نتایج جستجو
از الکتاب
- «سعیر» در اصل به معناى آتش برافروخته و پر هیجان است، و گاه به معناى «جنون» نیز آمده; چرا که در حالت جنون، هیجان خاصى به انسان دست مى دهد، و لذا به «شتر دیوانه»۴ کیلوبایت (۳۸۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۳
- شامل این کلمه «سُجِّرَتْ» از مادّه «تسجیر» در اصل، به معناى بر افروختن و به هیجان آوردن آتش است. سجر (۳ بار) افروختن آتش. پركردن. راغب آن را تشديد آتش گفته۴ کیلوبایت (۴۲۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۷
- مسلط است. «راغب» در «مفردات» مى گوید: «حلم» به معناى خویشتن دارى به هنگام هیجان غضب است، و از آنجا که این حالت از عقل و خرد ناشى مى شود گاه به معناى عقل۳ کیلوبایت (۲۹۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۹
- الشورى ٣٧ (رده روش تعدیل هیجان)نعمت: زمینه نعمت ۱; زمینه نعمت هاى اخروى ۱۰; موانع نعمت هاى اخروى ۵ هیجان: روش تعدیل هیجان ۱۱ تفسیر کشف الاسرار از عامه. کافى، ج ۲، ص ۲۸۵، ح ۲۴; بحارالأنوار،۳۹ کیلوبایت (۳٬۳۸۰ واژه) - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۵۳
- بارانی است که کافر را رُستنی آن (باران) به شگفتی اندازد. سپس (آن کِشت،) به هیجان آید، پس تا آن را زرد بینی؛ سپس خاشاک شود. و در آخرت (دنیاپرستان را) عذابی۷۴ کیلوبایت (۶٬۰۸۹ واژه) - ۶ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۵۸
- إن لم یؤمنوابهذا الحدیث أسفًا) «باخع نفسه» به کسى گفته مى شود که از شدت هیجان و ناراحتى، خود را به هلاکت بیندازد در «مقاییس اللغة» آمده: آنگاه گفته مى شود:۳۳ کیلوبایت (۲٬۶۳۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۱۱
- نهانگاهت) برون آی.» پس چون (زنان) او را دیدند، وی را بس شگرف یافتند و (از شدت هیجان) دستهای خود را (به جای میوهها) همی بریدند و گفتند: «منزّه است خدا! این۸۱ کیلوبایت (۷٬۱۱۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۰۴
- کشتزاری را که رنگهای آن گوناگون است بیرون میآورد. سپس (آن کشتزارها) به هیجان آمده. پس آن را بسی زرد میبینی، سپس خاشاکش میگرداند. بیگمان در این (دگرگونیها)۴۴ کیلوبایت (۲٬۲۳۴ واژه) - ۲۲ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۱:۳۸
- «الْجَهْر»: آشکار. «إِلاّ مَن ظُلِمَ»: مگر کسی که بدو ستم شود که اگر او بر اثر هیجان و ناراحتی زبان به بدگوئی گشود و دشنام داد، گناهی مرتکب نشده است. ولی در صورتی۳۷ کیلوبایت (۳٬۲۲۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۴:۵۰
- الْمُقَدَّسِ طُویً). موسی با شنیدن این ندای روحپرور: «من پروردگار توام» هیجان زده شد و لذت غیر قابل توصیفی سر تا پایش را احاطه کرد. او مأمور شد تا کفش۴۱ کیلوبایت (۳٬۷۲۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۱۴
- را نداشت، همین اندازه احساس کرد که بوی آشنایی از آن به مشام جانش میرسد. هیجان عجیبی سر تا پای پیرمرد را فراگرفته است، ناگهان احساس کرد، چشمش روشن شد، همه۴۷ کیلوبایت (۳٬۸۸۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۰۵
- یصدّکم عمّا کان یعبد ءاباؤکم) آوردن ضمیرهاى خطاب «کم» مى تواند براى ایجاد هیجان و ولع در مخاطبان باشد; تا آنان با توجه به این که آنچه مورد تعرض قرار گرفته۴۶ کیلوبایت (۳٬۴۳۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۳۱
- كفر، دعوت انبيا را يك حادثه روحى و روانى مىپندارند و مىگويند: صبر كنيد هيجانها و ادّعاهاى او تمام مىشود. «فَتَرَبَّصُوا» 5- توكّل و دعا، بزرگترين اهرم۲۰ کیلوبایت (۱٬۶۷۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۱۸
- ناروائى بتو ميدهند و هر وقت باشد بجزاى اعمالشان خواهيم رسانيد و چون بىصبرى و هيجان غضب براى انتقام در وقتى كه صلاح نباشد ناشى از وساوس شياطين انسى و جنّى است۲۳ کیلوبایت (۱٬۹۳۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۱۹
- وحى فرمايد به ملك موكل به آن نوع، پس امر نمايد ملك آن باد را و هيجان [كند] مانند هيجان شير غضبناك «1» .. در اين مذكورات، آياتٌ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ:۴۳ کیلوبایت (۳٬۶۱۱ واژه) - ۵ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۴:۲۹
- كفر، دعوت انبيا را يك حادثه روحى و روانى مىپندارند و مىگويند: صبر كنيد هيجانها و ادّعاهاى او تمام مىشود. «فَتَرَبَّصُوا» 5- توكّل و دعا، بزرگترين اهرم۲۲ کیلوبایت (۱٬۷۰۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۱۸
- ناروائى بتو ميدهند و هر وقت باشد بجزاى اعمالشان خواهيم رسانيد و چون بىصبرى و هيجان غضب براى انتقام در وقتى كه صلاح نباشد ناشى از وساوس شياطين انسى و جنّى است۲۵ کیلوبایت (۲٬۱۷۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۱۹
- در حالی که طبق توصیه ابو سفیان بینی و گوش شتر خود را دریده و خون به طرز هیجان انگیزی از شتر میریخت و پیراهن خود را از دو طرف پاره کرده و وارونه سوار بر۷۲ کیلوبایت (۶٬۸۱۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۴:۵۷
- ناروائى بتو ميدهند و هر وقت باشد بجزاى اعمالشان خواهيم رسانيد و چون بىصبرى و هيجان غضب براى انتقام در وقتى كه صلاح نباشد ناشى از وساوس شياطين انسى و جنّى است۲۸ کیلوبایت (۲٬۳۶۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۱۹
- ناروائى بتو ميدهند و هر وقت باشد بجزاى اعمالشان خواهيم رسانيد و چون بىصبرى و هيجان غضب براى انتقام در وقتى كه صلاح نباشد ناشى از وساوس شياطين انسى و جنّى است۲۵ کیلوبایت (۲٬۰۸۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۲۰