يس ٣٦
ترجمه
يس ٣٥ | آیه ٣٦ | يس ٣٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«سُبْحَانَ الَّذِی»: (نگا: اسراء / . «الأزْوَاجَ»: زوجها. یعنی جنس نر و ماده. این آیه بیانگر زوجیّت در گیاهان و انسانها و همه موجودات دیگر است (نگا: رعد / ذاریات / ، طه / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۳۳ - ۴۷ سوره يس
- توضيح مفردات و مفاد آيات شريفه اى كه آيات مربوط به تدبير امر رزق مردم را بيان مى كنند
- توضيح جمله : و ما عملته ايديهم در آيه : لياءكلوا من ثمره و ما عملته ايديهم ...
- بيان مفاد آيه : سبحان الذى خلق الازواج كلها مما تُنبِتُ الارض ...
- مراد از بيرون كشيدن روز از شب و آية لهم الليل نسلخ منه النهار
- معناى آيه : والشمس تجرى لمستقرلها
- مقصود از اينكه فرمود: والقمر قدرناه حتى عاد كالعرجون القديم
- شمس و قمر تابع تدبير خدا و ملازم مسير خود هستند و خورشيد به ماه نمى رسد و شب ازروز جلو نمى افتد
- معناى جمله اتقوا ما بين ايديكم و ما خلفكم و جواب كفار به دعوت به تقوى پروا از خالق
- عكس العمل كفار در برابر دعوت به انفاق شفقت و خدمت به خلق
- رواياتى در ذيل آيه : والشمس تجرى لمستقرلها...
- و رد سخنى از آلوسى درباره روايتى از امام رضا (ع ) راجع به تقدم روز بر شب
نکات آیه
۱ - ساحت خداوند، از هرگونه نقص و کاستى منزه و مبرا است. (سبحن الذى)
۲ - خداوند تمامى روییدنى هاى زمین، انسان و پدیده هاى ناشناخته در نزد بشر را به صورت زوج (نر و ماده) آفریده است. (سبحن الذى خلق الأزوج کلّها ممّا تنبت الأرض و من أنفسهم و ممّا لایعلمون) «زوج» (مفرد «أزواج») براى دو معنا به کار مى رود: ۱- مقابل طاق و مرادف جفت; ۲- به معناى نوع و صنف گفتنى است برداشت یاد شده مبتنى بر معناى نخست است.
۳ - خداوند، پدیدآورنده انواع و اصناف گوناگون پدیده هاى شناخته شده و ناشناخته بشر است. (سبحن الذى خلق الأزوج کلّها ممّا تنبت ... و ممّا لایعلمون)
۴ - حاکمیت قانونِ زوجیت (نر و ماده بودن) بر تمامى موجوداتِ داراى حیات (گیاهان، حیوانات و...) (سبحن الذى خلق الأزوج کلّها ... و ممّا لایعلمون)
۵ - حاکمیت قانونِ زوجیت بر پدیده هاى شناخته شده و ناشناخته جان دارِ جهان، دلیل کمال خدا و مبرّا بودن او از هر نقص و کاستى (سبحن الذى خلق الأزوج کلّها ... و ممّا لایعلمون) از ارتباط میان تنزیه خدا از هر نقصى به توصیف او به آفریدن پدیده هاى جان دارِ جهان به صورت زوج (نر و ماده)، برداشت یاد شده به دست مى آید.
۶ - وجود پدیده هایى خارج از قلمرو دانش بشر در جهان (و ممّا لایعلمون)
۷ - جهان، داراى پدیده هاى جان دارى است که چگونگى حاکمیت قانون زوجیت بر آنها، براى بشر ناشناخته است. (سبحن الذى خلق الأزوج کلّها ... و ممّا لایعلمون) متعلق علم در «لایعلمون» ذکر نشده است; ولى به تناسب این که آیه شریفه درصدد بیان حاکمیتِ قانونِ زوجیت بر پدیده هاى جان دار جهان است، مى تواند حاکمیت همین قانون باشد.
۸ - نوع حیات و حاکمیت قانون زوجیت (نر و ماده بودن)، از آیات خداوند و از نشانه هاى قدرت او است. (و ءایة لهم الأرض ... سبحن الذى خلق الأزوج کلّها... و ممّا لایعلمون) برداشت یاد شده، از آن جا است که آیه شریفه، در ضمن سلسله آیاتى قرار دارد که درصدد بیان نشانه هاى قدرت خداوند است.
موضوعات مرتبط
- اسماء و صفات: صفات جلال ۱، ۵; صفات جمال ۵
- انسان: جهل انسان ۷; محدوده علم انسان ها ۶; منشأ زوجیت انسان ها ۲
- تسبیح: تسبیح خدا ۱
- جانداران: آثار زوجیت جانداران ۵; زوجیت جانداران ۴، ۷; منشأ زوجیت جانداران ۲
- حیات: حیات از آیات خدا ۸
- حیوانات: زوجیت حیوانات ۴
- خدا: خالقیت خدا ۲، ۳; خدا و نقص ۱; دلایل کمال خدا ۵; نشانه هاى قدرت خدا ۸
- زوجیت: زوجیت از آیات خدا ۸
- گیاهان: زوجیت گیاهان ۴; منشأ زوجیت گیاهان ۲
- موجودات: جهل به موجودات ۶; منشأ تنوع موجودات ۳