ابراهيم ٥٢
ترجمه
ابراهيم ٥١ | آیه ٥٢ | ابراهيم ٥٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«هذَا»: این آیهها، یعنی از تا آخر سوره. این قرآن ... «بَلاغٌ»: تبلیغ. ابلاغ. کفایت میکند. «هَذَا بَلاغٌ لِّلنَّاسِ»: این ابلاغ به همه مردم است. این برای همه مردمان کافی و بسنده است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۴۲ - ۵۲،سوره ابراهيم
- پاسخ به يك توهم : خداوند از ستمكاران غافل نيست !
- عذاب استيصالشامل مؤ منين نمى شود
- با عذاب انقراض شرك ريشه كن مى شود
- معناى اينكه مكر ظالمان نزد خدا است هرچند مكرشان از جا كننده كوهها باشد
- گفتارى در معناى انتقام خدا و انگيزه و غايت آن (ان الله عزيز ذو انتقام )
- انتقام فردى و انتقام اجتماعى
- بيان بطلان يك اشكال در ارتباط با انتقام گرفتن خداوند
- اقوال گوناگون مفسرين در معناى مبدل شدن زمين و آسمانها
- معناى بروز و ظهور خلق براى خداوند در روز قيامت (و برزو الله الواحد القهار)
- پاداش و كيفر هر نفسى همان كرده هاى نيك و بد خود او است
- (روايتى درباره تبديل زمين در قيامت در ذيل آيه : ((يومتبدل الارض غير الارض ...))
- رواياتى كه مى گويد زمين در قيامت مبدل به نان مى شود
- روايتى از امام باقر(ع ) در ترتيت خلقت آسمانها و زمين
نکات آیه
۱- قرآن، ابلاغ پیام خداوند به مردم است. (هذا بلغ للناس) مفسّران درباره مشارالیه «هذا» سه احتمال ذکر کرده اند: آیات اخیر که درباره وضعیت بد دوزخیان است; آیات همین سوره; قرآن کریم. برداشت فوق مبتنى بر احتمال سوم است.
۲- قرآن، کتاب جهانى و قابل فهم براى همه مردم (هذا بلغ للناس)
۳- قرآن، وسیله انذار و اخطار به تمامى انسانها (هذا بلغ للناس و لینذروا به)
۴- انسان منهاى ایمان، مواجه با خطرها، آسیبها و دشواریهاى علاج ناپذیر است.* (هذا بلغ للناس و لینذروا به) از اینکه خداوند، قرآن را وسیله انذار و اخطار قرار داد به دست مى آید که بر سر راه انسانها خطرها و آسیبهاى بسیارى وجود دارد که قرآن به آنان اخطار و انذار مى کند و اگر انسان از رهنمودهاى قرآن بهره نگیرد و به آن ایمان نیاورد گرفتار آنها خواهد شد.
۵- قرآن، مایه نجات آدمى از خطرها، آسیبها و دشواریهاى موجود بر سر راه انسان * (هذا بلغ للناس و لینذروا به)
۶- قرآن براى آگاهى انسانها به خداى یکتا و پى بردن به وحدانیت اوست. (هذا بلغ للناس ... و لیعلموا أنما هو إله وحد)
۷- قرآن سندى گویا بر وحدانیت خداوند (هذا بلغ ... و لیعلموا أنما هو إله وحد) برداشت فوق مبتنى بر این است که خود قرآن، با کیفیت و خصوصیات ویژگیهایش، دلیل بر یگانگى خدا باشد، نه اینکه تنها محتواى آن آموزنده توحید باشد.
۸- اثبات یگانگى خدا و آگاه کردن مردم به این حقیقت، اساسى ترین موضوع قرآن و محور آموزه هاى آن است. (هذا بلغ للناس ... و لیعلموا أنما هو إله وحد)
۹- علم به اصول دین (توحید و ...) امرى است لازم. (هذا بلغ للناس ... و لیعلموا أنما هو إله وحد) از اینکه علم مردم به یکتایى خدا از هدفها و غایتهاى انذار و ابلاغ وحى قرار گرفت، معلوم مى شود رسیدن به این هدف; یعنى، آگاهى به یکتایى خداوند، امرى لازم است.
۱۰- قرآن براى بیدارى و پندپذیرى صاحبان خرد ناب نازل گردید. (هذا بلغ للناس ... و لیذّکّر أولواالألبب)
۱۱- خردمندى، از زمینه هاى لازم و از شرایط بهره مند شدن از معارف و آموزه هاى قرآن (هذا بلغ للناس ... و لیذّکّر أولواالألبب)
۱۲- معارف و آموزه هاى قرآن مطابق و هماهنگ با خرد ناب است. (هذا بلغ للناس ... و لیذّکّر أولواالألبب) از اینکه خداوند هدف از نزول قرآن را پندپذیرى صاحبان خرد قرار داد، معلوم مى شود که قرآن با موازین عقلى مطابق و هماهنگ است و اگر غیر از این بود، خردورزان از آن پند نمى گرفتند; بلکه نتیجه معکوس در برمى داشت.
۱۳- پنددهى به صاحبان خرد ناب، از محورهاى مهم آموزه هاى قرآن و از موضوعات اساسى آن است. (هذا بلغ للناس ... و لیذّکّر أولواالألبب)
موضوعات مرتبط
- انذار: ابزار انذار ۳
- انسان: زمینه آسیب پذیرى انسان ۴
- اولواالالباب: تذکر به اولواالالباب ۱۳; عبرت پذیرى اولواالالباب ۱۰
- ایمان: آثار ایمان ۴
- تعقل: آثار تعقل ۱۱
- تنبه: عوامل تنبه ۱۰
- توحید: اهمیت توحید ۸، ۹; دلایل توحید ۷; زمینه توحید ۶
- دین: اهمیت علم به اصول دین ۹; عقلانیت دین ۱۲
- عبرت: عوامل عبرت ۱۰
- قرآن: انذارهاى قرآن ۳; اهمیت قرآن ۵; جهان شمولى قرآن ۲; شرایط استفاده از قرآن ۱۱; عقلانیت قرآن ۱۲; فلسفه نزول قرآن ۱۰; سهولت فهم قرآن ۲; قرآن و عقل ۱۲; مهمترین تعالیم قرآن ۸، ۱۳; نجات بخشى قرآن ۵; نقش قرآن ۳، ۵، ۶، ۷، ۱۰; وحیانیت قرآن ۱; وضوح قرآن ۲; ویژگیهاى قرآن ۲