النمل ٥٤

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۲۴ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

و لوط را (به یاد آور) هنگامی که به قومش گفت: «آیا شما به سراغ کار بسیار زشتی می‌روید در حالی که (نتایج شوم آن را) می‌بینید؟!

|و [ياد كن‌] لوط را كه چون به قوم خود گفت: آيا به فحشا روى مى‌آوريد در حالى كه [نتايج شوم آن را] مى‌بينيد
و [ياد كن‌] لوط را كه چون به قوم خود گفت: «آيا ديده و دانسته مرتكب عمل ناشايست [لواط] مى‌شويد؟
و (پیغمبر خود) لوط را فرستادیم وقتی که به قوم خود گفت: آیا شما با آنکه بصیرت (به زشتی عمل خود) دارید باز مرتکب چنین کار منکری می‌شوید؟
و لوط را [یاد کن] هنگامی که به قومش گفت: آیا این عمل بسیار زشت را در حالی که [وقت انجام دادنش با بی شرمی کامل به هم] نگاه می کنید، مرتکب می شوید؟!
و لوط را به يادآر. آنگاه كه به قوم خود گفت: كارهاى زشت مرتكب مى‌شويد، در حالى كه خود به زشتى آن آگاهيد؟
و نیز لوط را [فرستادیم‌] که به قومش گفت آیا دیده و دانسته مرتکب کار ناشایسته می‌شوید؟
و لوط را [ياد كن‌] آنگاه كه به قوم خود گفت: آيا پيرامون زشتكارى مى‌گرديد و حال آنكه مى‌بينيد- زشتى آن را درمى‌يابيد، يا در ديد يكديگر اين زشتكارى مى‌كنيد-؟!
لوط را (هم به سوی قوم خود) فرستاده‌ایم. وقتی به قوم خود گفت: آیا به سراغ کار بسیار زشت (لِواط) می‌روید، در حالی که (پلشتی و سرانجام شوم آن را) می‌دانید؟!
و (یاد کن) لوط را چون به قومش گفت: «آیا در حالی (که) می‌نگرید مرتکب (این) عمل ناشایست تجاوزگر می‌شوید؟»
و لوط را هنگامی که گفت به قوم خود آیا مرتکب فحشا شوید (ناشایست را آورید) و شمائید بینایان‌


النمل ٥٣ آیه ٥٤ النمل ٥٥
سوره : سوره النمل
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١١
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الْفَاحِشَةَ»: قبیح‌ترین کردارها و گفتارها (نگا: اعراف / ). زنا (نگا: نساء / و ). در اینجا مراد لِواط است (نگا: نمل / ). «وَ أَنتُمْ تُبْصِرُونَ»: در حالی که شما زشتی و پلشتی آن را می‌بینید. در حالی که همدیگر را در حین انجام لواط می‌بینید و از یکدیگر خجالت نمی‌کشید.


تفسیر

نکات آیه

۱ - لوط(ع)، از پیامبران الهى و ادامه دهنده خط رسالت (و لقد أرسلنا إلى ثمود أخاهم صلحًا ... و لوطًا) کلمه «لوطاً» مى تواند عطف به «صالحاً» و به تقدیر «و أرسلنا لوطاً» باشد. هم چنین مى تواند مفعول براى فعل محذوف و به تقدیر «و اذکر لوطاً» باشد. برداشت یاد شده بر پایه احتمال نخست است.

۲ - رسالت لوط و مبارزات او با زشت کردارى هاى قومش، شایان یاد و یادآورى (و لوطًا إذ قال لقومه) برداشت یاد شده بدان احتمال است که «لوطاً» مفعول «اذکر» باشد.

۳ - قوم لوط، مورد نکوهش و سرزنش او به خاطر کردار زشتشان (إذ قال لقومه أتأتون الفحشة) استفهام در «أتأتون الفحشة» براى توبیخ و سرزنش است.

۴ - مبارزه با فحشا و زشت کردارى، مهم ترین مسؤولیت و رسالت لوط (و لوطًا إذ قال لقومه أتأتون الفحشة) مقدم آمدن «أتأتون الفحشة» و قرار گرفتن آن در رأس پیام هاى لوط، بیانگر مطلب یاد شده است.

۵ - قوم لوط، مرتکب فحشا (لواط)، به گونه اى آشکار و در برابر دیدگان همه (أتأتون الفحشة و أنتم تبصرون) «إبصار» (مصدر «تبصرون») به معناى دیدن است. بنابراین «و أنتم تبصرون» دلالت مى کند که آن قوم، گناه لواط را در برابر چشم دیگران انجام مى دادند.

۶ - ارتکاب علنى اعمال زشت، داراى قباحت فزون تر (أتأتون الفحشة و أنتم تبصرون) لوط(ع)، در توبیخ قومش بر روى دو نکته تأکید کرده است: ۱- ارتکاب فحشا، ۲- انجام آن در منظر عموم. بنابراین مفاد پیام لوط چنین مى شود: اى مردم! چرا به کار زشت آمیزش با مردان روى مى آورید و بدتر از آن چرا آن را در برابر چشم دیگران انجام مى دهید.

۷ - روى آوردن قوم لوط به کردار زشت، على رغم آگاهى آنان به ماهیت پلید آن (أتأتون الفحشة و أنتم تبصرون) برخى از مفسران کلمه «تبصرون» را از «ابصارالقلب» (معادل دانش و آگاهى) مشتق دانسته اند. بنابراین مفاد پیام لوط چنین مى شود: شما به زشتى ها روى آورده اید با این که ماهیت پلید و قبیح اعمالتان را مى دانید.

۸ - ارتکاب فحشا از روى آگاهى، داراى زشتى و جرم بیشتر (أتأتون الفحشة و أنتم تبصرون)

موضوعات مرتبط

  • ذکر: ذکر قصه لوط(ع) ۲
  • رسولان خدا :۱
  • علم: آثار علم ۸
  • فحشا: مبارزه با فحشا ۴
  • قوم لوط: تاریخ قوم لوط ۷; سرزنش قوم لوط ۳; فحشا در قوم لوط ۵، ۷; لجاجت قوم لوط ۷; لواط در قوم لوط ۵
  • کیفر: عوامل ازدیاد کیفر ۸
  • گناه: زشتى گناه آشکار ۶; گناه عالمانه ۸
  • لوط(ع): سرزنشهاى لوط(ع) ۳; قصه لوط(ع) ۳، ۴; مبارزه لوط(ع) ۴; مقامات لوط(ع) ۱; مهمترین رسالت لوط(ع) ۴; نبوت لوط(ع) ۱

منابع