الزمر ٦٠

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۷:۰۸ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

و روز قیامت کسانی را که بر خدا دروغ بستند می‌بینی که صورتهایشان سیاه است؛ آیا در جهنّم جایگاهی برای متکبّران نیست؟!

|و روز قيامت كسانى را كه بر خدا دروغ بستند مى‌بينى روهايشان سياه است. آيا سركشان را جاى در دوزخ نيست
و روز قيامت كسانى را كه بر خدا دروغ بسته‌اند رو سياه مى‌بينى، آيا جاى سركشان در جهنم نيست؟
و روز قیامت کسانی را که بر خدا دروغ بستند بنگری که همه رویشان سیاه شده است (رسوای خدا و خلق گردیدند) آیا متکبران را نه منزل در دوزخ است؟
و روز قیامت کسانی را که بر خدا دروغ بستند می بینی که صورت هایشان سیاه است؛ آیا در دوزخ جایگاهی برای متکبران نیست؟
در روز قيامت، كسانى را كه به خدا دروغ بسته‌اند مى‌بينى كه رويشان سياه شده است. آيا متكبران را در جهنم جايگاهى نيست؟
و روز قیامت کسانی را که بر خداوند دروغ بسته‌اند، بینی که چهره‌هایشان سیاه [شده‌] است [به آنان گویند] آیا منزلگاه متکبران در جهنم نیست؟
و روز رستاخيز آنان را كه بر خدا دروغ بستند- يعنى خداى را به گرفتن شريك و فرزند وصف كردند- بينى كه رويهاشان سياه است. آيا گردنكشان را جاى در دوزخ نيست؟
کسانی که بر خدا دروغ می‌بندند، روز قیامت آنان را خواهی دید که (بر اثر غم و اندوه و ذلّت و خواری) روهایشان سیاه است. مگر جایگاه متکبّران دوزخ نیست؟
و روز قیامت کسانی راکه بر خدا دروغ بستند روسیاه می‌بینی. آیا برای سرکشان پناهگاه و پایگاهی در جهنم نیست‌؟
و روز قیامت بینی آنان را که دروغ گفتند بر خدا رویهاشان سیاه شده آیا نیست در دوزخ جایگاهی برای کبرورزان‌


الزمر ٥٩ آیه ٦٠ الزمر ٦١
سوره : سوره الزمر
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«وُجُوهُهُم مُّسْوَدَّةٌ»: (نگا: آل‌عمران / نحل / ، زخرف / ). «مَثْویً»: (نگا: آل‌عمران / نحل / ، عنکبوت / ).


تفسیر

نکات آیه

۱ - کسانى که برخدا دروغ بسته اند، در قیامت با چهره سیاه برانگیخته خواهند شد. (و یوم القیمة ترى الذین کذبوا على اللّه وجوههم مسودّة)

۲ - کسانى که بر خدا دروغ مى بندند، در روز قیامت، با ذلت و خوارى ظاهر خواهند شد. (و یوم القیمة ترى الذین کذبوا على اللّه وجوههم مسودّة) برداشت یاد شده مبتنى بر این نکته است که از جمله «وجوههم مسودّة» معناى کنایى اراده شده است; یعنى، دروغ زنندگان به خدا، روسیاه و شرمسار خواهند بود.

۳ - قیامت، از نام هاى جهان آخرت (یوم القیمة)

۴ - دروغ بستن بر خداوند، گناهى نابخشودنى و موجب روسیاهى و خوارى در قیامت (و یوم القیمة ترى الذین کذبوا على اللّه وجوههم مسودّة)

۵ - جهنم، جایگاه همیشگى متکبران (ألیس فى جهنّم مثوًى للمتکبّرین) «مثوًى» (اسم مکان از ماده «ثواء») به معناى اقامت توأم با استمرار است; یعنى، جایگاه همیشگى و دائمى.

۶ - تکبر، ریشه اصلى کفر و دروغ بستن بر خداوند (و کنت من الکفرین ... الذین کذبوا على اللّه ... ألیس فى جهنّم مثوًى للمتکبّرین) توصیف شدن کافران و دروغ زنندگان بر خدا به متکبر، مى تواند گویاى حقیقت یاد شده باشد.

۷ - تکبر، عامل روسیاهى اخروى و استحقاق جهنم (ألیس فى جهنّم مثوًى للمتکبّرین)

روایات و احادیث

۸ - «عن خیثمة قال: سمعت أباعبداللّه(ع) یقول من حدث عنّا بحدیث فنحن سائلوه عنه یوماً فإن صدق علینا فإنّما یصدق على اللّه و على رسوله و إن کذب علینا فإنّما یکذب على اللّه و على رسوله لأنّا إذا حدّثنا لانقول قال فلان، و قال فلان إنّما نقول قال اللّه وقال رسوله ثمّ تلا هذه الأیة، «و یوم القیامة ترى الذین کذبوا على اللّه»...;[۱] خیثمه مى گوید: از امام صادق(ع) شنیدم که مى فرمود: هر کس حدیثى را از ما روایت کند، ما روزى از او بازخواست مى کنیم. اگر حدیث را همان گونه که ما گفته ایم. نقل کند، در حقیقت نقل صحیحى از خدا و رسولش کرده است. اگر دروغ به ما نسبت دهد، او به خدا و رسول نسبت دروغ داده است; زیرا ما وقتى حدیثى مى گوییم، نمى گوییم: فلانى گفته است; بلکه مى گوییم خدا و رسولش فرموده اند. سپس آیه «و یوم القیامة ترى الذین کذبوا على اللّه...» را تلاوت فرمود».

۹ - «عن الصادق(ع) قال: إنّ فى جهنّم لوادیاً للمتکبّرین یقال له سقر، شکى إلى اللّه شدّة حرّه [و] سأله أن یتنفّس فأذن له فتنفّس فأحرق جهنّم;[۲] از امام صادق(ع) روایت شده در جهنم وادى است براى متکبران به نام «سقر» که از شدت حرارتش به خدا شکایت کرد و از او خواست تا نفسى بکشد، و خدا به او اجازه تنفس داده، پس نفس کشید که در پى آن جهنم سوزان گردید».

موضوعات مرتبط

  • آخرت: نامهاى آخرت ۳
  • ائمه(ع): افترا به ائمه(ع) ۸
  • افترا: آثار افترا به خدا ۱، ۲، ۴; افترا به خدا ۸; عوامل افترا به خدا ۶
  • تکبر: آثار تکبر ۶، ۷
  • جهنم: جاودانان در جهنم ۵; درکات جهنم ۹; موجبات جهنم ۷
  • جهنمیان: ۵
  • ذلت: عوامل ذلت اخروى ۴
  • روسیاهى: عوامل روسیاهى اخروى ۴، ۷
  • قیامت: ۳
  • کفر: عوامل کفر ۶
  • گناه: گناه نابخشودنى ۴
  • متکبران: کیفر اخروى متکبران ۹; متکبران در جهنم ۵
  • محمد(ص): افترا به محمد(ص) ۸
  • مفتریان به خدا: ذلت اخروى مفتریان به خدا ۲; روسیاهى مفتریان به خدا ۱; مفتریان به خدا در قیامت ۱، ۲

منابع

  1. مجمع البیان، ج ۸، ص ۷۸۷; تفسیر برهان، ج ۴- ، ص ۸۲، ح ۹.
  2. تفسیر قمى، ج ۲، ص ۲۵۱; نورالثقلین، ج ۴، ح ۹۷، ص ۴۹۶.