المؤمنون ٣٣

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۱۵ مهر ۱۴۰۲، ساعت ۱۰:۵۷ توسط Adel (بحث | مشارکت‌ها) (←‏تفسیر)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
کپی متن آیه
وَ قَالَ‌ الْمَلَأُ مِنْ‌ قَوْمِهِ‌ الَّذِينَ‌ کَفَرُوا وَ کَذَّبُوا بِلِقَاءِ الْآخِرَةِ وَ أَتْرَفْنَاهُمْ‌ فِي‌ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا مَا هٰذَا إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُکُمْ‌ يَأْکُلُ‌ مِمَّا تَأْکُلُونَ‌ مِنْهُ‌ وَ يَشْرَبُ‌ مِمَّا تَشْرَبُونَ‌

ترجمه

ولی اشرافیان (خودخواه) از قوم او که کافر بودند، و دیدار آخرت را تکذیب می‌کردند، و در زندگی دنیا به آنان ناز و نعمت داده بودیم، گفتند: «این بشری است مثل شما؛ از آنچه می‌خورید می‌خورد؛ و از آنچه می‌نوشید می‌نوشد! (پس چگونه می‌تواند پیامبر باشد؟!)

ترتیل:
ترجمه:
المؤمنون ٣٢ آیه ٣٣ المؤمنون ٣٤
سوره : سوره المؤمنون
نزول : ٥ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٢٩
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الْمَلأُ»: اشراف و بزرگان و سران قوم (نگا: بقره / اعراف / ). «لِقَآءِ الآخِرَةِ»: دیدار آخرت. «أَتْرَفْنَاهُمْ»: بدیشان اموال و اولاد و ناز و نعمت دادیم. مراد اغنیاء و اقویاء است.


تفسیر


نکات آیه

۱ - جامعه نخستین پس از نوح(ع)، متشکل از مردم عادى و گروه اشراف (و قال الملأ من قومه ... و أترفنهم فى الحیوة الدنیا) «ملا»به سران و اشراف گفته مى شود. «اتراف» (مصدر «اترفنا») به معناى متنعم کردن و برخوردار ساختن است.

۲ - پیشگامى سران و اشراف جامعه پس از نوح، در مخالفت با پیامبرشان (و قال الملأ من قومه)

۳ - اشراف و سران جامعه پس از نوح، عناصرى مرفه و برخوردار از همه امکانات دنیوى (و قال الملأ من قومه ... و أترفنهم فى الحیوة الدنیا)

۴ - کفر ورزى و انکار معاد، دو مشخصه عمده اشراف جامعه پس از نوح (و قال الملأ من قومه الذین کفروا و کذّبوا بلقاء الأخرة)

۵ - نعمت ها و امکانات مادى انسان، از طرف خداوند است. (و أترفنهم فى الحیوة الدنیا)

۶ - کفر به یگانگى خدا - در عین برخوردارى از امکانات دنیوى - بارزترین نوع ناسپاسى در برابر نعمت هاى او است. (و قال الملأ من قومه الذین کفروا ... و أترفنهم فى الحیوة الدنیا) عبارت «و أترفناهم» حال است براى فاعل «کفروا»; یعنى، با این که خدا آنان را از امکانات دنیوى برخوردار ساخت، آنها به یگانگى او کفر ورزیدند و به پرستش غیر او رو آوردند.

۷ - تلاش اشراف جامعه پس از نوح، براى مخدوش ساختن رسالت پیامبرشان در نظر توده مردم (ما هذا إلاّ بشر مثلکم ... و یشرب ممّا تشربون)

۸ - تحقیر پیامبر پس از نوح و توهین به او، از سوى اشراف و سران قومش (ما هذا إلاّ بشر مثلکم) به کارگیرى «هذا» - که براى اشاره به نزدیک است - بیانگر نوعى توهین و تحقیر نسبت به پیامبر و مقام رسالت او است.

