گمنام

تفسیر:المیزان جلد۸ بخش۱۶: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۵۳: خط ۵۳:
<span id='link125'><span>
<span id='link125'><span>


==عموميت تدبير و اراده خداوند، و نفى هر مدبر ديگر ==
==آیات دالّ بر عموميت تدبير و اراده خداوند، و نفى هر مدبّر ديگر ==
جمله مزبور به حقيقت ديگرى نيز اشاره دارد، و آن اين است كه عوض شدن تدبيرى به تدبير ديگر نيز، به اذن خود او است.
جمله مزبور به حقيقت ديگرى نيز اشاره دارد، و آن اين است كه عوض شدن تدبيرى به تدبير ديگر نيز، به اذن خود او است.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۱۹۶ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۱۹۶ </center>
خط ۶۹: خط ۶۹:
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۱۹۷ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۱۹۷ </center>
<span id='link126'><span>
<span id='link126'><span>
==آيات ديگر، دالّ بر عموميت تدبير خداوند و نفى هر مدبر ديگر ==
==آيات ديگر، دالّ بر عموميت تدبير خداوند و نفى هر مدبر ديگر ==
نظير آيه «۳» سوره «يونس» در افاده اين معنا، يعنى در دلالت بر عموميت تدبير خداوند و نفى هر مدبر ديگرى غير او، آيه چهارم از سوره «سجده» است كه مى فرمايد: «ثم استوى على العرش ما لكم من دونه من ولىّ و لا شفيع أفلا تتذكرون». همچنان كه نظير آن در افاده اين كه «عرش»، مقامى است كه تمامى تدابير عمومى عالَم از آن جا منشأ گرفته و اوامر تكوينى خدا از آن جا صادر مى شود، آيه شانزدهم از سوره «بروج» است كه مى فرمايد: «ذو العرش المجيد فعال لما يريد».
نظير آيه «۳» سوره «يونس» در افاده اين معنا، يعنى در دلالت بر عموميت تدبير خداوند و نفى هر مدبر ديگرى غير او، آيه چهارم از سوره «سجده» است كه مى فرمايد: «ثم استوى على العرش ما لكم من دونه من ولىّ و لا شفيع أفلا تتذكرون». همچنان كه نظير آن در افاده اين كه «عرش»، مقامى است كه تمامى تدابير عمومى عالَم از آن جا منشأ گرفته و اوامر تكوينى خدا از آن جا صادر مى شود، آيه شانزدهم از سوره «بروج» است كه مى فرمايد: «ذو العرش المجيد فعال لما يريد».
۱۷٬۲۲۵

ویرایش