آل عمران ١٩
ترجمه
آل عمران ١٨ | آیه ١٩ | آل عمران ٢٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الإِسْلام»: فرمانبرداری از خدا و قوانین و احکام آسمانی. آئین اسلام که همه انبیاء از آدم تا خاتم بر آن بودهاند و در تبلیغ آن کوشیدهاند (نگا: بقره / آلعمران / ، انعام - . «بَغْیاً»: ستمگری و سرکشی. مفعولٌله یا حال است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۲۵ - ۱۹ آل عمران
- مراد از ((ان الدين عند اللّه الاسلام ))
- اختلاف اهل كتاب ناشى از غرور و ستمگرى آنها بود
- دين واحد است و بعد از آن هيچ حجتى نيست
- چند نكته كه از جمله : ((فان تولوا فانما اليك البلاغ ...)) استفاده مى شود
- چگونه اهل كتاب فريب خدعه هاى نفس خويش را خوردند؟
- ملكات نفسانى عمل را در نظر انسان زينت مى دهند
- بحث روايتى
نکات آیه
۱ - باور و اقرار به وحدانیّت و عدالت و عزیز و حکیم بودن خدا، تنها دین پذیرفته شده نزد او (قائماً بالقسط لا اله الاّ هو العزیز الحکیم. انّ الدّین عند اللّه الاسلام)
۲ - عدالت، یکتایى، اقتدار و حکمت خداوند مقتضى تسلیم شدن انسان، تنها در برابر او (قائماً بالقسط لا اله الاّ هو العزیز الحکیم. انّ الدّین عند اللّه الاسلام) مستفاد از ارتباط آیه مورد بحث با آیه پیشین.
۳ - تنها دین پذیرفته شده نزد خداوند اسلام (تسلیم بودن در برابر خدا) است. (انّ الدّین عند اللّه الاسلام)
۴ - روح دین، تسلیم شدن در برابر خداست. (انّ الدّین عند اللّه الاسلام)
۵ - ارتباط توحید و قسط و دین، در نگرش قرآن (لا اله هو ... قائماً بالقسط ... انّ الدین)
۶ - عالمان اهل کتاب، على رغم آگاهى به لزوم تسلیم در برابر خدا، به اختلاف روى آوردند. (انّ الدّین عند اللّه الاسلام و ما اختلف الذین اوتوا الکتاب الاّ من بعد ما جاءهم العلم)
۷ - اختلافات دینى، نشأت یافته از ناحیه عالمان متجاوز و حسود (و ما اختلف ... الاّ من بعد ما جاءهم العلم بغیاً) کلمه «بغیاً»، به معناى تجاوز است و به معناى حسد نیز آمده است (مجمع البیان.)
۸ - حسادت و نارساییهاى اخلاقى، از عوامل ستیز عالمان (و ما اختلف ... بغیاً بینهم)
۹ - حسادت و تجاوز، عامل مخالفت اهل کتاب (یهود و نصارا) با دین مورد پذیرش خدا (و ما اختلف الذین اوتوا الکتاب ... بغیاً بینهم)
۱۰ - حسد و تجاوز از حد، تهدیدکننده واقعنگرى و روشن بینى عالمان دینى (و ما اختلف الذین اوتوا الکتاب ... بغیاً بینهم)
۱۱ - ستیز عالمان حسود با یکدیگر، نشان بى دینى و تسلیم نبودن آنان در برابر خداست. (انّ الدین عنداللّه الاسلام و ما اختلف الذین ... بغیاً بینهم)
۱۲ - اختلاف انگیزى در دین، پس از درک حقیقت آن، کفر است. (و ما اختلف ... و من یکفر بایات اللّه)
۱۳ - بروز تضادهاى فکرى و اجتماعى و دینى، معلول تجاوز از قوانین عادلانه ادیان الهى (و ما اختلف الذین ... بغیاً بینهم)
۱۴ - کفر و انکار آگاهانه آیات الهى، کیفر سریع خداوند را در پى دارد. (و من یکفر بایات اللّه فانّ اللّه سریع الحساب)
۱۵ - تهدید خداوند نسبت به کافران، براى بازدارى آنان از کفر (و من یکفر بایات اللّه فانّ اللّه سریع الحساب)
۱۶ - خداوند، سریع الحساب است. (فانّ اللّه سریع الحساب)
روایات و احادیث
۱۷ - تسلیم از روى اعتقاد و باور قلبى، تنها دین پذیرفته شده نزد خداوند (انّ الدّین عند اللّه الاسلام) امام باقر (ع) درباره آیه فوق فرمود: یعنى الدّین فیه الایمان.[۱]
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: تکذیب آیات خدا ۱۴
- اختلاف: عوامل اختلاف ۷، ۸، ۹، ۱۳ ; سرزنش اختلاف ۱۱ ; اختلاف دینى ۱۲ ; عوامل اختلاف دینى ۱۳
- اسلام: ویژگیهاى اسلام ۳
- اسماء و صفات: حکیم ۱ ; سریع الحساب ۱۶ ; عزیز ۱
- اهل کتاب: اختلاف اهل کتاب ۶ ; حسادت اهل کتاب ۹ ; علماى اهل کتاب ۶
- ایمان: ایمان به توحید ۱ ; ایمان به خدا ۱
- بغى: آثار بغى ۷، ۱۰، ۱۳
- تربیت: روش تربیت ۱۵
- تسلیم: تسلیم به خدا ۳، ۴ ; تسلیم قلبى ۱۷ ; زمینههاى تسلیم ۲
- توحید: ۲
- حسد: آثار حسد ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱
- حق: موانع درک حق ۱۰
- خدا: تهدیدهاى خدا ۱۵ ; حدود خدا ۱۳ ; حسابرسى خدا ۱۶ ; حکمت خدا ۲ ; عدل خدا ۱، ۲ ; قدرت خدا ۲
- دین: ۱۲، ۱۳ دین برگزیده ۳، ۱۷ ; حقیقت دین ۴، ۱۲ ; کفر به دین ۱۲ ; دین و عدالت ۵
- شناخت: موانع شناخت ۱۰
- عدالت: ۵
- عذاب: موجبات عذاب ۱۴
- عصیان: عوامل عصیان ۹
- علما: ۷، ۱۰ اختلاف علما ۸، ۱۱
- کافران: تهدید کافران ۱۵ ; کیفر کافران ۱۴
- کفر: ۱۲
- مسیحیان: حسادت مسیحیان ۹
- معارف: نظام معارف ۵
- هدایت: زمینه هدایت ۱۵
- یهود: حسادت یهود ۹
منابع
- ↑ تفسیر عیاشى، ج ۱، ص ۱۶۶، ح ۲۲ ; نورالثقلین، ج ۱، ص ۳۲۳، ح ۶۸.