۹ - برخوردارى پیامبر از اوصاف بشرى، دستاویز اشراف جامعه پس از نوح در انکار رسالت وى (ما هذا إلاّ بشر مثلکم)

۱۰ - بشر بودن و خوردن و آشامیدن همانند انسان ها، مانع از رسالت در نظر اشراف و عناصر مرفه (ما هذا إلاّ بشر مثلکم یأکل ممّا تأکلون منه و یشرب ممّا تشربون)

۱۱ - توجه اشراف به خوردن و آشامیدن و غفلت آنان از فضایل علمى و معنوى مردان الهى (ما هذا إلاّ بشر ... و یشرب ممّا تشربون)

۱۲ - انکار بُعد معنوى انسان و منحصر پنداشتن او در بعد حیوانى (چون خوردن و آشامیدن)، عامل تکذیب رسالت پیامبرِ پس از نوح، از سوى اشراف (ما هذا إلاّ بشر مثلکم یأکل ممّا تأکلون منه و یشرب ممّا تشربون) تکیه اشراف برخوردن و آشامیدن براى انکار رسالت پیامبرشان، نشانگر این حقیقت است که آنان، انسان را موجودى در حد حیوان مى پنداشتند و منکر بعد معنوى او بودند.

۱۳ - «عن أمیرالمؤمنین(ع) ... و نوح(ع) حسده قومه فقالوا: «ما هذا إلاّ بشر مثلکم یأکل ممّا تأکلون و یشرب ممّا تشربون، و لئن أطعتم بشراً مثلکم إنّکم إذاً لخاسرون» ...; از امیرالمؤمنین(ع) روایت شده است که فرمود: ... و قوم نوح نسبت به آن حضرت حسادت ورزیدند، پس گفتند: ما هذا إلاّ بشر مثلکم...». ۱- احتجاج طبرسى، ج ۱، ص ۲۳۴; بحارالأنوار، ج ۳۲، ص ۹۷، ح ۶۷.

موضوعات مرتبط

  • اشراف: آثار مادیگرایى اشراف ۱۲; بینش اشراف ۱۰، ۱۱; غفلت اشراف ۱۱
  • امتها: امت پس از نوح(ع) ۱; تاریخ امتها ۹
  • امکانات مادى: منشأ امکانات مادى ۵
  • انبیا: بشر بودن انبیا ۹، ۱۰; تاریخ انبیا ۸; دشمنان انبیا ۲; مکذبان انبیا ۹
  • انسان: ابعاد انسان ۱۲
  • خدا: نعمتهاى خدا ۵
  • صالح(ع) : اهانت به صالح(ع) ۸; دشمنان صالح(ع) ۲; عوامل تکذیب صالح(ع) ۱۲
  • قوم ثمود: اخلالگرى اشراف قوم ثمود ۷; اهانتهاى اشراف قوم ثمود ۸; بهانه جویى اشراف قوم ثمود ۹; دشمنى اشراف قوم ثمود ۲; رفاه اشراف قوم ثمود ۳; طبقات اجتماعى قوم ثمود ۱; کفر اشراف قوم ثمود ۴
  • قوم عاد: اخلالگرى اشراف قوم عاد ۷; اهانتهاى اشراف قوم عاد ۸; بهانه جویى اشراف قوم عاد ۹; دشمنى اشراف قوم عاد ۲; رفاه اشراف قوم عاد ۳; طبقات اجتماعى قوم عاد ۱; کفر اشراف قوم عاد ۴
  • قوم نوح: حسد قوم نوح ۱۳
  • کفر: کفر به خدا ۶
  • کفران: کفران نعمت ۶
  • مرفهان: بینش مرفهان ۱۰; کفر مرفهان ۶
  • معاد: مکذبان معاد ۴
  • نعمت: منشأ نعمت ۵
  • نوح(ع): حسد به نوح(ع) ۱۳; قصه نوح(ع) ۱۳
  • هود(ع): اهانت به هود(ع) ۸; دشمنان هود(ع) ۲; عوامل تکذیب هود(ع) ۱۲

منابع