الإسراء ٧٦
ترجمه
الإسراء ٧٥ | آیه ٧٦ | الإسراء ٧٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لَیَسْتَفِزُّوَنَکَ»: (نگا: إسراء / ). «إِذاً لا یَلْبَثُونَ»: در این صورت باقی و برجای نمیماندند. البتّه قریشیان عاقبت چنین کردند و سران ایشان هیجده ماه بعد از هجرت پیغمبر به مدینه در جنگ بدر کشته شدند و سرانجام با فتح مکّه بساط کفّار مکّه برچیده شد.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۷۳ - ۸۱ سوره اسرى
- نيرنگ مشركين براى حفظ حرمت خود وخدايان شان
- جلوه اى ديگر از آثار عصمت وحفظ الهى
- معناى ((دلوك شمس (( و((غسق الليل (( در آيه : ((اقم الصلوة لدلوك الشمس ...((
- امر به رسول (ص ) به تهجد نيمه شب ودعا واستمداد از خداوند
- مقصود از ((دخول وخروج به صدق (( در ((رب ادخلنىمدخل صدق ...((
- بحث روايتى
- رواياتى در ذيل آيه : ((وان كادوا ليفتنونك ...(( كه خدعه مشركين بارسول اللّه (ص ) را حكايت مى كند
- رواياتى درباره واجب شدن نمازهاى پنجگانه ومراد از مشهود بودن قرآن فجر (نمازصبح ) در ذيل آيه : ((اقم الصلوة ...((
- رواياتى درباره شفاعت نمودن پيغمبر اسلام (ص ) در قيامت ، درذيل جمله : ((عسى ان يبعثك ربك مقاما محمودا((
نکات آیه
۱- توطئه و تلاش تحریک آمیز مشرکان علیه پیامبر(ص)، به منظور فراهم آوردن زمینه تبعید آن حضرت از مکه (و إن کادوا لیستفزّونک من الأرض لیخرجوک) برداشت فوق، مبتنى بر این است که مرجع ضمیر «کادوا» و «یستفزّوا» - به قرینه آیات قبل - مشرکان مکه و «ال» در «الأرض» عهد و مراد از آن سرزمین مکه باشد. گفتنى است که «فزّ» ریشه «یستفزّون» به معناى حرکت دادن است.
۲- حضور پیامبر(ص) در مکه، براى مشرکان غیر قابل تحمل بود. (و إن کادوا لیستفزّونک من الأرض لیخرجوک)
۳- روى آورى مشرکان به اعمال خصمانه علیه پیامبر(ص)، در عین تلاش براى عدول دادن آن حضرت از مواضع اصولى و وحیانى خویش (و إن کادوا لیفتنونک ... و إن کادوا لیستفزّونک)
۴- تهدید خداوند به هلاکت حتمى و قریب الوقوع مشرکان، در صورت اخراج پیامبر(ص) از مکه (و إذًا لایلبثون خلفک إلاّ قلیلاً)
۵- پیامبر(ص)، داراى شخصیت و مقامى بس والا و با عظمت در پیشگاه الهى (و إن کادوا لیستفزّونک من الأرض لیخرجوک منها و إذًا لایلبثون خلفک إلاّ قلیلاً) احتمال دارد که ذکر پیامد اخراج پیامبر(ص) از مکه، (هلاکت مشرکان) به دلیل شخصیت آن حضرت باشد و این، نشان مى دهد که چنین اهانتى به پیامبر(ص)، براى خداوند قابل تحمل نبود.
۶- حضور پیامبر(ص) در میان مشرکان، مانع نزول عذاب الهى بر آنان (و إذًا لایلبثون خلفک إلاّ قلیلاً) تهدید خداوند به هلاکت مشرکان در صورت اخراج پیامبر(ص) از مکه، مى تواند اشاره به این حقیقت باشد که حضور پیامبر(ص) در میان آنان، مانع هلاکتشان بوده است.
۷- توطئه مشرکان براى اخراج پیامبر(ص) از مکه، عقیم ماند و به ثمر نرسید. (و إن کادوا لیستفزّونک من الأرض لیخرجوک منها و إذًا لایلبثون خلفک إلاّ قلیلاً) از تعبیر «و إن کادوا لیستفزّونک» (نزدیک بود تو را اخراج کنند) به دست مى آید که آنان، نتوانستند هدف خویش را در اخراج پیامبر(ص) از مکه عملى سازند.
۸- ممانعت از نشر تعالیم الهى و تنگ کردن عرصه تبلیغ براى انبیا، عامل هلاکت و نابودى (لیخرجوک منها و إذًا لایلبثون خلفک) احتمال دارد که اخراج پیامبر(ص) از مکه، از آن جهت امرى بزرگ شمرده شده که اخراج آن حضرت، براى ممانعت از هدایت و تبلیغ او بوده و چنین عملى هلاکت و نابودى قطعى را در پى داشته است.
موضوعات مرتبط
- اسلام: تاریخ صدر اسلام ۱، ۲، ۳، ۷
- انبیا: آثار ممانعت از تبلیغ انبیا ۸
- خدا: انذارهاى خدا ۴
- محمد(ص): تاریخ محمد(ص) ۱، ۷; توطئه تبعید محمد(ص) ۱، ۷; توطئه علیه محمد(ص) ۱; دشمنان محمد(ص) ۲، ۳; فضایل محمد(ص) ۶; کیفر تبعید محمد(ص) ۴; محمد(ص) در مکّه ۲; مقامات محمد(ص) ۵; نقش محمد(ص) ۶
- مشرکان: انذار مشرکان ۴; توطئه مشرکان ۱; دشمنى مشرکان ۲، ۳; شکست توطئه مشرکان ۷; موانع عذاب مشرکان ۶; هلاکت مشرکان ۴
- هلاکت: عوامل هلاکت ۸