يوسف ٣
ترجمه
يوسف ٢ | آیه ٣ | يوسف ٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَحْسَنَ الْقَصَصِ»: نیکوترین سرگذشتها. زیباترین بیان و راستترین و درستترین وجه. «الْقَصَصِ»: سرگذشتها. بیان سرگذشت. مصدر یا اسم مصدر است (نگا: آلعمران / ، اعراف / . «بِمَآ أَوْحَیْنَا»: به سبب وحی ما.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
نکات آیه
۱- قرآن، حاوى بهترین و زیباترین داستانها (نحن نقصّ علیک أحسن القصص بما أوحینا إلیک هذا القرءان)
۲- خداوند ، بیانگر سرگذشت پیشینیان براى پیامبر(ص) (نحن نقصّ علیک أحسن القصص) «قصّ» (مصدر نقص) به معناى بیان کردن و بازگو کردن است. «قَصَص» به معناى بیان کردن و نیز به معناى داستان و چیزى است که بازگو مى شود.
۳- قرآن ، بازگو کننده داستانها با بهترین و زیباترین بیان (نحن نقصّ علیک أحسن القصص) چنان چه «قصص» مصدر باشد ، «أحسن القصص» مفعول مطلق مى شود و در حقیقت توصیفى براى کیفیت بیان کردن و بازگو کردن خواهد بود.
۴- داستان یوسف(ع) بهترین و زیباترین داستان (نحن نقصّ علیک أحسن القصص)
۵- خداوند، داستان یوسف را با بهترین و زیباترین بیان نقل کرده و گزارش داده است. (نحن نقصّ علیک أحسن القصص)
۶- مطالعه و دقت در داستان یوسف ، مایه دریافت حقایق و معارف الهى است. (إنا أنزلنه قرء نًا عربیًّا لعلکم تعقلون. نحن نقصّ علیک أحسن القصص) برداشت فوق ، مقتضاى ارتباط میان جمله «لعلکم تعقلون» با «نحن نقصّ علیک» است.
۷- قرآن ، نام کتاب آسمانى پیامبر(ص) (بما أوحینا إلیک هذا القرءان)
۸- خداوند، قرآن و داستانهاى آن را از طریق وحى در اختیار پیامبر(ص) قرار مى داد. (نحن نقصّ علیک ... بما أوحینا إلیک هذا القرءان) حرف «باء» در «بما أوحینا» سببیه است و «ما» در آن مصدریه مى باشد.
۹- پیامبر(ص) ، پیش از نزول قرآن و سوره یوسف، از داستان حضرت یوسف اطلاعى نداشت. (نقصّ ... بما أوحینا ... و إن کنت من قبله لمن الغفلین)
۱۰- مردم عصر بعثت ، ناآگاه به سرگذشت یوسف(ع) پیش از نزول قرآن (و إن کنت من قبله لمن الغفلین) «إن» در جمله فوق مخففه است و مراد از «الغافلین» مردم عصر بعثت مى باشد. بنابراین مفاد جمله «إن کنت ...» چنین مى شود: تو نیز اى پیامبر! پیش از نزول قرآن همانند سایر مردم ، از داستان یوسف بى خبر بودى.
۱۱- قرآن ، منبعى براى آگاهى به تاریخ و سرگذشت پیشینیان (و إن کنت من قبله لمن الغفلین)
۱۲- غفلت پیامبر(ص) از برخى حقایق و وقایع (و إن کنت من قبله لمن الغفلین)
۱۳- پیامبر(ص) از پیش خود و بدون تعلیم الهى ، از امور غیبى اطلاعى نداشت. (و إن کنت من قبله لمن الغفلین)
۱۴- علم و آگاهى پیامبر(ص) ، نشأت گرفته از قرآن و وحى الهى است. (بما أوحینا إلیک ... و إن کنت من قبله لمن الغفلین)
روایات و احادیث
۱۵- «عن جعفربن محمد(ع) انه قال: قال والدى ... و ما أنزل الله سورة یوسف إلاّ أمثالاً لکى لایحسد بعضنا بعضاً کما حسد یوسف إخوته و بغوا علیه ;[۱] از امام صادق(ع) روایت شده است که فرمود: پدرم (امام باقر) فرمود: خدا سوره یوسف را نازل نفرمود مگر به عنوان مثلها [ى بیدارکننده] تا بعضى از ما به بعضى دیگر حسد نورزیم، آن گونه که برادران یوسف به او حسد ورزیدند و به او ستم کردند».
موضوعات مرتبط
- اقوام پیشین: اهمیت سرنوشت اقوام پیشین ۲
- تاریخ: منابع تاریخ ۱۱
- تعقل: آثار تعقل ۶ حسد: اهمیت اجتناب از حسد ۱۵
- خدا: تعالیم خدا ۲; نقش تعالیم خدا ۱۳
- دین: زمینه فهم دین ۶
- سوره یوسف: تعالیم سوره یوسف ۱۵; فلسفه نزول سوره یوسف ۱۵; نزول سوره یوسف ۹، ۱۰
- شناخت: منابع شناخت ۱۱
- قرآن: روش بیانى قرآن ۳، ۵; قرآن از کتب آسمانى ۷; قصص قرآن ۱، ۳; نقش قرآن ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۴; وحیانیت قرآن ۸; ویژگیهاى قرآن ۱، ۳
- قصه: بهترین قصه ۴
- کتب آسمانى: ۷
- محمد(ص): کتاب آسمانى محمد(ص) ۷; محدوده علم محمد(ص) ۹; محمد(ص) و غفلت ۱۲; محمد(ص) و قصه یوسف(ع) ۹; معلم محمد(ص) ۲; منشأ علم غیب محمد(ص) ۱۳; منشأ علم محمد(ص) ۱۴; وحى به محمد(ص) ۸، ۱۴
- مسلمانان: مسلمانان صدراسلام و قصه یوسف(ع) ۱۰
- وحى: نقش وحى ۱۴
- یوسف(ع): زیبایى قصه یوسف(ع) ۴، ۵; مطالعه قصه یوسف(ع) ۶; ویژگیهاى قصه یوسف(ع) ۴، ۵
منابع
- ↑ تفسیرعیاشى، ج ۲، ص ۱۶۶، ح ۲ ; نورالثقلین، ج ۲، ص ۴۰۸، ح ۵.