الجاثية ١٠
ترجمه
الجاثية ٩ | آیه ١٠ | الجاثية ١١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«وَرَآئِهِمْ»: این واژه از اضداد است و میتواند به معنی: پشت سر ایشان، یا پیش روی ایشان باشد. در هر حال، مراد (بر سر راه آنان) است (نگا: انسان. ، ابراهیم / و ، مؤمنون / .
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۳، سوره جاثيه
- غرض و مفاد كلى سوره مباركه جاثيه
- وجه اينكه فرمود: ((ان فى السموات والارض لايات ...)) و آنچه حرف ((فى )) افاده مى كند
- وجه اينكه آسمانها و زمين با اينكه خود آيت هستند در آيه شريفه طرف آيت دانسته شده اند
- آيت بودن خلقت انسان و جنبندگان
- باران رزقى است كه خداوند متعال از آسمان نازل مى كند
- وجه اينكه هر دسته از آيات را به ترتيب براى مؤ منين ))، ((لقوم يوقنون )) و((لقوم يعقلون )) ذكر فرمود
- توجيه صاحب تفسير كشف در ترتيب مذكور در آيه و نقد آن
- كلام فخر رازى در توجيه ترتيب مذكور درآيد
- مقصود از ايمان به آيات خدا و معناى جمله ((قباءىّ حديث بعد الله و اياته يؤ منون ))
- سخن بعضى از مفسرين در خصوص آيه ((فباى حديث بعد الله و آياته ياءمنون ))
- وصف حال هر ((افاك اثيم )) كه به آيات خدا استكبار ورزيده استهزاء مى كنند و...
- مفاد كلمه ((منه )) در جمله ((و سخر لكم ما فى السموات و ما فى الارض جمعيا منه ))
نکات آیه
۱ - دوزخ، پایانى خفّت بار براى دروغ پردازى ها، استهزاگرى ها و گناه پیشگى کافران (ویل لکلّ أفّاک أثیم ... اتّخذها هزوًا ... عذاب مهین . من ورائهم جهنّم)
۲ - پیشگویى خداوند، از حقارت و ذلّت سران مشرک مکه در دنیا * (لهم عذاب مهین . من ورائهم جهنّم) برداشت بالا بدان احتمال است که تعبیر «لهم عذاب مهین» ناظر به دنیا و «من ورائهم...» ناظر به آخرت باشد.
۳ - توانمندى ها و امکانات مادى، بت ها و خدایان ساختگى، تکیه گاه مشرکان در دنیا (و لایغنى عنهم ما کسبوا شیًا و لا ما اتّخذوا) تعبیر «ما کسبوا» - که اشاره به امکانات مادى دارد - و نیز «ما اتّخذوا...» - که ناظربه عقاید شرک آلود آنان است - نشان مى دهد که آنان تمامى اتکا و امید خویش را به آن دو معطوف داشته اند.
۴ - امکانات مادى کافران مستکبر، فاقد کمترین کارایى و گره گشایى براى ایشان در روز جزا (و لایغنى عنهم ما کسبوا شیًا)
۵ - معبودهاى دروغین مشرکان، فاقد کارایى و تأثیر در نجات آنان از دوزخ (من ورائهم جهنّم و لایغنى ... و لا ما اتّخذوا من دون اللّه أولیاء)
۶ - تنها خداوند، سرپرست و یاور حقیقى انسان ها، در دنیا و آخرت است. (ولا یغنى ... ما اتّخذوا من دون اللّه أولیاء)
۷ - رهایى انسان از گرفتارى هاى روز قیامت، تنها در پرتو ولایت خداوند و اطاعت از او است. و لایغنى عنهم ... و لا ما اتّخذوا من دون اللّه أولیاء
۸ - تنهایى و بى پناهى در قیامت، هشدارى به مال اندوزان و قدرت مداران (و لایغنى عنهم ما کسبوا شیًا و لا ما اتّخذوا من دون اللّه أولیاء)
۹ - عذاب سخت و جانکاه روز قیامت، فرجام کافران حق ناپذیر (و لهم عذاب عظیم)
۱۰ - حرمت شکنى و استهزا نسبت به آیات الهى، گناهى بس بزرگ و درپى دارنده عذابى سخت (ویل لکلّ أفّاک أثیم ... اتّخذها هزوًا ... و لهم عذاب عظیم)
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: آثار استهزاى آیات خدا ۱۰; گناه استهزاى آیات خدا ۱۰; گناه بى احترامى به آیات خدا ۱۰
- اطاعت: آثار اطاعت از خدا ۷
- امکانات مادى: بى تأثیرى امکانات مادى ۴; نقش اخروى امکانات مادى ۴
- انسان: مولاى انسان ها ۶; یاور انسان ها ۶
- ثروت اندوزان: هشدار به ثروت اندوزان ۸
- جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۶
- جهنم: موجبات جهنم ۱
- حق: عذاب اخروى حق ناپذیران ۹; فرجام حق ناپذیران ۹
- خدا: آثار ولایت خدا ۷; اختصاصات خدا ۶; ولایت خدا ۶
- عذاب: عذاب سخت ۱۰; مراتب عذاب ۱۰; مراتب عذاب اخروى ۹; موجبات عذاب ۱۰
- فرجام: فرجام ذلت بار ۱
- قدرتمندان: هشدار به قدرتمندان ۸
- قرآن: پیشگوییهاى قرآن ۲
- قیامت: بى پناهى در قیامت ۸; تنهایى در قیامت ۸; موجبات نجات از سختیهاى قیامت ۷
- کافران: عذاب اخروى کافران ۹; فرجام کافران ۱، ۹; کافران در قیامت ۴; کیفر استهزاهاى کافران ۱; کیفر دروغگویى کافران ۱; کیفر گناهکارى کافران ۱
- گناه: گناهان کبیره ۱۰
- مستکبران: مستکبران در قیامت ۴
- مشرکان: اتکاى مشرکان ۳; بت پرستى مشرکان ۳; عجز معبودان باطل مشرکان ۵; قدرت طلبى مشرکان ۳; مادیگرایى مشرکان ۳; مشرکان در جهنم ۵; معبودان باطل مشرکان ۳
- مشرکان مکه: ذلت دنیوى مشرکان مکه ۲