۱۷٬۰۰۸
ویرایش
خط ۴۰: | خط ۴۰: | ||
«'''فَأَرَاهُ الاَيَةَ الْكُبرَى'''»: | «'''فَأَرَاهُ الاَيَةَ الْكُبرَى'''»: | ||
«فاء» در اين جمله فصيحه | «فاء» در اين جمله فصيحه است، و مى فهماند چيرهايى در وسط كلام حذف شده، چون احتياج به ذكر آن ها نبوده، و تقدير كلام «فَأتَاهُ وَ دَعَاهُ فَأرَاهُ ...» بوده. يعنى: پس موسى به نزد فرعون رفت، و او را دعوت كرد، و آيت كبرايى نشانش داد. | ||
و مراد از آيت كبرى | |||
و مراد از آيت كبرى - به طورى كه از تفصيل قصه بر مى آيد - معجزۀ عصا بوده. | |||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۳۰۵ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۳۰۵ </center> | ||
ولى بعضى گفته اند: منظور تمام معجزاتى است كه به فرعون و درباريانش نشان داده . ولى اين احتمال بعيد است . | ولى بعضى گفته اند: منظور تمام معجزاتى است كه به فرعون و درباريانش نشان داده. ولى اين احتمال بعيد است. | ||
فَكَذَّب وَ عَصى | |||
يعنى فرعون موسى و رسالت او را تكذيب | «'''فَكَذَّب وَ عَصى'''»: | ||
يعنى فرعون موسى و رسالت او را تكذيب نموده، ساحرش خواند و نافرمانی اش كرد. | |||
فَحَشرَ فَنَادَى | |||
«'''ثُمَّ أَدْبَرَ يَسعَى'''»: | |||
بعضى گفته اند مراد از | |||
مراد فرعون از | كلمۀ «إدبَار» به معناى پشت كردن، و كلمۀ «سعى» به معناى جد و كوشش است. مى فرمايد: فرعون، پشت كرد در حالى كه تصميم گرفته بود دعوت موسى را باطل نموده، با او به معارضه برخيزد. | ||
فرعون در اين جمله ادعاى ربوبيت مى كند، و ظاهرش اين است كه خود را | «'''فَحَشرَ فَنَادَى'''»: | ||
و بعيد نيست منظورش از اين | |||
«حشر»، به معناى جمع كردن مردم به زور و جبر است. مى فرمايد: به همين منظور، مردم را از اطراف مملكت جمع كرد. دليل اين كه از همه جا جمع كرد، جملۀ بعدى از كلام او است كه به مردم گفت: پروردگار بزرگتر شما، منم. چون فرعون در مصر ادعاى ربوبيّت داشت، و معلوم است كه خود را ربّ تمام مردم مملكت مى دانسته، نه يك طائفه خاصى از ايشان. | |||
بعضى گفته اند: مراد از «حشر»، جمع كردن همه مردم نيست، بلكه تنها جمع آورى ساحران است. چون در جاى ديگر آمده: «فَأرسَلَ فِرعَونُ فِى المَدائِنِ حَاشِرِين»، و نيز در جاى ديگر فرموده: «فَتَوَلّى فِرعَونُ فَجَمَعَ كَيدَهُِ ثُمّ أتى»، ولى اين دليل نمى شود كه مراد از «حشر» در سوره شعراء، عين «حشر» در سوره مورد بحث است و مراد در هر دو آيه يك چيز است. | |||
==مراد فرعون از اين كه به مردم مصر گفت: «أنا رَبُّكُم الأعلى»== | |||
«'''فَقَالَ أَنَا رَبُّكُمُ الاَعْلى'''»: | |||
فرعون در اين جمله ادعاى ربوبيت مى كند، و ظاهرش اين است كه خود را ربّ اعلا مى پنداشته. يعنى از ساير ارباب كه مورد پرستش مصريان بودند، بلند مرتبه تر مى دانسته. | |||
و بعيد نيست منظورش از اين برترى، با اين كه خودش هم بت پرست بوده، و به حكايت قرآن درباريانش براى تحريكش مى گفتند: «آيا موسى را آزاد مى گذارى تا در زمين فساد نموده، تو را و خدايانت را تباه كند»، اين بوده كه بگويد: من از همه خدايان به شما نزديك ترم، براى اين كه ارزاق شما به دست من تأمين مى شود، و شؤون زندگى و شرافت و آقایی تان به همت من حفظ مى شود، ولى ساير خدايان داراى اين صفت نيستند. | |||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۳۰۶ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۳۰۶ </center> | ||
بعضى گفته اند: مرادش اين بوده كه خود را بر همه كسانى كه | بعضى گفته اند: مرادش اين بوده كه خود را بر همه كسانى كه متولّى امور مردم اند، برترى بدهد، نه اين كه ادّعاى خدايى كند. و حاصل دعوتش اين است كه: من سلطان شما، و مافوق ساير اولياى امور مملكت شمايم، مافوق حكام و عمّال مملكتم. پس آيه مورد بحث در معناى آيه ديگرى است كه در آن، كلام فرعون را حكايت نموده، مى فرمايد: «وَ نَادى فِرعَونُ فِى قَومِهِ قَالَ: يَا قَوم ألَيسَ لِى مُلك مِصر...»؟ | ||
ليكن اين قول با ظاهر كلام مخالف است | |||
ليكن اين قول با ظاهر كلام مخالف است. چون فرعون در ضمن سخنانش با قوم، به الاهيت خود تصریح كرده، مى گويد: «يَا أيّهَا المَلَأ مَا عَلِمتُ لَكُم مِن إلهٍ غَيرِى»، و نيز به موسى گفت: «لَئن اتّخَذتَ إلهاً غَيرِى لَأجعَلَنّكَ مِنَ المَسجُونِين». | |||
== چند وجه در معناى «فاخذه الله نكال الاخرة و الاولى»== | == چند وجه در معناى «فاخذه الله نكال الاخرة و الاولى»== |
ویرایش