الأنعام ٨٧
ترجمه
الأنعام ٨٦ | آیه ٨٧ | الأنعام ٨٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إجْتَبَیْنَاهُمْ»: آنان را برگزیدیم و برای رسالت خویش گلچین کردیم.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۹۰ - ۸۴، سوره انعام
- اشاره به استمرار و عدم انقطاع عقيده به توحيد در قرون گذشته ، با عنايت و هدايت الهى .
- قرآن كريم دخترزادگان را هم اولاد و ذريه حقيقى مى داند.
- ملاك تفصيل و برترى انبياء(ع ) بر ديگر مردم ، داشتن هدايت فطرى و بهره مندى ازهدايت خاص و بى واسطه الهى است .
- كوششى كه صاحب المنار براى توجيه ترتيب اسماء انبياء (ع ) در سه آيه شريفه ،نموده است .
- اشكالاتى كه بر كلام صاحب المنار وارد است .
- معناى (اجتباء) و مراد از استعمال آن در ارتباط با انبياء الهى .
- دعوت همه انبياء(ع ) و تمام شرايع ، در حقيقت يكى است اگر چه در سعه و ضيق واجمال و تفصيل مختلف باشند.
- معناى (و هديناهم الى صراط مستقيم ).
- در هدايت الهى ضلالت راه ندارد و بقاء آن مشروط به شكر، كه عبارتست ازعمل به لوازم توحيد و عبوديت مى باشد.
- معانى (( حكم )) و بيان مراد از دادن كتاب و حكم و نبوت به پيامبران عليهم السلام .
- اقسام سه گانه اطلاق (( كتاب )) در قرآن مجيد.
- بررسى اقوال مختلفى كه درباره اينكه قومى كه موكل بر حفظ دين خدا هستند چه كسانى مى باشند گفته شده است .
- به نظر ما مراد از اين قوم انبياء و معصومين و اتقياء و صلحايند كه همواره پاسدار دين حق مى باشند.
- شريعت اسلام ناسخ شرايع قبل است و امر خداوند در (( فبهديهم اقتده )) به معناى امربه تبعيت از شرايع گذشته نيست .
- چند روايت درباره (( يسع )) يكى از انبياى بنىاسرائيل .
- رواياتى در مورد اينكه دخترزادگان هم از ذريه انسان بشمار مى روند.
- مساءله قرابت و ترتب آثار نسب در مورد زنان ، و دخترزادگان مساءله اى حقوقى واجتماعى است كه در اسلام شناخته شده است .
- استناد ائمه اهل بيت عليهم السلام به آياتى از قرآن مجيد براى اثبات اينكه دخترزادهاولاد بشمار مى رود.
- رواياتى در ذيل (( .... فقد و كلنا بها قوما ليسوا بها كافرين )) .
نکات آیه
۱- خداوند برخى از پدران و فرزندان و برادران انبیاى گذشته را (ابراهیم، اسحاق، یعقوب (ع) و ... ) برگزید و به صراط مستقیم هدایت کرد. (و من ءابائهم و ذریتهم و إخونهم و اجتبینهم و هدینهم إلى صرط مستقیم)
۲- خداوند برخى از پدران و فرزندان و برادران انبیاى گذشته را (ابراهیم، اسحق (ع) و ... ) بر همه مردم عصرشان برترى بخشید. (کلاً فضلنا على العلمین ... و من ءابائهم و ذریتهم و إخونهم)
۳- پیامبران الهى داراى ارتباط نسبى با یکدیگر بودند.* (و من ءابائهم و ذریتهم و إخونهم) تصریح به اسامى تعدادى از پیامبران در آیات پیش و بیان اجمالى تعدادى دیگر با عنوان «آباء» و «ذریات» و «اخوان» گویا به منظور استقصاى همه پیامبران انجام گرفته باشد. بر این اساس حصر پیامبران در افراد مذکور، که خویشاوند یکدیگر هستند، برداشت فوق را ثابت مى کند.
۴- پیامبران، برگزیدگان خداوند و رهیافتگان به صراط مستقیم هستند. (و اجتبینهم و هدینهم إلى صرط مستقیم)
۵- گزینش و هدایت انبیا از جانب خداوند است. (و اجتبینهم و هدینهم إلى صرط مستقیم)
۶- صراط مستقیم، مرتبه اى عالى در مسیر هدایت است. (و هدینهم إلى صرط مستقیم)
موضوعات مرتبط
- ابراهیم (ع): خویشاوندان ابراهیم (ع) ۱، ۲
- اسحاق (ع): خویشاوندان اسحاق (ع) ۱، ۲
- انبیا: برادران برگزیده انبیا ۱ ; برگزیدگى انبیا ۴ ; پدران برگزیده انبیا ۱، ۲ ; خویشاوندان برتر انبیا ۲ ; خویشاوندان برگزیده انبیا ۱ ; خویشاوندى انبیا ۳ ; فرزندان برگزیده انبیا ۱، ۲ ; گزینش انبیا ۵ ; مقامات انبیا ۴ ; هدایت انبیا ۵ ; هدایت خویشاوندان انبیا ۱
- برگزیدگان: هدایت برگزیدگان ۱
- خدا: هدایت خدا ۱، ۵
- صراط مستقیم: اهمیت صراط مستقیم ۶
- مهتدین:۱، ۴
- هدایت: مراتب هدایت ۶ ; هدایت به صراط مستقیم ۱، ۴
- یعقوب (ع): خویشاوندان یعقوب (ع) ۱