ص ٤٥
ترجمه
ص ٤٤ | آیه ٤٥ | ص ٤٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أُوْلِی الأیْدِی»: دارندگان قدرت و قوّت در طاعت و عبادت. دارندگان دستهای تلاشگر در همه زمینههای خوبی و نیکی. «الأبْصَارِ»: جمع بَصَر به معنی بصیرت؛ یعنی بینش روشن و آگاهی قابل ملاحظه از قوانین و اسرار دین و شریعت، و آشنایی با امور زندگی و شناخت راه و روش دنیوی.
تفسیر
- آيات ۴۱ - ۴۸ سوره ص
- مقصود از نصب و عذاب كه ايوب عليه السلام بدان مبتلا بود
- وجه اينكه ايوب ع ابتلاء خود به آن دو را به شيطان نسبت داد انى مسنى الشيطان بنصبو عذاب .
- بيان امكان مداخله شيطان در ابدان و اموال و ديگر متعلقات مادى معصومين عليهم السلام
- استجاب دعاى ايوب عليه السلام با شفاى امراضش و بازگرداناهل او به او
- وجه اينكه ابراهيم و اسحق و يعقوب عليهم السلام را به داشتن دست و چشم مدح فرمود
- معناى اينكه در تعليل مدح ايشان فرمود: انا اخلصنا هم بخالصة ذكرى الدار
- گفتارى درباره سرگذشت ايوب عليه السلام در قرآن و حديث
- رواياتى در ذيل داستان ايوب عليه السلام و ابتلائات او
- خبرى از يسع و ذوالكفل
نکات آیه
۱ - یادآورى سرگذشت ابراهیم، اسحاق و یعقوب(علیهم السلام)، توصیه خداوند به پیامبر(ص) (و اذکر عبدنا إبرهیم و إسحق و یعقوب)
۲ - سرگذشت ابراهیم، اسحاق و یعقوب (علیهم السلام)، درس آموز و سازنده براى پیامبر(ص) و مؤمنان (و اذکر عبدنا إبرهیم و إسحق و یعقوب) توصیه خداوند به پیامبر(ص)، مبنى بر یادآورى سرگذشت حضرت ابراهیم(ع) و... مى تواند به منظور درس آموزى و سازندگى باشد.
۳ - ابراهیم، اسحاق و یعقوب (علیهم السلام)، از بندگان حقیقى و بلندمرتبه خداوند (عبدنا إبرهیم و إسحق و یعقوب) تصریح به عبد بودن ابراهیم، اسحاق و یعقوب (علیهم السلام) - با آن که همه انسان ها عبد هستند - و نیز اضافه آن به ضمیر جلاله (نا)، مى تواند گویاى برداشت یاد شده باشد.
۴ - ابراهیم، اسحاق و یعقوب (علیهم السلام)، انسان هاى برخوردار از «قدرت و توانایى» و «بصیرت و روشن بینى» (إبرهیم و إسحق و یعقوب أُولى الأیدى و الأبصر) «أُولى الأیدى» (صاحبان دست ها) کنایه از قدرت و توانایى است.
۵ - توانایى بر اداره جامعه و داشتن بصیرت و روشن بینى، از شرایط رهبران جامعه دینى (إبرهیم وإسحق و یعقوب أُولى الأیدى و الأبصر)
۶ - «قدرت و توانایى» و «بصیرت و روشن بینى»، از ارزش ها و نعمت هاى الهى براى انسان (إبرهیم و إسحق و یعقوب أُولى الأیدى و الأبصر)
۷ - ابراهیم، اسحاق و یعقوب (علیهم السلام)، مردان علم و عمل (إبرهیم و إسحق و یعقوب أُولى الأیدى و الأبصر) برداشت یاد شده مبتنى بر این دیدگاه است که «الأبصار» کنایه از علم و «الأیدى» کنایه از عمل باشد.
روایات و احادیث
۸ - «عن أبى جعفر(ع) فى قوله «أُولى الأیدى و الأبصار» یعنى أُولى القوّة فى العبادة و البصر فیها;[۱] از امام باقر(ع) درباره سخن خداوند «أُولى الأیدى و الأبصار» روایت شده که مراد صاحبان قوت و بصیرت در عبادت هستند».
موضوعات مرتبط
- ابراهیم(ع): بصیرت ابراهیم(ع) ۴; عبرت از قصه ابراهیم(ع) ۲; عبودیت ابراهیم(ع) ۳; علم ابراهیم(ع) ۷; عمل به تکلیف ابراهیم(ع) ۷; فضایل ابراهیم(ع) ۷; قدرت ابراهیم(ع) ۴; مقامات ابراهیم(ع) ۳
- ارزشها :۶
- اسحاق(ع): بصیرت اسحاق(ع) ۴; عبرت از قصه اسحاق(ع) ۲; عبودیت اسحاق(ع) ۳; علم اسحاق(ع) ۷; عمل به تکلیف اسحاق(ع) ۷; فضایل اسحاق(ع) ۷; قدرت اسحاق(ع) ۴; مقامات اسحاق(ع) ۳
- بصیرت: ارزش بصیرت ۶; اهل بصیرت ۸
- بندگان خدا :۳
- تاریخ: عبرت از تاریخ ۲
- خدا: توصیه هاى خدا ۱; نعمتهاى خدا ۶
- ذکر: ذکر قصه ابراهیم(ع) ۱; ذکر قصه اسحاق(ع) ۱; ذکر قصه یعقوب(ع) ۱
- رهبرى: بصیرت در رهبرى ۵; شرایط رهبرى ۵; مدیریت در رهبرى ۵
- عبرت: عوامل عبرت ۲، ۲
- قدرت: ارزش قدرت ۶
- قدرتمندان :۸
- مؤمنان: عبرت مؤمنان ۲
- محمد(ص): توصیه به محمد(ص) ۱; عبرت محمد(ص) ۲
- نعمت: نعمت بصیرت ۶; نعمت قدرت ۶
- یعقوب(ع): بصیرت یعقوب(ع) ۴; عبرت از قصه یعقوب(ع) ۲; عبودیت یعقوب(ع) ۳; علم یعقوب(ع) ۷; عمل به تکلیف یعقوب(ع) ۷; فضایل یعقوب(ع) ۷; قدرت یعقوب(ع) ۴; مقامات یعقوب(ع) ۳
منابع
- ↑ تفسیر قمى، ج ۲، ص ۲۴۲; نورالثقلین، ج ۴، ص ۴۶۶، ج ۷۲.