طه ٦٠
ترجمه
طه ٥٩ | آیه ٦٠ | طه ٦١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«کیْد»: نیرنگ. مراد همه چیزهائی است که در چارهکردن موسی و پیروزی بر او، لازم و ضروری بود.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۴۹ - ۷۹ سوره طه
- بيان ريشه اعتقادى اين سؤ ال فرعون كه گفت :((فمن ربكما يا موسى ((
- توضيحى پيرامون مذهب بت پرستان ديدگاه آنان درباره خدا و روششان در اتخاذ آلهه وارباب ۲۲۸
- اقوال مختلفى كه درباره مذهب و اعتقاد فرعون نقل شده است
- توضيح نكات و دقائق جواب موسى (عليه السلام ) كه در قالب برهان خلق و هدايت همه چيز رب العالمين را معرفى نمود
- بيان تناسب جواب موسى (ع ) با مقضاى مقام و اشاره به وجوه نادرست مفسرين در معناىآيه
- سؤ ال ديگر فرعون : ((فما بال القرون الاولى (( كه معاد را استعباد كره زير سؤال مى برد
- پاسخ موسى (ع ) از استعباد فرعون امر معاد را
- معناى ذيل آيه ((لا يضل ربى و لا ينسى (( و ارتباط آن با صدر آيه
- تتمه داستان هدايت عمومى و ارائه شواهدى روشن براى آن
- گفتگو به متهم ساختن موسى (عليه السلام ) به توطئه و ساحرى منجر مى شود...
- موعظه موسى (عليه السلام ) به فرعون و فرعونيان در نهى از بت پرستى
- بازتاب اندرز موسى (عليه السلام ) و عكسالعمل مردم در برابر آن
- مشاوره فرعون با ايادى خود و اتخاذ تصميمهاى محرمانه
- ترغيب و ترهيب مردم توسط فرعون در مقابله با دعوت موسى (ع )
- روياروئى موسى (ع ) با ساحران در روز موعود
- معناى جمله :((فاوجس فى نفسه خيفه موسى (( و وجوهى كه درباره مقصود از نگران شدن موسى (عليه السلام ) بعد از مشاهده سحر ساحران گفته شده است
- غلبه موسى (عليه السلام ) به ساحران و ايمان آوردن آنان
- ساحران در برابر عظمت آيت الهى به سجده افتادند
- عكس العمل فرعون در برابر ايمان آوردن ساحران بخداىمتعال
- جواب بليغ مؤ منان حاكى از تحول فكرى و معنوى آنان بعد از ايمان مى باشد
- فرعون و ساحران ، و دو ديدگاه مختلف مادى و الهى
- دنباله پاسخ ساحران كه از توبه حقيقى آنان حكايت مى كند
- بحث روايتى
نکات آیه
۱ - فرعون با پذیرفتن زمان و مکان پیشنهادى موسى(ع) براى مبارزه، از ادامه بحث و گفت وگو با او لب فرو بست و مجلس مناظره را ترک کرد. (فتولّى فرعون )
۲ - فرعون، پس از تعیین زمان رویارویى با موسى(ع)، بى درنگ و بدون از دست دادن فرصت، به تهیه و تدارک مقدمات لازم براى مقابله پرداخت. (موعدکم یوم الزینة ... فتولّى فرعون فجمع ) «فاء» در «فتولّى» و «فجمع» براى بیان ترتیب کار و اتصال است; یعنى، فرعون به مجرد پایان مذاکره و مواعده با موسى(ع)، به تدارک مکر و جمع آورى آن پرداخت و هیچ فرصتى را از دست نداد.
۳ - تهیه و تدارک براى ارائه سِحرى بزرگ در برابر موسى(ع)، از حیله هاى فرعون (فلنأتینّک بسحر ... فجمع کیده )
۴ - فرعون براى مقابله با موسى(ع)، تمامى حیله ها و برنامه هاى خود را جمع آورى کرد و به کار گرفت. (فتولّى فرعون فجمع کیده ) «کید»; یعنى، مکر ورزیدن و چاره اندیشیدن (قاموس) و مراد از «جمع کید»، گردآورى اهل مکر و ابزار آن است.
۵ - فرعون، از فرصت کافى براى تدارک سِحر و امکانات دیگر جهت مقابله با موسى(ع) برخوردار بود. (فجمع کیده ثمّ أتى) «ثمّ» براى بیان تراخى است. ممکن است این تراخى، زمانى باشد; یعنى، پس از جمع آورى مکرها، مدتى تا رسیدن روز موعود فاصله شد و سپس آن روز فرا رسید. براین اساس باید گفت: فرعون فرصتى کامل براى کسب آمادگى داشت.
۶ - فرعون پس از گردآورى امکانات و حیله هاى خویش، در میعادگاه خود با موسى(ع) حاضر گردید. (موعدکم یوم الزینة ... فجمع کیده ثمّ أتى )
موضوعات مرتبط
- فرعون: استمداد فرعون از جادو ۳; اعراض فرعون ۱; توطئه فرعون ۲، ۴; روش مبارزه فرعون ۳، ۴; فرصت فرعون ۵; مکر فرعون ۳، ۴، ۵، ۶; مناظره فرعون با موسى(ع) ۱; میعاد فرعون با موسى(ع) ۶
- موسى(ع): تهیه ابزار مبارزه با موسى(ع) ۲، ۵، ۶; قصه موسى(ع) ۱، ۲، ۳، ۴ ، ۵، ۶