طه ١٢٧
ترجمه
طه ١٢٦ | آیه ١٢٧ | طه ١٢٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«کَذلِکَ نَجْزِی»: این گونه هم در دنیا سزا و جزا میدهیم. این گونه در آخرت سزا و جزا میدهیم. «أَسْرَفَ»: افراط و زیادهرویکرد. تفریط و کوتاهی کرد.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۲۷ - ۱۳۵ سوره طه
- شرح و توضيح معنا و مراد آيه : ((ولولا كلمة سبقت من ربك ...(( كه حاكى از تاءخيرعذاب دنيوى در برابر كفر و اسراف است . و برخى وجوه در اين باره
- مفاد و مراد آيه :((و سبح بحمد ربك قبل طلوع الشمس وقبل غروبها...(( و اقوال و وجوه عديده اى كه مفسرين پيرامون آن گفته اند
- اشاره به اينكه چگونه تسبيح و تحميد خدا انسان را به مقام رضا مى رساند
- مراد از اهل پيامبر(صلى الله عليه و آله ) در آيه : ((و اءمراهلك بالصلوة واصطبرعليها((اشاره به اينكه چگونه تسبيح و تحميد خدا انسان را به مقام رضا مى رساند
- بحث روايتى (رواياتى در ذيل آيات :((و سبح بحمد ربك ...(( و ((و لا تمدن عينيك ...((و...)
- پيامبر آيه تطهير را خطاب به
نکات آیه
۱ - زندگانى سخت و تنگ در دنیا و کورى و گرفتار بى مهرى خداوند شدن در قیامت، کیفر اسرافکاران است. (معیشة ضنکًا و نحشر یوم القیمة أعمى ... و کذلک نجزى من أسرف ) اسراف; یعنى، از حد اعتدال فراتر رفتن (مصباح). در این آیه، مراد از آن به قرینه «من اتبع هداى» تجاوز از رهنمودهاى الهى است. «ذلک» در «کذلک» اشاره به کیفرهایى است که در آیات پیشین براى اعراض کنندگان از یاد خدا بیان شده است.
۲ - روى گردانان از آیات خداوند و رهنمودهاى او، مصداق کامل و بارز اسراف کاران اند. (و من أعرض عن ذکرى ... و کذلک نجزى من أسرف ) چنانچه «کذلک نجزى...» عطف به آیه قبل و ادامه گفت وگوى خداوند با غافلان از یاد خدا باشد، «من أسرف» عنوان دیگرى براى غافلان خواهد بود.
۳ - اسراف کنندگان و روى گردانان از ایمان به آیات الهى، از عنایت و توجه خداوند در قیامت محروم خواهند بود. (و کذلک الیوم تنسى . و کذلک نجزى من أسرف و لم یؤمن بَایت ربّه )
۴ - ارائه آیات براى هدایت بشر، پرتوى از ربوبیت الهى (بَایت ربّه )
۵ - خداوند، حاکم بر نظام کیفررسانى به مستحقان عذاب (نجزى )
۶ - عذاب هاى آخرت، نسبت به کیفرهاى دنیوى، شدیدتر و پایدارتر است. (و لعذاب الأخرة أشدّ و أبقى )
۷ - مسرفان و ترک کنندگان ایمان به آیات خداوند، علاوه بر کیفر شدن در دنیا و کور بودن در روز قیامت، آخرتى همراه با عذاب سخت تر و مداوم تر خواهند داشت. (و لعذاب الأخرة أشدّ و أبقى ) «کذلک» مى رساند که زندگى سخت در دنیا و کورى قیامت، علاوه بر غافلان، مسرفان بى ایمان را نیز تهدید مى کند و جمله «لعذاب الأخرة...» حاکى از عذابى اضافه بر آن است که پس از پایان روز قیامت، آغاز شده و شدیدتر و طولانى تر از عذاب، دنیا و قیامت خواهد بود.
۸ - ایمان به آیات و هدایت هاى خداوند، شرط مصون ماندن از عذاب هاى الهى در دنیا و آخرت (و کذلک نجزى ... لم یؤمن ... أشدّ و أبقى )
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: اسراف معرضان از آیات خدا ۲; عذاب اخروى معرضان از آیات خدا ۷; کیفر معرضان از آیات خدا ۷; محرومیت اخروى معرضان از آیات خدا ۳; نقش آیات خدا ۴
- ایمان: آثار ایمان به آیات خدا ۸; آثار ایمان به خدا ۸
- خدا: حاکمیت خدا ۵; نشانه هاى ربوبیت خدا ۴
- عذاب: شدت عذاب هاى اخروى ۶; شرایط مصونیت از عذاب ۸; عذاب هاى دنیوى ۶; مراتب عذاب ۶; مراتب عذاب اخروى ۷
- عنایتهاى خدا: محرومان از عنایتهاى خدا ۳
- مسرفان :۲ تداوم عذاب مسرفان ۷; سختى زندگى مسرفان ۱; عذاب اخروى مسرفان ۷; کورى اخروى مسرفان ۱; کیفر مسرفان ۱ ۷; محرومیت اخروى مسرفان ۳
- نظام کیفرى: حاکم نظام کیفرى ۵
- هدایت: عوامل هدایت ۴