الشورى ١٩
ترجمه
الشورى ١٨ | آیه ١٩ | الشورى ٢٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لَطِیفٌ»: کسی که دارای لطف و مرحمت بسیار است. کسی که بس دقیق و آگاه است. «یَرْزُقُ مَن یَشَآءُ»: منظور توسعه روزی و نعمت است، والاّ همگان روزیخواران یزدانند (نگا: رعد / )
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۷ - ۲۶ سوره شورى
- مقصود از ((كتاب )) و ((ميزان )) در آيه : ((الله الذىانزل الكتاب بالحق و الميزان ....))
- سخن ديگر مفسرين در معناى ((ميزان ))
- معناى اينكه فرمود: خدا به بندگان خود ((لطيف )) است
- مقصود از زراعت آخرت و زراعت دنيا و اينكه فرمود در زراعت آخرت مى افزاييم
- استخدام در اين آيه و حاصل معناى آن و آيه قبلى
- توضيح و تفسير آيه : ((قل لا اسالكم عليه اجرا الا الموده فى القربى ))
- بررسى اقوال مختلف مفسرين درباره مراد از مودت قرباىرسول خدا (ص )
- قول بعضى كه خطاب در آيه را به انصار دانسته اند نه قريش
- قول به اينكه مراد از مودت به قربى مودت خود قربى است واشكال آن
- مودت به قربى نمى تواند كنايه از صله رحم باشد
- آنچه در آيه شريفه مودت است نه تودد
- بيان اين وجه كه مقصود از مودت قربى ، محبت عترت واهل بيت پيامبر (عليهم الصلاة و السلام ) است
- بطلان گفتار كسانى كه بر اين وجه ايراد گرفته اند
- تاءييداتى بر وجه اخير كه مراد از مودت ، مودت به اهل بيت عليه السلام باشد
- اشاره به معناى اينكه خداوند بر حسن عمل مى افزايد
- وجوه مختلف در معناى جمله ((فان يشاء الله يختم على قلبك ))
- (رواياتى درباره اينكه در آيه مودت مراد از قربىاهل بيت رسول الله (ص ) است
نکات آیه
۱ - لطف و رحمت پیوسته خداوند نسبت به بندگان خویش (اللّه لطیف بعباده)
۲ - آگاهى همه جانبه، دقیق و عمیق خداوند، نسبت به امور بندگان (اللّه لطیف بعباده) یکى از معانى «لطف و لطافة» دستیابى به امور دقیق است و اسناد لطف به خدا، به معناى احاطه و علم همه جانبه او به دقایق امور است.
۳ - روزى و معیشت بندگان، متکى به مشیت خداوند است. (یرزق من یشاء)
۴ - اعطاى روزى به خلق، نمودى از لطف و رحمت و آگاهى خداوند به بندگان خویش (اللّه لطیف بعباده یرزق من یشاء)
۵ - برخوردارى گمراهان از روزى خداوند، نمود لطف او به بندگان خویش است; نه نشانه استحقاق آنان (لفى ضلل بعید . اللّه لطیف بعباده یرزق من یشاء)
۶ - تنها خداوند، قوى (توانمند و داراى قدرت) و عزیز (پیروزمند و شکست ناپذیر) است. (و هو القوىّ العزیز) «قوىّ» و «عزیز» مسند با الف و لام و مفید حصر است.
۷ - قدرت نامحدود خدا، تضمین کننده رزق پیوسته او به بندگان (یرزق من یشاء و هو القوىّ العزیز)
۸ - مشیت بى چون و چراى خداوند، نشانى از قدرت شکست ناپذیر او است. (یرزق من یشاء و هو القوىّ العزیز)
۹ - خداوند، قادر به مجازات گمراهان و منکران رستاخیز و لطف او به خلق مانع از سلب روزى آنان در دنیا است. (لفى ضلل بعید . اللّه لطیف بعباده یرزق من یشاء و هو القوىّ العزیز) با توجه به معناى «لطیف» - که حکایت از رحمت و لطف دارد - برداشت یاد شده به دست مى آید.
۱۰ - خداوند، قادر به مجازات گمراهان و سلب بهره ورى هاى دنیوى ایشان است; ولى ریزنگرى ها و مشیت او در تدبیر جهان مانع از این اقدام است. (لفى ضلل بعید ... لطیف ... یرزق من یشاء و هو القوىّ) ارتباط این آیه با آیه قبل، نشان مى دهد که آیه شریفه درصدد پاسخ گویى به یک پرسش نهفته است و آن این که: اگرمنکران معاد و گمراهان، برباطل اند پس چرا خداوند روزى خود رااز آنان دریغ نمى دارد؟! خداوند در پاسخ سه موضوع مهم را مطرح فرموده است: «لطیف بودن»، «مشیت» و «قدرت شکست ناپذیر او».
موضوعات مرتبط
- اسماء و صفات: عزیز ۶; قوى ۶
- خدا: آثار لطف خدا ۹، ۱۰; آثار مشیت خدا ۳، ۱۰; استمرار رحمت خدا ۱; استمرار لطف خدا ۱; تدبیر خدا ۱۰; حاکمیت مشیت خدا ۸; رازقیت خدا ۳، ۷; قدرت خدا ۹، ۱۰; نشانه هاى رحمت خدا ۴; نشانه هاى عزت خدا ۸; نشانه هاى قدرت خدا ۸; نشانه هاى لطف خدا ۴، ۵; وسعت علم خدا ۲; وسعت قدرت خدا ۷
- روزى: منشأ روزى ۳، ۷، ۹
- گمراهان: روزى گمراهان ۵; کیفر گمراهان ۹; موانع سلب امکانات مادى گمراهان ۱۰; موانع کیفر گمراهان ۱۰
- لطف خدا: مشمولان لطف خدا ۹
- معاد: کیفر مکذبان معاد ۹
- موجودات: روزى موجودات ۴