فصلت ٧
ترجمه
فصلت ٦ | آیه ٧ | فصلت ٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لایُؤْتُونَ الزَّکَاةَ»: به پاکسازی خود از لوث شرک نمیپردازند و به کارهای خیر دست نمییازند. مراد از زکات، پاکسازی و انفاق در راه کارهای خیر است که موجب پاکیزگی نفس و پاک کردن صفحه دل از آلودگیها است. چرا که از یک سو این سوره مکّی است و در مکّه قانون زکات اصطلاحی که از فروع اسلام است وضع نشده است، و از دیگر سو زکات بر مؤمن واجب است؛ نه بر کافر و مشرک، تا از صفات رذیله مشرکان بشمار آید. برخی هم آن را همان زکات اصطلاحی میدانند و کفّار و مشرکان را موظّف به فروع شریعت میدانند (نگا: أضواء البیان).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۲ سوره فصلت
- غرض اصلى اين سوره مباركه
- نكته اى كه از جمله تنزيل من الرحمن الرحيم استفاده مى شود
- معناى تفضيل قرآن
- توضيحى راجع به عربى بودن قرآن و جهانى و عمومى بودن دعوت خاتم الانبياءصلى الله عليه و آله
- مقصود كفار از اينكه گفتند قلوبنا فى الكنة مما تدعونا اليه ....
- پاسخ به سخن فوق الذكر مشركين
- انفاق نكردن مال ، و كفر به معاد، دو صفت از اخص صفات مشركين
- مقصود از خلقت زمين در دو روز، خلقت آن در دو نقطه از زمان و در دو مرحله است
- وجوهى كه درباره تقدير روزى ها در چهار روز و قدر فيها اقواتها فى اربعة ايام وجمع بين آن و اينكه خلقت زمين و آسمان ها در شش روز بوده ، گفته شده است
- مقصود از سؤ ال در: سواء للسائلين استعداد ذاتى و احتياج طبيعى نباتات و حيوانات وانسان است
- معناى جمله : ثم استوى الى السماء
- بيان اينكه مفاد كلمه ثم تاءخر زمانى خلقت آسمان نيست
- توضيح در مورد فرمان خداوند به آسمان و زمين ائتياطوعا اوكرها و تخيير آن دو بين آمدنبه طوع ياكره
- توضيح پاسخ آسمان و زمين به خطاب خداوند قالنا اتينا طائعين
- معناى اينكه درباره خلقت آسمانها فرمود: فقضيهن سبع سموات ...
- مراد از وحى و مقصود از امر آسمانها در جمله : و اوحى فىكل سماء امرها
- وجه اينكه فرمود سماء دنيا را با مصابيح آراستيم .
- سخنى در تكميل مطالب گذشته راجع به آسمان ها و اينكه آسمان ها منزلگاه ملائكه است
- روايتى درباره قرائت آيات اول سوره فصلت حم سجده توسط پيامبر صلى الله عليه وآله در جواب فرستاده قريش
- چند روايت حاكى از گفتگوى يهوديان با رسول الله صلى الله عليه و آله درباره خلقتشش روزه زمين و آسمان ها، و بيان ضعف آنها
- رواياتى درباره آغاز خلقت عالم
نکات آیه
۱ - پرداخت نکردن زکات، از ویژگى هاى مشرکان (و ویل للمشرکین . الذین لایؤتون الزکوة)
۲ - انفاق و رسیدگى به امور معیشتى نیازمندان (پرداخت زکات)، از رکن هاى عملى شریعت (و ویل للمشرکین . الذین لایؤتون الزکوة)
۳ - انفاق و رسیدگى به نیازمندان (پرداخت زکات)، از احکام تشریع شده در اوایل بعثت (الذین لایؤتون الزکوة) با توجه به نزول آیات در اوایل بعثت، مطلب بالا برداشت شده است.
۴ - سرنوشت افراد و جوامع بى اعتنا به امور نیازمندان، سرنوشتى بسیار سخت و ناگوار (و ویل للمشرکین . الذین لایؤتون الزکوة)
۵ - شرک در عبادت و الوهیت، بنیاد و اساس انحراف مردم عصر بعثت (أنّما إلهکم إله وحد ... و ویل للمشرکین . الذین لایؤتون الزکوة)
۶ - انکار جهان آخرت، از ویژگى هاى برجسته جامعه شرک پیشه دوران بعثت پیامبر(ص) (و ویل للمشرکین ... و هم بالأخرة هم کفرون)
۷ - انکار سراى آخرت، در پى دارنده فرجامى دردناک و ناگوار (و ویل للمشرکین . الذین ... هم بالأخرة هم کفرون)
۸ - اعتقاد به جهان آخرت، از ارکان و اصول آیین توحیدى است. (و ویل للمشرکین ... هم بالأخرة هم کفرون)
۹ - انکار معاد، عامل بازدارنده از انفاق و زکات (لایؤتون الزکوة و هم بالأخرة هم کفرون) چنانچه جمله «هم بالآخرة...» حالیه باشد مى توان از ارتباط «هم بالآخرة هم کافرون» با جمله قبل، مطلب بالا را برداشت کرد.
۱۰ - اعتقاد باطل، زاینده عمل و رفتار ناصحیح * (و ویل للمشرکین . الذین لایؤتون الزکوة) برداشت بالا بدان احتمال است که تقدم لفظى شرک بر عدم انفاق زکات، بیانگر تأثیر و سببیّت آن باشد.
۱۱ - پرداخت زکات و انفاق مال در راه خدا، از نمودهاى بارز اعتقاد به توحید و جهان آخرت (و ویل للمشرکین . الذین لایؤتون الزکوة و هم بالأخرة هم کفرون) از مفهوم مخالف آیه، مطلب یاد شده استفاده مى شود.
۱۲ - ایمان به مبدأ یگانه هستى و نیز جهان آخرت، مستلزم داشتن عملى متناسب با آن * (و ویل للمشرکین . الذین لایؤتون الزکوة و هم بالأخرة هم کفرون) مطلب یاد شده با توجه به مفهوم مخالف آیه، به دست مى آید.
موضوعات مرتبط
- آخرت: آثار تکذیب آخرت ۷; تکذیب آخرت ۶
- ادیان آسمانى: ارکان ادیان آسمانى ۸
- اسلام: تاریخ صدر اسلام ۳
- انفاق: آثار انفاق ۱۱; اهمیت انفاق ۲; موانع انفاق ۹
- ایمان: آثار ایمان به آخرت ۱۲; آثار ایمان به خدا ۱۲
- دین: ارکان دین ۲
- زکات: آثار زکات ۱۱; اهمیت زکات ۲; تارکان زکات ۱; تاریخ تشریع زکات ۳; موانع زکات ۹
- عقیده: آثار عقیده باطل ۱۰; عقیده به آخرت ۸، ۱۱; عقیده به توحید ۱۱
- عمل: زمینه عمل پسندیده ۱۲; موانع عمل ناپسند ۱۰
- فرجام: عوامل فرجام شوم ۴، ۷
- فقرا: آثار بى اعتنایى به فقرا ۴
- مردم: شرک عبادى مردم مقارن بعثت ۵; منشأ گمراهى مردم مقارن بعثت ۵
- مشرکان: ویژگیهاى مشرکان ۱; ویژگیهاى مشرکان صدراسلام ۶
- معاد: آثار تکذیب معاد ۹
- نیازمندان: اهمیت تأمین نیازمندان ۲