت اجتماعى: نقش موقعیت اجتماعى ۴
- نظام جزایى :۴