الذاريات ٥٥

از الکتاب
کپی متن آیه
وَ ذَکِّرْ فَإِنَ‌ الذِّکْرَى‌ تَنْفَعُ‌ الْمُؤْمِنِينَ‌

ترجمه

و پیوسته تذکّر ده، زیرا تذکّر مؤمنان را سود می‌بخشد.

ترتیل:
ترجمه:
الذاريات ٥٤ آیه ٥٥ الذاريات ٥٦
سوره : سوره الذاريات
نزول : ٤ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الذِّکْری»: موعظه حسنه. پند و اندرزی که انسان را به یاد خدا می‌اندازد و موجب تقویت ایمان و افزایش تقوا می‌گردد.


نزول

مجاهد از امیرالمومنین على علیه‌السلام[۱] و نیز قتاده و سایر مفسرین[۲] چنین گویند که وقتى که آیه ۵۴ این سوره «فَتَوَلَّ عَنْهُمْ فَما أَنْتَ بِمَلُومٍ»، یعنى تو اى پیامبر از آن مردم کافر روى بگردان که در خور هیچ سرزنشى نخواهد بود) نازل گردید.

پیامبر در حزن و اندوه شدید فرو رفت و اصحاب نیز مى گفتند: بر ما ثابت و یقین شده بود که نابود و هلاک خواهیم شد زیرا تصور می‌کردیم که با نزول این آیه وحى قطع گردیده و عذاب خواهد آمد سپس این آیه نازل شد و ما خوشحال و شادان گردیدیم.

تفسیر

نکات آیه

۱ - پیامبر(ص)، موظف به ادامه دادن تذکر و هشدار، در عین اصرار نورزیدن بر هدایت حق ستیزان (فتولّ عنهم ... و ذکّر)

۲ - بیدارگرى و تذکر مردم به ارزش هاى الهى، تکلیفى همیشگى براى مبلغان دینى (و ذکّر)

۳ - تذکر و بیدار باش به مؤمنان، همواره و در همه شرایط به حال آنان سودمند خواهد بود. (و ذکّر فإنّ الذّکرى تنفع المؤمنین)

۴ - برخوردارى از روحیه ایمان، زمینه ساز بهرهورى از هشدارهاى پیامبر(ص) (و ذکّر فإنّ الذّکرى تنفع المؤمنین)

۵ - مؤمنان، همواره نیازمند تذکر و بیدار باش، براى استوارى بر طریق حق (و ذکّر فإنّ الذّکرى تنفع المؤمنین) فعل مضارع «تنفع»، استمرار بهرهورى مؤمنان از تذکرهاى پیامبر(ص) را مى رساند و فرمان الهى به ادامه تذکر، نیاز مؤمنان را افاده مى کند.

موضوعات مرتبط

  • انسان: اهمیت تنبه انسان ها ۲
  • ایمان: آثار ایمان ۴
  • تذکر: اهمیت تذکر ارزشها ۲
  • حق: اهمیت تذکر به حق ستیزان ۱; انذار حق ستیزان ۱; هدایت حق ستیزان ۱
  • مؤمنان: اهمیت تذکر به مؤمنان ۳; اهمیت تنبه مؤمنان ۳; نیازهاى معنوى مؤمنان ۵
  • مبلغان: مسؤولیت مبلغان ۲
  • محمد(ص): انذارهاى محمد(ص) ۱; زمینه تأثیر انذارهاى محمد(ص) ۴; مسؤولیت محمد(ص) ۱
  • نیازها: نیاز به تذکر ۵

منابع

  1. مسند ابن منیع و مسند ابن راهویه و مسند هیثم بن کلیب.
  2. طبرى صاحب تفسیر جامع البیان و میبدى صاحب تفسیر کشف الاسرار.