الذاريات ٥٦
ترجمه
الذاريات ٥٥ | آیه ٥٦ | الذاريات ٥٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لِیَعْبُدُونِ»: تا مرا پرستش و بندگی کنند (نگا: بینه / .
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۵۲ - ۶۰ سوره ذاريات
- طغيان و استكبار، علت مشترك تكذيب اقوام مكذب بوده است
- برسى مفاد آيه ((و ما خلقت الجن و الاءنس الا ليعبدون )) و توضيحاتى درباره اينكه غرض از خلقت انس و جن عبادت خداست
- بيان اينكه الف و لام در ((الجن و الانس )) الف و لام جنس ، و لام در ((ليعبدون )) لامغرض است
- احتمال اينكه مراد از عبارت عبادت تكوينى باشد نه دينى ، و يا اينكه مراد صلاحيت واستعداد عبادت باشد احتمالاتى ضعيف است
- حق در مطلب در مراد از عبادت
- معناى اينكه فرمود: ((ما اريد منهم من رزق و ما اريد ان يطمعون ))
- (روايتى در ذيل آيه : ((فذكر فان الذكرى تنفع المؤ منين )) و آيه : ((و ما خلقت الجن والانس الا ليعبدون )) و درباره طلب روزى )
نکات آیه
۱ - هدف خداوند، از آفرینش جن و انس، رسیدن آنان به مرتبه عبودیت و معرفت او است. (و ما خلقت الجنّ و الإنس إلاّ لیعبدون) واژه «لیعبدون» - به دلالت التزامى - اشاره به حقیقت معرفت دارد; زیرا اصولاً عبودیت واقعى و ستایش حق، جز در پرتو معرفت تحقق نمى یابد.
۲ - هدف مندى کار خداوند، در آفرینش موجودات (و ما خلقت ... إلاّ لیعبدون) از این که خداوند، براى آفرینش جن و انس، هدفى را معین کرده، استفاده مى شود که فعل الهى، هدفدار است; و گرنه بیان یک مورد دلیلى نداشت.
۳ - جن، موجودى شعورمند و داراى تکلیف، همچون انسان (و ما خلقت الجنّ و الإنس إلاّ لیعبدون) از این که «جن» در کنار «انس» قرار گرفته و هدفى همسان برایشان در نظرگرفته شده است، مطلب بالا استفاده مى شود.
۴ - پرستش خداوند، مهم ترین موضوع مورد تذکر پیامبر(ص) به خلق (و ذکّر ... و ما خلقت الجنّ و الإنس إلاّ لیعبدون) با توجه به ارتباط این آیه با آیه قبل، از انحصار هدف خلقت در پرستش خداوند، مطلب بالا استفاده مى شود.
۵ - انسان، همواره نیازمند توجه به هدف آفرینش (و ذکّر ... و ما خلقت ... إلاّ لیعبدون) از این که بعد از تذکر - که وظیفه همیشگى و مستمر پیامبر(ص) است - موضوع هدف آفرینش به آدمیان یادآورى شده، مطلب بالا استفاده مى شود.
۶ - آفرینش جن، قبل از آفرینش انسان ها * (و ما خلقت الجنّ و الإنس) برداشت یاد شده بدان احتمال است که تقدم لفظى جن بر انس، دال بر تقدم خارجى باشد.
۷ - پرستش خداوند، عالى ترین مرتبه تکامل جن و انس (و ما خلقت ... إلاّ لیعبدون) «لام» در «لیعبدون» براى بیان غایت است. با توجه به این که افعال الهى و اهداف او، گزاف نیست و کمال را به دنبال دارد، مطلب بالا استفاده مى شود.
۸ - کافران و روى گردانان از عبادت خداوند، دور ماندگان از هدف آفرینش و عنایت حق * (و ما خلقت ... إلاّ لیعبدون) از این که هدف الهى از آفرینش انسان، پرستشگرى حق دانسته شده، استفاده مى شود که کافران از هدف عالى خلقت - که مورد نظر حق بوده - دور مانده اند.
روایات و احادیث
۹ - «عن أبى بصیر قال: سألت أباعبداللّه(ع) عن قوله عزّوجلّ: «و ما خلقت الجنّ و الإنس إلاّ لیعبدون» قال خلقهم لیأمرهم بالعبادة;[۱] ابى بصیر مى گوید: از امام صادق(ع) درباره سخن خداى عزّوجلّ: «و ما خلقت الجنّ و الإنس إلاّ لیعبدون» سؤال نمودم، فرمود: خداوند آنان را آفرید تا آنها را به عبادت فرمان دهد».
موضوعات مرتبط
- آفرینش: اهداف آفرینش ۸
- انسان: تاریخ خلقت انسان ۶; تکامل انسان ها ۷; فلسفه خلقت انسان ها ۱، ۹; نیازهاى معنوى انسان ۵
- جن: تاریخ خلقت جن ۶; تکامل جن ۷; تکلیف جن ۳; شعور جن ۳; فلسفه خلقت جن ۱، ۹
- خدا: اهمیت خدا شناسى ۱; قانونمندى افعال خدا ۲
- ذکر: اهمیت ذکر فلسفه آفرینش ۵
- عبادت: اهمیت عبادت خدا ۴، ۹; معرضان از عبادت خدا ۸
- عبودیت: اهمیت عبودیت ۱، ۷
- کافران :۸
- لطف خدا: محرومان از لطف خدا ۸
- محمد(ص): مهمترین توصیه هاى محمد(ص) ۴
- موجودات: قانونمندى خلقت موجودات ۲
منابع
- ↑ نورالثقلین، ج ۵، ص ۱۳۲، ح ۵۹.