القمر ٤
ترجمه
القمر ٣ | آیه ٤ | القمر ٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الأنبَآءِ»: جمع نبأ، اخبار. مراد خبرهای طوائف و ملل پیشین است که به عذابهای گوناگون دچار آمدهاند و با بلاهای بزرگی ریشهکن گشتهاند، و نیز مراد وجود حقائق کونی و رهنمودهای پیغمبران و سخنان ایشان درباره مکافات و مجازات دنیا و آخرت است. «مُزْدَجَرٌ»: انزجار و ابتعاد از شرّ. دوری گزیدن و بیزاری جستن از گناهان و بدیها. مصدر میمی باب افتعال زجر است.
تفسیر
- آيات ۱ - ۸، سوره قمر
- اشاره به مطالب سوره مباركه قمر
- مقصود از انشقاق قمر و وجوه مختلف در اين باره
- معناى جمله ((و يقولوا سحر مستمر)) و ((كل امر مستقر))
- مفاد جمله ((يوم يدع الداع ...)) در آيه : ((فتول عنهم يوم يدع الداع ...))
- تشبيه كردن مردم در بيرون شدن از قبر را به ملخ هاى منتشر
- رواياتى (راجع به معجزه شق القمر در ذيل آيه : ((اقتربت الساعة و انشق القمر))
- سخن كسانى كه با استناد به چند آيه قرآنى به وقوع معجزه شق القمراشكال كرده اند و پاسخ آن
- بيان مقدمه اى براى اثبات اينكه شق القمر معجره اى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلمبه دنبال پيشنهاد مشركين بوده است
- بررسى مفاد آيه ۵۹ از سوره اسرى درباره مجزات پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم
- پاسخ استدلال منكرين شق القمر به آيه (قل سبحان ربىهل كنت الا بشرا رسولا)
- جواب به دو شبهه ديگر پيرامون معجزه شق القمر
نکات آیه
۱ - اتمام حجت خداوند بر کافران، با ابلاغ اخبار هشداردهنده و عبرت آمیز به آنان (و لقد جاءهم من الأنباء ما فیه مزدجر) «مزدجر» مصدر میمى و به معناى اتعاظ و پندپذیرى است. «مافیه مزدجر»; یعنى، اخبارى که براى بیدار شدن و پندآموزى کافى است.
۲ - اِخبار قرآن از فرارسیدن قیامت، هشدارى کافى براى دور شدن آدمیان از کفر و گناه است. (اقترب الساعة ... و لقد جاءهم ... ما فیه مزدجر) مراد از «الأنباء» به قرینه آیات پیشین، مى تواند مسأله نزدیکى قیامت و مسائل مختلف آن باشد.
۳ - هواپرستى ها، مانع عبرت آموزى و متأثر شدن انسان از پیام هاى هشداردهنده وحى (و اتّبعوا أهواءهم ... و لقد جاءهم من الأنباء ما فیه مزدجر)
۴ - اخبار و سرگذشت هاى هشداردهنده و بازدارنده از گناه و سیه روزى، بخشى از قلمرو موضوعات قرآن (و لقد جاءهم من الأنباء ما فیه مزدجر)
۵ - تحقق مجازات هاى الهى بر کافران، پس از اتمام حجت بر ایشان (و کلّ أمر مستقرّ . و لقد جاءهم من الأنباء ما فیه مزدجر) در صورتى که تعبیر «و کلّ أمر مستقرّ» کنایه از عذاب و کیفر حتمى کافران باشد، در پى آمدن «و لقد جائهم...»، توضیحى است بر این که کیفر آنان، بدون اتمام حجت صورت نگرفته و نمى گیرد.
موضوعات مرتبط
- اتمام حجت: آثار اتمام حجت ۵
- خدا: اتمام حجت خدا ۱، ۵
- عبرت: موانع عبرت ۳
- قرآن: آثار قصص قرآن ۴; انذارهاى قرآن ۴; تعالیم قرآن ۴; هشدارهاى قرآن ۲
- قیامت: حتمیت قیامت ۲
- کافران: اتمام حجت بر کافران ۱، ۵; زمینه کیفر کافران ۵
- کفر: زمینه اعراض از کفر ۲
- گناه: زمینه اعراض از گناه ۲; موانع گناه ۴
- هواپرستى: آثار هواپرستى ۳