العنكبوت ٥٤

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۳۴ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

آنان با عجله از تو عذاب می‌طلبند، در حالی که جهنم به کافران احاطه دارد!

|از تو خواهان شتاب در عذابند، در حالى كه جهنم قطعا بر كافران احاطه دارد
و شتابزده از تو عذاب مى‌خواهند، و حال آنكه جهنم قطعاً بر كافران احاطه دارد.
(و این کافران) از تو به تعجیل عذاب می‌طلبند در صورتی که شراره عذاب جهنم به کافران احاطه نموده است.
[آنان] شتاب در آوردن عذاب را از تو می خواهند، بدون تردید هم اکنون دوزخ بر کافران حاطه دارد.
از تو به شتاب عذاب را مى‌طلبند، حال آنكه جهنم بر كافران احاطه دارد.
از تو عذاب را به شتاب می‌خواهند، و [غافل از آنکه‌] بی‌گمان جهنم فراگیر کافران است‌
از تو به شتاب عذاب مى‌خواهند، و هر آينه دوزخ كافران را فراگيرنده است،
آنان عذاب را با شتاب از تو می‌خواهند، و حال این که مسلّماً دوزخ کافران را در بر خواهد گرفت.
و شتابزده از تو عذاب می‌خواهند، حال آنکه جهنّم بی‌گمان و بی‌امان بر کافران احاطه دارد.
شتاب خواهند از تو در عذاب و همانا دوزخ است فراگیرنده به کافران‌


العنكبوت ٥٣ آیه ٥٤ العنكبوت ٥٥
سوره : سوره العنكبوت
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«لَمُحِیطَةٌ»: احاطه خواهد کرد. در بر خواهد گرفت. اسم فاعل معنی استقبال دارد. یا این که بر اثر کفر و معاصی که موجب دخول دوزخ بوده، انگار دوزخ هم اینک ایشان را در بر گرفته است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - کافران منکر آیات الهى، از پیامبر(ص) خواستار تعجیل در عذاب خود بودند. (یستعجلونک بالعذاب)

۲ - پیامبر(ص) کافران منکر آیات الهى را، تهدید به عذاب کرده بود. (یستعجلونک بالعذاب)

۳ - کافران منکر آیات الهى، بر عذاب خواهى خود از پیامبر(ص) پافشارى مى کردند. (یستعجلونک بالعذاب) فعل مضارع «یستعجلون» بر استمرار و اصرار، دلالت دارد.

۴ - کافران منکر آیات الهى، وعده پیامبر(ص) را بر عذاب، در صورت تداوم کفر، باور نداشتند. (یستعجلونک بالعذاب) شتاب کافران براى گرفتار شدن به عذاب، با توجّه به این که هیچ کسى، حتى کافر، علاقه و تمایل به عذاب ندارد، نشان مى دهد که تعجیل آنان در عذاب، از ناباورى یا تمسخر بوده است.

۵ - جهنم، بر کافران، احاطه کامل دارد. (و إنّ جهنّم لمحیطة بالکفرین)

۶ - عذابِ کافران منکر آیات خدا، در جهنم قطعى است. (یستعجلونک بالعذاب و إنّ جهنّم لمحیطة بالکفرین) جمله اسمیه «إنّ جهنّم» و تأکید «إنّ» بر حتمیت عذاب، دلالت دارد.

۷ - کافران، اگر به خاطر اجل تعیین شده در دنیا، گرفتار عذاب نشوند، عذاب اخروى شان قطعى است.    و یستعجلونک بالعذاب و لولا أجل مسمّى لجاءهم العذاب ... یستعجلونک بالعذاب و إنّ جهنّم لمحیطة بالکفرین

۸ - کفر، موجب گرفتار شدن به عذاب جهنم است. (و إنّ جهنّم لمحیطة بالکفرین) آوردن اسم ظاهر «الکافرین» به جاى ضمیر، با این که جاى آوردن ضمیر است، اشعار به تأثیر کفر در دخول در جهنم دارد.

موضوعات مرتبط

  • آیات خدا: تهدید مکذبان آیات خدا ۲; خواسته هاى مکذبان آیات خدا ۱، ۳; مکذبان آیات خدا در جهنم ۶
  • عذاب: تهدید به عذاب ۲; درخواست تعجیل در عذاب ۱; درخواست عذاب ۳; موجبات عذاب ۸
  • کافران: احاطه جهنم بر کافران ۵; تهدید کافران ۲; حتمیت عذاب اخروى کافران ۷; حتمیت عذاب کافران ۶; خواسته هاى کافران ۱، ۳; کافران در جهنم ۶; وقت عذاب کافران ۷
  • کفر: آثار اصرار بر کفر ۴; آثار کفر ۸
  • محمد(ص): تهدیدهاى محمد(ص) ۲; درخواست از محمد(ص) ۱، ۳; وعیدهاى محمد(ص) ۴

منابع