البقرة ١٣

از الکتاب
کپی متن آیه
وَ إِذَا قِيلَ‌ لَهُمْ‌ آمِنُوا کَمَا آمَنَ‌ النَّاسُ‌ قَالُوا أَ نُؤْمِنُ‌ کَمَا آمَنَ‌ السُّفَهَاءُ أَلاَ إِنَّهُمْ‌ هُمُ‌ السُّفَهَاءُ وَ لٰکِنْ‌ لاَ يَعْلَمُونَ‌

ترجمه

و هنگامی که به آنان گفته شود: «همانند (سایر) مردم ایمان بیاورید!» می‌گویند: «آیا همچون ابلهان ایمان بیاوریم؟!» بدانید اینها همان ابلهانند ولی نمی‌دانند!

ترتیل:
ترجمه:
البقرة ١٢ آیه ١٣ البقرة ١٤
سوره : سوره البقرة
نزول : ٧ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٢٢
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«السُّفَهَآءُ»: جمع سفیه، بی‌خردان. نادانان. از مصدر سفاهت، به معنی: جهالت و بی‌عقلی.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

نزول

محل نزول:

این آیه در مدینه بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نازل گردیده است. [۱]

شأن نزول:[۲]

«شیخ طوسی» گوید: اكثر مفسرين برآنند كه اين آيه درباره منافقين نازل شده، چنان كه آيات مقدم آن نيز چنين بوده است و اين اقوى است، عده اى گويند: كه چهار آيه اول سوره بقره درباره مؤمنين و دو آيه بعد از آن در وصف كفار و سيزده آيه بعد از آن درباره منافقين نازل گرديده است و اين موضوع از لحاظ اين كه جنبه عموم در آن رعايت شده اقوى است چنان كه از مجاهد نيز نقل گرديده است.[۳]

تفسیر

نکات آیه

۱ - پیامبر (ص) فراخوان منافقان به ایمانى، همانند ایمان توده مردم (و إذا قیل لهم ءامنوا کما ءامن الناس) چون در آیه بعد، مطرح شده که منافقان در برابر مردم اظهار ایمان مى کنند، این احتمال رخ مى دهد که گفتگوى مطرح شده در این آیه - که در آن منافقان ابراز بى ایمانى مى کنند - میان پیامبر (ص) و اهل نفاق بوده است.

۲ - صداقت توده هاى مردم در ایمان به پیامبر (ص) و آیین اسلام (ءامنوا کما ءامن الناس)

۳ - مؤمنان راستین در دیدگاه منافقان، مردمى سفیه و بى خردند. (قالوا أنؤمن کما ءامن السفهاء)

۴ - بیمار دلىِ اهل نفاق، منشأ متهم ساختن اهل ایمان به بى خردى است. (فى قلوبهم مرض ... قالوا أنؤمن کما ءامن السفهاء)

۵ - خود بزرگ بینى و تحقیر مؤمنان راستین، از صفات اهل نفاق است. (أنؤمن کما ءامن السفهاء)

۶ - منافقان، با متهم ساختن اهل ایمان به بى خردى، دعوت به ایمان را پذیرا نبودند. (قالوا أنؤمن کما ءامن السفهاء)

۷ - منافقان، خویشتن را مردمى خردمند و روشنفکر مى پندارند. (أنؤمن کما ءامن السفهاء)

۸ - منافقان، خود مردمى سفیه و بى خردند. (ألا إنهم هم السفهاء) مقرون بودن خبر به «ال» و نیز وجود ضمیر فصل در جمله «ألا إنهم ...» از حصر حکایت دارد و این حصر به اصطلاح «حصر» اضافى است. بنابراین معناى جمله چنین است: منافقان بى خردند، نه مؤمنان راستین.

۹ - منافقان، بى خبر از سفاهت و بى خردى خویش (ألا إنهم هم السفهاء و لکن لایعلمون)

۱۰ - منکر شمردن معروفها و معروف دانستن منکرات، از ویژگیهاى منافقان (إذا قیل ... و إذا قیل لهم ءامنوا ... قالوا أنؤمن کما ءامن السفهاء) از اینکه فساد را اصلاح گرى مى شمرند و ایمان را سفاهت مى پندارند، برداشت فوق به دست مى آید.

موضوعات مرتبط

  • ایمان: ایمان به محمّد (ص) ۲; صداقت در ایمان ۲; متعلق ایمان ۲
  • قلب: آثار بیمارى قلب ۴
  • مؤمنان: تحقیر مؤمنان ۵; تهمت سفاهت به مؤمنان ۳، ۴، ۶; صداقت مؤمنان صدر اسلام ۲
  • محمّد (ص): دعوت محمّد (ص) ۱
  • معروف: منکر دانستن معروف ۱۰
  • منافقان: اعراض منافقان از ایمان ۶; بیمارى قلب منافقان ۴; پندارهاى منافقان ۷; تکبر منافقان ۵; جهل منافقان ۹; منافقان دعوت از منافقان به ایمان ۱; سفاهت منافقان ۸، ۹; صفات منافقان ۵، ۸، ۱۰; منافقان و روشنفکرى ۷; منافقان و مؤمنان ۳، ۴، ۵، ۶
  • منکر: معروف دانستن منکر ۱۰

منابع

  1. طبرسی، مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‌۱، ص ۱۱۱.
  2. محمدباقر محقق،‌ نمونه بينات در شأن نزول آيات از نظر شیخ طوسی و ساير مفسرين خاصه و عامه، ص ۴.
  3. ابوالحجاج المخزومى مجاهد بن جبر در تفسير از شاگردان عبدالله بن عباس و از تابعين و اهل مكه است سال ۲۱ هجرى در زمان خلافت عمر بن الخطاب متولد شده وفات او در سال ۱.۴ هجرى در حالتى كه سجده مي‌كرد اتفاق افتاد و ۸۳ سال سن او بوده و شيخ بزرگوار ما او را از مفسرين مورد اطمينان معرفى نموده است او داراى كتابى در تفسير است.