الدخان ٣٨

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۲۲ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

ما آسمانها و زمین و آنچه را که در میان این دو است به بازی (و بی‌هدف) نیافریدیم!

|و ما آسمان‌ها و زمين و آنچه را كه ميان آن دو است به بازى نيافريديم
و آسمانها و زمين و آنچه را كه ميان آن دو است به بازى نيافريده‌ايم؛
و ما آسمانها و زمین و آنچه را بین آنهاست به بازیچه خلق نکردیم.
و ما آسمان ها و زمین و آنچه را میان آن دو است، به بازی نیافریده ایم؛
ما اين آسمانها و زمين و آنچه را ميان آنهاست به بازيچه نيافريده‌ايم.
و آسمانها و زمین را و آنچه در میان آنهاست، به بازیچه نیافریده‌ایم‌
و ما آسمانها و زمين و آنچه را ميان آنهاست به بازى نيافريديم
ما آسمانها و زمین و آنچه در میان آن دو است بیهوده و بی‌هدف نیافریده‌ایم. (جهان دالانی است به سوی جهان عظیم و ابدی آخرت که پشت سر این جهان قرار دارد).
و ما آسمان‌ها و زمین و آنچه را که میان آن دو است، بازی‌کنان نیافریدیم‌.
و نیافریدیم آسمانها و زمین و آنچه میان آنها است بازی‌کنان‌


الدخان ٣٧ آیه ٣٨ الدخان ٣٩
سوره : سوره الدخان
نزول : ٤ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٠
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«وَ مَا خَلَقْنَا ...»: (نگا: انبیاء / ، ص / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- آفرینش آسمان ها و زمین و موجودات هستى، به دور از بازیگرى و اهداف پوچ (و ما خلقنا السموت و الأرض و ما بینهما لعبین)

۲- وجود معاد و حیات اخروى، معنادهنده به آفرینش آسمان ها و زمین و سایر پدیده هاى جهان (إنّ هؤلاء لیقولون ... و ما خلقنا السموت ... لعبین) خداوند، پس از بیان عقیده باطل کافران در زمینه نفى معاد و در جهت تبیین ضرورت معاد، به هدف مند بودن آفرینش اشاره کرده است; یعنى، اگر زندگى در حیات دنیا خلاصه شود، آفرنیش معنایى عالمانه و حکیمانه پیدا نخواهد کرد.

۳- جهان آفرینش، داراى آسمان هاى متعدد (السموت)

۴- ساختار عظیم و پیچیده آسمان ها و زمین و مظاهر هستى، خود گواه وجود اهداف ارزشمند در امر آفرینش * (و ما خلقنا السموت ... لعبین) از این که خداوند، آسمان ها و زمین و سایر موجودات را به خصوص یاد کرده و به جاى آن واژه جامعى چون «العالمین» را قرار نداده است نقش پیامدار هر یک را در نفى بازیچه بودن آفرینش مى رساند.

۵- آزاد پنداشتن خویش در ارتکاب هر گناه، مستلزم پوچ انگارى آفرینش (إنّهم کانوا مجرمین . و ما خلقنا السموت و الأرض و ما بینهما لعبین) از ارتباط این آیه با آیه قبل - که در توبیخ امت هاى جرم پیشه بود - مطلب یاد شده استفاده مى شود.

۶- انکار معاد، مستلزم پوچ انگاشتن آفرینش و تنزل دادن آن در حد سرگرمى و تفنّن (إن هى إلاّ موتتنا الأُولى ... و ما خلقنا السموت ... لعبین) با توجه به این که آیات پیشین نظر به مشرکان منکر معاد داشت، این آیه مى تواند ردى بر اندیشه آنان باشد.

موضوعات مرتبط

  • آسمان: تعدد آسمان ها ۳; عظمت آسمان ها ۴; قانونمندى خلقت آسمان ها ۱; هدفدارى خلقت آسمان ها ۲
  • آفرینش: دلایل قانونمندى آفرینش ۴; زمینه پوچ انگارى آفرینش ۵، ۶
  • حیات: اهمیت حیات اخروى ۲
  • زمین: عظمت زمین ۴; قانونمندى خلقت زمین ۱; هدفدارى خلقت زمین ۲
  • گناه: آثار گناه ۵
  • معاد: آثار تکذیب معاد ۶; اهمیت معاد ۲
  • موجودات: هدفدارى خلقت موجودات ۲

منابع