النساء ١٣٦
ترجمه
النساء ١٣٥ | آیه ١٣٦ | النساء ١٣٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا، آمِنُوا ...». ای مؤمنان! بر ایمان خود ثابت و ماندگار باشید، و بر آن بیفزائید. «ضَلالاً بَعِیداً»: گمراهی دور و دراز. سرگشتگی فراوان.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
نکات آیه
۱- ضرورت ایمان به خدا، پیامبر (ص)، قرآن و دیگر کتب آسمانى (یأیها الذین ءامنوا ءامنوا باللّه و رسوله ... و الکتب الذى أنزل من قبل)
۲- ایمان، داراى درجات و مراتب متکامل و مؤمنان، موظف به تحصیل درجات عالى آن (یأیها الذین ءامنوا ءامنوا) دعوت مؤمنان به ایمان «یایها الذین ءامنوا ءامنوا»، مى تواند اشاره به این باشد که ایمان داراى مراتب است. و مؤمن در هر مرتبه اى از ایمان که باشد، موظف است براى نیل به مرتبه بالاتر تلاش کند.
۳- خداوند، دعوت کننده مسلمانان به ایمان راستین و اکتفا نکردن به ایمان ظاهرى (یأیها الذین ءامنوا ءامنوا) بدان احتمال که مراد از ایمان در «یایها الذین ءامنوا»، ایمان صورى باشد، بنابراین مقصود از «ءامنوا»، دعوت آنان به تلاش براى دستیابى به ایمان و باور واقعى خواهد بود.
۴- دعوت خداوند از مؤمنان، به ثبات و پایدارى در طریق ایمان (یأیها الذین ءامنوا ءامنوا باللّه) برداشت فوق توجیه دیگرى است براى دعوت مؤمنان به ایمان، یعنى اى اهل ایمان بر ایمان خویش همواره پایدار باشید.
۵- قرآن در عصر پیامبر (ص) نوشته شده بر سطوح و تدوین یافته به صورت کتاب (یأیها الذین ءامنوا ءامنوا باللّه و رسوله و الکتب الذى نزل على رسوله)
۶- نزول قرآن، تدریجى و نزول دیگر کتب آسمانى، دفعى و یکباره بوده است. (و الکتب الذى نزل على رسوله و الکتب الذى أنزل من قبل) برخى از مفسران همانند زمخشرى برآنند که «نزل» در مورد نزول تدریجى و «انزل» در مورد نزول دفعى به کار گرفته مى شود.
۷- ضرورت ایمان به فرشتگان، پیامبران الهى و روز قیامت (و من یکفر باللّه و ملئکته و کتبه و رسله و الیوم الأخر)
۸- کافرانِ به خدا، ملائکه، کتب آسمانى، پیامبران الهى و روز قیامت، در گمراهى ژرف (و من یکفر باللّه و ملئکته و کتبه و رسله و الیوم الأخر فقد ضل ضللا بعیداً)
۹- اعتقاد به خدا، پیامبران، روز قیامت، فرشتگان و کتب آسمانى، ارکان هدایت و شرط تحقق ایمان (یأیها الذین ءامنوا ءامنوا باللّه و رسوله ... فقد ضل ضللا بعیداً)
۱۰- انکار هر یک از حقایق (خدا، پیامبران، فرشتگان، کتب آسمانى و روز قیامت)، کفر و به منزله انکار تمامى آنهاست. (و من یکفر باللّه و ملئکته و کتبه و رسله و الیوم الأخر فقد ضل ضللا بعیداً) با توجه به صدر آیه که ضرورت ایمان به تک تک معارف یاد شده را مطرح ساخت، معلوم مى شود ضلالت بعید نتیجه انکار هر یک از معارف یاد شده است، نه نتیجه اى براى مجموع آنها.
۱۱- گمراهى و ضلالت، داراى مراتب و شدت و ضعف (و من یکفر باللّه ... فقد ضل ضللا بعیداً)
موضوعات مرتبط
- انبیا: تکذیب انبیا ۱۰
- ایمان: استقامت در ایمان ۴ ; اهمیّت ایمان ۳ ; ایمان به انبیا ۷، ۹ ; ایمان به خدا ۱، ۹ ; ایمان به قرآن ۱ ; ایمان به قیامت ۷، ۹ ; ایمان به کتب آسمانى ۱، ۹ ; ایمان به محمّد (ص) ۱ ; ایمان به ملائکه ۷، ۹ ; شرایط ایمان ۹ ; متعلق ایمان ۱، ۷، ۹ ; مراتب ایمان ۲
- خدا: تکذیب خدا ۱۰ ; دعوت خدا ۳، ۴
- قرآن: تاریخ قرآن ۵ ; جمع قرآن ۵ ; قرآن در صدر اسلام ۵ ; کتابت قرآن ۵ ; نزول تدریجى قرآن ۶
- قیامت: تکذیب قیامت ۱۰
- کافران: گمراهى کافران ۸
- کتب آسمانى: تکذیب کتب آسمانى ۱۰ ; نزول کتب آسمانى ۶
- کفر: آثار کفر ۸ ; کفر به انبیا ۸ ; کفر به خدا ۸ ; کفر به قیامت ۸ ; کفر به کتب آسمانى ۸ ; کفر به ملائکه ۸ ; موارد کفر ۱۰
- گمراهى: مراتب گمراهى ۱۱
- مؤمنان: مسؤولیّت مؤمنان ۲، ۴
- هدایت: ارکان هدایت ۹