القلم ٩
کپی متن آیه |
---|
وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ |
ترجمه
القلم ٨ | آیه ٩ | القلم ١٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«تُدْهِنُ»: سهل انگاری کنی. نرمش و سازش نمائی ... مراد آنان این است که پیغمبر با نزدیک شدن به دین آنان، روی خوش بدیشان نشان دهد، و آنان هم با نزدیک شدن به دین اسلام روی خوش نشان دهند. یعنی سهلانگاری و سازش انجام پذیرد. (نگا: واقعه / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
نزول
شأن نزول آیات ۸ تا ۱۶:
«شیخ طوسى» گویند: این آیات درباره ولید بن مغیرة المخزومى نازل شده و نیز گویند: درباره اخنس بن شریق الثقفى نازل گردیده است چنان که از ابن عباس نقل شده است.[۱]
تفسیر
- آيات ۱ - ۳۳ سوره قلم
- محتويات سوره «قلم» و محل نزول آن
- وجوهى كه درباره سوگند به «قلم» و «مَا يَسطُرُون» گفته شده است
- مراد از نعمت در آيه: «وَ مَا أنتَ بِنِعمَةِ رَبّكَ بِمَجنُون»
- معناى اين كه فرمود: «پيامبر، اجر غير ممنون دارد»
- نهى خداوند، از مماشات پیامبر«ص»، با كافران و اطاعت از آنان
- تهديد تكذيب گران نبوّت رسول خدا «ص»
- رواياتى درباره مراد از «خُلق عظيم» و «كُلّ حَلّاف مَهِين...»
- ماجراى صاحبان باغى كه به عذاب الهى نابود گشت
نکات آیه
۱ - علاقه شدید کافران تکذیب گر، به سازش کردن و نرمش نشان دادن پیامبر(ص) با آنان و تلاش آنان در این راستا (ودّوا لو تدهن فیدهنون) «إدهان» (مصدر «تدهن و یدهنون») به معناى مدارا و نرمش نشان دادن است. مقصود از آن در این آیه، سازش کردن پیامبر(ص) در مواضع عقیدتى خویش و سستى کردن آن حضرت در برخورد با کافران است. گفتنى است سازش کردن و سستى نمودن پیامبر(ص) در امر رسالت، تنها یک علاقه و تمایل براى کافران نبود; بلکه همراه با تلاش و اقدامات گسترده بوده است.
۲ - اعلام آمادگى کافران تکذیب گر، به سازش کردن و نرمش نشان دادن با پیامبر(ص)، در صورت سازش و نرمش نمودن آن حضرت با آنان (ودّوا لوتدهن فیدهنون)
۳ - فرمان خداوند به پیامبر(ص)، مبنى بر سازش نکردن با کافران تکذیب گر و نپذیرفتن هرگونه پیشنهاد سازش (فلاتطع المکذّبین . ودّوا لوتدهن فیدهنون)
۴ - سازش و نرمش نشان دادن با کافران، بر سر مسائل عقیدتى و مواضع اصولى، ممنوع است. (فلاتطع المکذّبین . ودّوا لوتدهن فیدهنون)
موضوعات مرتبط
- احکام :۴
- خدا: اوامر خدا ۳
- عقیده: ممنوعیت سازش در عقیده ۴
- علایق: علاقه به سازش محمد(ص) ۱
- کافران: رد پیشنهاد کافران ۳; زمینه سازش کافران ۲; علایق کافران ۱; ممنوعیت سازش با کافران ۳، ۴
- محمد(ص): آثار سازش محمد(ص) ۲; تکلیف محمد(ص) ۳
- مکذبان: علایق مکذبان ۱
منابع
- ↑ ابن ابى حاتم در تفسیر خود از سدى نقل نماید که آیه ۱. درباره اخنس بن شریق نازل شده و نیز ابن المنذر در تفسیر خود از کلبى مانند آن را روایت کرده است و نیز ابن ابى حاتم در تفسیر خود از مجاهد نقل کند که این آیه درباره اسود بن عبد یغوث نازل گردیده است.