فصلت ٣٦
ترجمه
فصلت ٣٥ | آیه ٣٦ | فصلت ٣٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«وَ إِمَّا یَنزَغَنَّکَ ...»: (نگا: اعراف / .
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ إِمَّا يَنْزَغَنَّکَ مِنَ... (۶) وَ قُلْ رَبِ أَعُوذُ بِکَ مِنْ... (۲)
خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ... (۰) خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ... (۰) ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ... (۱) وَ أَعُوذُ بِکَ رَبِ أَنْ... (۱)
تفسیر
- آيات ۲۶ - ۳۹ سوره فصّلت
- بيان شدت عذاب كافرانى كه مردم را از شنيدن قرآن باز مى داشتند
- بيان حسن حال مؤ منين استقامت پيشه و آينده نيكويى كه در انتظارشان است
- معناى اينكه ملائكه به مؤ منين مى گويند ما در دنيا و آخرت اولياء شما هستيم
- دعوت پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله احسنالقول است
- معناى جمله : ادفع بالتى هى احسن
- معناى آيه : و اما ينزعنك من الشيطان نزع فاستعذ بالله ...
- احتجاج از راه وحدت تدبير سراسر عالم و پيوستگى آن بر وحدت رب مدبر
- اثبات معاد و احتجاج بر آن با بيان يك استعاره تمثيليه
- چند روايت در ذيل برخى آيات گذشته
نکات آیه
۱ - لزوم استعاذه (پناه بردن) به خداوند، در برابر وسوسه ها و تهییج هاى شیطان (و إمّا ینزغنّک من الشیطن نزغ فاستعذ باللّه)
۲ - شیطان، محرک انسان ها به نزاع، دشمنى و کشمکش (ادفع بالتى هى أحسن ... و إمّا ینزغنّک من الشیطن نزغ)
۳ - تمامى انسان ها - حتى پیامبر(ص) - در معرض تحریک ها و وسوسه هاى شیطان قرار دارند. (و إمّا ینزغنّک من الشیطن نزغ) «نزغ» در اصل به معناى تحریک کردن است و مراد از آن در آیه شریفه، وسوسه مى باشد.
۴ - تلاش شیطان، در واداشتن مؤمنان و پیامبر(ص) به انتقام جویى (ادفع بالتى هى أحسن ... و إمّا ینزغنّک من الشیطن نزغ) تأکید در فعل «ینزغنّک» اشعار به تلاش شیطان دارد و از آن جا که این آیه در پى توصیه به شیوه برخورد نیکو و به دور از انتقام جویى در برابر بدرفتارى دیگران آمده است، مطلب بالا استفاده مى شود.
۵ - برانگیختن حس انتقام جویى در انسان، از شگردهاى شیطانى است. (ادفع بالتى هى أحسن ... و إمّا ینزغنّک من الشیطن نزغ)
۶ - انسان، نیازمند یارى خداوند، حتى در برابر کوچک ترین وسوسه شیطان (و إمّا ینزغنّک من الشیطن نزغ فاستعذ باللّه) برداشت یاد شده از تنکیر «نزغ» - که براى تحقیر مى باشد - استفاده شده است.
۷ - شیطان در وسوسه و به انحراف کشاندن آدمیان، از توانى گسترده برخوردار است. (و إمّا ینزغنّک من الشیطن نزغ فاستعذ باللّه) برداشت یاد شده مبتنى بر این نکته است که پیامبر(ص) نیز در برابر وسوسه هاى شیطان، نیازمند به استعاذه و پناه بردن به خداوند است.
۸ - خداوند، سمیع (شنوا) و علیم (دانا) است. (إنّه هو السمیع العلیم)
۹ - شنوایى و دانایى مطلق، در انحصار خداوند است. (إنّه هو السمیع العلیم)
۱۰ - علم و آگاهى خداوند، مقتضى استعاذه و پناه بردن به او در برابر وسوسه هاى شیطان (فاستعذ باللّه إنّه هو السمیع العلیم)
موضوعات مرتبط
- اختلاف: منشأ اختلاف ۲
- استعاذه: استعاذه از شیطان ۱، ۱۰; استعاذه به خدا ۱، ۱۰
- اسماء و صفات: سمیع ۸; علیم ۸
- انتقام جویى: زمینه انتقام جویى ۵
- انسان: نیازهاى معنوى انسان ۶
- خدا: اختصاصات خدا ۹; شنوایى خدا ۹; علم خدا ۹، ۱۰
- دشمنى: منشأ دشمنى ۲
- شیطان: اغواگرى شیطان ۷; اهمیت وسوسه هاى شیطان ۶; روش اغواگرى شیطان ۵; زمینه وسوسه هاى شیطان ۳; قدرت شیطان ۷; نقش شیطان ۲; وسوسه هاى شیطان ۱، ۴، ۱۰; ویژگیهاى شیطان ۷
- مؤمنان: زمینه انتقامجویى مؤمنان ۴; وسوسه مؤمنان ۴
- محمد(ص): زمینه انتقامجویى محمد(ص) ۴; وسوسه محمد(ص) ۳، ۴
- نیازها: نیاز به امدادهاى خدا ۶