الأعراف ١٨١
ترجمه
الأعراف ١٨٠ | آیه ١٨١ | الأعراف ١٨٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«بِالْحَقِّ»: به سبب دوست داشت حق. به سبب ایمان به حق و تمسّک بدان.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۸۰ - ۱۸۶، سوره اعراف
- اختلاف و انشعاب مردم به دو صنف درباره اسماء و صفات خداى سبحان مراد از (( اسماءحسنى ((
- حقيقت بهترين اسم ها فقط و فقط از خداى سبحان است
- معناى جمله : (( فادعوه بها(( اين است كه خدا را با اعتقاد به اتصاف او به صفات حسنهو معناى جميله عبادت كنيد.
- معناى استدراج در عذاب (( والذين كفروا باياتنا سنستدرجهم من حيث لا يعلمون (( .
- معناى (( املاء(( در: (( واملى لهم (( و فرق آن با استدراج .
- اشاره به معناى (( ملكوت (( در عرف قرآن مجيد
- ۱- معناى اسماء حسنى
- درك وجود خداى تعالى و فقر همه چيز به او، نخستين درك و حكم ما است
- ۲- حد اسماء و اوصاف خداى تعالى چيست ؟ از بيانى كه درفصل اول گذشت روشن گرديد كه ما جهات نقص و حاجتى را كه در اجزاى عالم
- محدود نبودن خداوند و اينكه صفات او عين ذات او است
- ۳- انقسام هايى كه براى صفات خداى تعالى هست : از كيفيت و طرز سلوك فطرى كهگذشت بر آمد كه بعضى از صفات خدا صفاتى است كه معناى
- ۴- اسماء و صفات چه نسبتى به ما دارند؟ و چه نسبتى در ميان خود؟ ميان اسم و صفت هيچفرقى نيست جز اينكه صفت دلالت مى كند بر
- ۵- معناى اسم اعظم چيست ؟ در ميان مردم شايع شده كه اسم اعظم اسمى است لفظى ازاسماى خداى تعالى كه اگر خدا را به آن
- توجيه و تفسير رواياتى كه دلالت مى كنند بر اينكه اسم اعظم خدا اسم لفظى است .
- ۶- شماره اسماء حسنى : در آيات كريمه قرآن دليلى كه دلالت بر عدد اسماء حسنى كند وآن را محدود سازد وجود ندارد، بلكه از
- ۷- آيا اسماء خدا توقيفى است ؟ از آنچه گذشت روشن گرديد كه در قرآن هيچ دليلى برتوقيفى بودن اسماء خداى تعالى وجود ندارد
- رواياتى كه مى گويند براى خدا نود و نه اسم است ...
- آنچه در مورد اين روايات بايد گفت
- شرح و تفسير روايتى از امام صادق (ع ) درباره اسماء حسناى خداى تعالى
- روايات ديگرى درباره اسم اعظم و اسماء حسناى خداوند
- چند روايت در مورد اينكه در: (( و ممن خلقنا امة يهدون بالحق و به يعدلون (( امت چهكسانى هستند؟
- چند روايت درباره سنت استدراج و املاء
نکات آیه
۱- گروهى از انسانها و جنیان، هدایتگر و عدالت پیشه اند. (و ممن خلقنا أمة یهدون بالحق و به یعدلون) برداشت فوق از ظاهر آیه که حکایت از وجود چنین افرادى در میان انسانها و جنیان دارد استفاده شده است، بر این مبنا و با توجه به اینکه هدایتگران ملازم حق دانسته شده اند، معلوم مى شود مقصود هدایتگرانى هستند که از جانب خداوند براى هدایت مردم برگزیده شده اند. قابل ذکر است که مراد از «ممن خلقنا» به قرینه آیه ۱۷۹ انسانها و جنیان است.
۲- هدایتگران الهى در جوامع، خود همواره ملازم حق و حقیقت هستند. (و ممن خلقنا أمة یهدون بالحق) برداشت فوق بر اساس این احتمال است که «باء» در «بالحق» براى مصاحبت باشد ; یعنى: یهدون مصاحبین الحق.
۳- هدایتگران الهى با روشها و وسایل حق، نه با وسایل باطل، دیگران را به هدایت رهنمون مى سازند. (و ممن خلقنا أمة یهدون بالحق) برداشت فوق بر این اساس است که «باء» در «بالحق» باى استعانت باشد.
۴- عدالت پیشگان همواره حق را میزان قضاوتهاى خویش قرار داده و بر اساس آن داورى مى کنند. (و به یعدلون) «به» متعلق به «یعدلون» و «باء» در آن براى استعانت است.
۵- باید گروهى از انسانها و جنیان عهده دار هدایت همنوعان خویش باشند و به عدالت در میان آنان داورى کنند. (و ممن خلقنا أمة یهدون بالحق و به یعدلون) برداشت فوق بر این اساس است که جمله هاى «یهدون» و «یعدلون» به صورت انشا ایراد شده باشد. بر این مبنا آیه شریفه حاوى دستورى است به انسانها و جنیان که گروهى از آنان باید عهده دار هدایتگرى و عدالت گسترى باشند.
۶- عهده داران هدایت در جامعه باید خود ملازم حق باشند و با موازین و روشهاى حق دیگران را هدایت کنند. (و ممن خلقنا أمة یهدون بالحق)
موضوعات مرتبط
- باطل: استفاده از باطل ۳
- جنیان: عادل ۱ ; جنیان هدایتگر ۱، ۵
- حسن عقلى:۴
- عدالت پیشگان:۱ قضاوت عدالت پیشگان ۱ ۴
- قضاوت: عدالت در قضاوت ۵ ; قضاوت حق ۴
- هدایت: ابزار هدایت ۳ ; روش هدایت ۳، ۶
- هدایتگران:۱، ۵ حق طلبى هدایتگران ۱، ۵ ۲، ۶ ; صفات هدایتگران ۱، ۵ ۲ ; مسؤولیت هدایتگران ۱، ۵ ۶