المؤمنون ٦٠
کپی متن آیه |
---|
وَ الَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوْا وَ قُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَى رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ |
ترجمه
المؤمنون ٥٩ | آیه ٦٠ | المؤمنون ٦١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یُؤْتُونَ مَآ آتَوْا»: میدهند و عطاء میکنند آنچه را که عطاء کرده و در توان دارند. مراد دادن زکات و صدقات و ادای حقوق مردم و حق پروردگار است. «وَجِلَةٌ»: ترسان و هراسان (نگا: حجر / و ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
نزول
شأن نزول آیات ۵۷ تا ۶۱:
محمد بن العباس بعد از دو واسطه از عیسى بن داود او از امام کاظم علیهالسلام نقل نماید که فرمود: این آیات درباره امیرالمومنین على علیهالسلام و فرزندان او نازل گردیده است.[۱]
تفسیر
- آيات ۵۵ - ۷۷، سوره مؤ منون
- تاءخير در عذاب كافران و بهره مند ساختن آنان به مال و فرزندان براى املاء و استدراج آنان است نه براى خيرخواهى .
- شرح صفات مؤ منين
- ((خيرات )) در جمله : ((اولئك يسارعون فى الخيرات ...))اعمال صالحه ناشى از اعتقاد حق است .
- بيان اينكه در دين خدا تكليف حرجى نه در اعتقاد و نه درعمل وجود ندارد (لا يكلف الله نفسا الا وسعها)
- فايده وجود نامه اعمال و جواب به شبهه اى كه فخر رازى در اين باره ذكر كرده است .
- اعمال بد مانع از انجام اعمال صالحه است .
- رد عذرهايى كه مشركين براى قبول رسالت پيامبر صلى اللّه عليه و آله آوردند.
- معنائى كه آيه (ولو اتبع الحق اهدائهم لفسدت السموات و الارض ) بيانگر آن است .
- وجه اينكه از قرآن كريم به ((ذكر)) تعبير شده است .
- اشاره به اينكه حق صراط مستقيم است و كافران گريزان از حق ، منحرف از صراط مستقيم هستند.
- بحث روايتى (رواياتى درباره مراد از ((قلوبهم وجلة )) و معناى استكانت و تضرع و...)
نکات آیه
۱ - پرداخت زکات، یکى دیگر از لازمه هاى ایمان راستین (و الذین یؤتون ما ءاتوا ... أنّهم إلى ربّهم رجعون) «إیتاء» (مصدر «یؤتون») به معناى دادن است. «ما» نیز کنایه از زکات و مفعول «یؤتون» مى باشد. «و قلوبهم وجلة» حال است براى ضمیر فاعل در «یؤتون».
۲ - دادن زکات، برنامه همیشگى مؤمنان راستین (و الذین یؤتون ما ءاتوا) با توجه به، به کارگیرى فعل مضارع (یؤتون) - که مفید استمرار است - برداشت فوق به دست مى آید.
۳ - مؤمنان راستین، در عین انجام تکالیف الهى، از فرجام کار خویش نگران اند. (و قلوبهم وجلة أنّهم إلى ربّهم رجعون)
۴ - پرداخت زکات، فقط باید براى جلب رضاى خدا و دستیابى به سعادت اخروى باشد. (و الذین یؤتون ... و قلوبهم وجلة أنّهم إلى ربّهم رجعون)
۵ - خدا، پروردگار انسان ها است. (إلى ربّهم)
۶ - نظام ربوبى خداوند، نظامى بر اساس کیفر و پاداش (إلى ربّهم رجعون)
۷ - جهان آخرت، جهان کیفر و پاداش (أنّهم إلى ربّهم رجعون)
۸ - فرجام کار انسان ها در قیامت، تنها در اختیار خداوند است. (و قلوبهم وجلة أنّهم إلى ربّهم رجعون)
۹ - توحید و معاد، دو عقیده محورى و انسان ساز (ان الذین هم من خشیة ربّهم مشفقون ... أنّهم إلى ربّهم رجعون)
۱۰ - «قال أبو عبداللّه(ع) معناه[ و الذین یؤتون ما ءاتوا و قلوبهم وجلة] خائفة أن لایقبل منهم ...; امام صادق(ع) فرمود: معناى آیه این است که مى ترسند آنچه انجام داده اند، از آنان قبول نشود...». مجمع البیان، ج ۷، ص ۱- ۷۴.
موضوعات مرتبط
- انسان: فرجام اخروى انسان ۸; مربى انسان ها ۵
- ایمان: آثار ایمان ۱
- پاداش: پاداش اخروى ۷
- تربیت: عوامل تربیت ۹
- جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۵
- خدا: اختصاصات خدا ۸; پاداشهاى خدا ۶; ربوبیت خدا ۵، ۶; کیفرهاى خدا ۶
- دین: اصول دین ۹
- زکات : احکام زکات ۴; اخلاص در زکات ۴; پرداخت زکات ۱; نیت در زکات ۴
- سعادت: عوامل سعادت اخروى ۴
- عقیده: آثار عقیده به توحید ۹; آثار عقیده به معاد ۹
- عمل: ترس از رد عمل ۱۰
- کیفر: کیفر اخروى ۷
- مؤمنان: زکات مؤمنان ۲; سیره مؤمنان ۲; عمل به تکلیف مؤمنان ۳; فرجام مؤمنان ۳; نگرانى مؤمنان ۳
منابع
- ↑ البرهان فی تفسیر القرآن.