ابراهيم ٨
ترجمه
ابراهيم ٧ | آیه ٨ | ابراهيم ٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِن تَکْفُرُوا»: اگر کافر شوید. اگر کفران نعمت کنید و ناسپاس گردید.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ... (۵) يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَکُمُ... (۲) إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَ اللَّهَ... (۲) ذٰلِکَ بِأَنَّهُ کَانَتْ... (۴) قَالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ... (۵) إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَ اللَّهَ... (۳) الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَ يَأْمُرُونَ... (۲) لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِيهِمْ أُسْوَةٌ... (۲)
تفسیر
- آيات ۱۸ - ۶،سوره ابراهيم
- نقل و برسى اقوالمفسرين درباره جمله ((و اذتاذن ))
- معناى اين كلام موسى (ع ) كه فرمود: اگر سما و تمامىاهل زمين كافر شويد خدا غنى و حميد است
- حكايت تكذيب انبياء توسط اقوام پيشين
- اقوال مفسرين در معناى آيه ((الم ياءتكم نبؤ الذين ...))
- اقوال گوناگون مفسرين در معناى آيه ((فردوا ايديهم فى افواههم ))
- معناى ((فطر)) و ((فاطر)) و اثبات توحيد ربوبى خداوند در اين آيه
- توضيح برهانى كه توحيد الوهيت و ربوبيت خدا را اثبات مى كند
- توضيح برهانى كه از جمله : ((يدعوكم ليغفرلكم ...)) براى اثبات نبوت عامهاستفاده مى شود
- معناى ((من )) در جمله : ((ليغفر لكم من ذنوبكم )) و وجوهى كه درباره آن گفته شدهاست
- گفتار زمخشرى درباره تبعيض در جمله ((من ذنوبكم ))
- توضيحى درباره معجزه در بيان جمله : ((فاءتوا بسلطان مبين ))
- پاسخ انبياء به ايراد كفار
- معناى جمله : ((و ما لنا ان لا نتوكل على الله ... و على الله فليتوكل المتوكلون )) در گفتگوى انبياء (ع ) با مكذبان
- توضيح معناى ((عود)) در تهديد كفاره خطاب به پيامبران (ع ) و مؤ منان : ((اولتعودنفى ملتنا))
- پاسخ خداوند در مقابل تهديد كافران مكذب : ((لنهلكن الظالمين و لنسكننكم الارض ...))
- (روايتى درباره شكر نعمت و چند روايت ديگر درذيل آيات گذشته )
- رواياتى درباره معناى ((صديد))
نکات آیه
۱- موسى(ع) در راستاى رسالت خویش به بنى اسرائیل اعلام کرد که کفر آنان و تمامى ساکنان زمین زیانى به خداوند نمى رساند. (و قال موسى إن تکفروا أنتم و من فى الأرض جمیعًا فإن الله لغنى حمید) «إن» در «إن تکفروا» شرطیه است و جواب آن «لم یتضرر هو» مى باشد که محذوف است و «فإن الله لغنى» تعلیل جزاى شرط محذوف مى باشد.
۲- بنى اسرائیل مى پنداشتند خداوند از ایمان و یا کفر آنان بهره مند مى شود یا زیان مى بیند. (و قال موسى إن تکفروا أنتم و من فى الأرض جمیعًا فإن الله لغنى حمید)
۳- کفران نعمتهاى خداوند هیچگونه زیانى به او نمى رساند. (إن تکفروا أنتم و من فى الأرض جمیعًا) مراد از «إن تکفروا» به قرینه «و لئن کفرتم»که به معناى کفران بود، مى تواند ناسپاسى در برابر نعمتهاى خدا باشد.
۴- موسى(ع)، بنى اسرائیل را از کفران نعمتهاى الهى برحذر داشت. (و إذ قال موسى لقومه اذکروا نعمة الله علیکم ... و قال موسى إن تکفروا أنتم و من فى الأرض جمیعًا)
۵- فایده شکر نعمت و ضرر و زیان کفران آن به خود انسان باز مى گردد. (لئن شکرتم لأزیدنّکم و ... إن تکفروا أنتم و من فى الأرض جمیعًا فإن الله لغنى حمید)
۶- خداوند، غنى (بى نیاز) و حمید (ستودنى) است. (فإن الله لغنى حمید)
۷- بى نیازى و ستودگى خداوند، دلیل زیان ندیدن او از کفر مردم (إن تکفروا أنتم و من فى الأرض جمیعًا فإن الله لغنى حمید) «فإن الله لغنى حمید» در مقام تعلیل جزاى شرط محذوف است . در این صورت، معنا چنین مى شود: چون خداوند بى نیاز است، کفران شما به او زیانى نمى رساند.
موضوعات مرتبط
- اسماء و صفات: حمید ۶; غنى ۶
- بنی اسرائیل: بینش غلط بنی اسرائیل ۲; کفر بنی اسرائیل ۱; نهى بنی اسرائیل ۴
- حمد: حمد خدا ۷
- خدا: آثار بی نیازى خدا ۷; خدا و ایمان انسان ها ۲; خدا و کفر انسان ها ۲، ۷; دلایل زیان ناپذیرى خدا ۷; زیان ناپذیرى خدا ۱، ۳
- خود: زیان به خود ۵
- شکر: فواید شکر نعمت ۵
- عمل: آثار عمل ۵
- کفر: آثار کفر ۱
- کفران: آثار کفران نعمت ۳; زیان کفران نعمت ۵; نهى از کفران نعمت ۴
- موسى(ع): رسالت موسى(ع) ۱; نواهى موسى(ع) ۴