ص ٩

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۸ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

مگر خزاین رحمت پروردگار توانا و بخشنده‌ات نزد آنهاست (تا به هر کس میل دارند بدهند)؟!

آيا گنجينه‌هاى رحمت پروردگار مقتدر بخشنده‌ات نزد ايشان است
آيا گنجينه‌هاى رحمت پروردگار ارجمندِ بسيار بخشنده تو نزد ايشان است؟
آیا گنجهای رحمت خدای تو که در کمال اقتدار و بخشندگی است نزد این مردم است (تا مقام رسالت را به هر که خداهند بخشند).
مگر خزانه های رحمت پروردگار توانای شکست ناپذیر و بخشنده ات نزد آنان است [که منصب نبوّت را به هر کس که دلشان خواست ببخشند؟]
يا آنكه خزاين رحمت پروردگار پيروزمند بخشنده‌ات در نزد آنهاست؟
یا گنجینه‌های رحمت پروردگار پیروزمند بخشنده‌ات در اختیار آنان است؟
يا مگر گنجينه‌هاى رحمت پروردگار تواناى بى‌همتا و بخشنده‌ات نزد آنهاست؟!
راستی مگر گنجهای رحمت پروردگار بسیار با عزّت و بس بخشاینده‌ی تو در دست ایشان است؟ (تا هر که را که بخواهند نبوّت بدهند و هر کس را که بخواهند محروم سازند؟!).
(آیا اینان خود خدایانند؟) یا گنجینه‌های رحمت پروردگار باعزت و عظمتِ بخشایشگرت نزد ایشان است‌؟
یا نزد ایشان است گنجهای رحمت پروردگارت آن عزّتمند بخشاینده‌


ص ٨ آیه ٩ ص ١٠
سوره : سوره ص
نزول : ٥ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«خَزَآئِنُ رَحْمَةِ رَبِّکَ ...»: (نگا: اسراء / .

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - گنجینه هاى رحمت پروردگار نزد احدى نیست. (أم عندهم خزائن رحمة ربّک) «خزانة» (مفرد «خزائن») به معناى گنجینه است. «أم» نیز منقطعه بوده و به معناى «بل» و متضمن معناى همزه استفهام (از نوع استفهام انکارى) است.

۲ - مقام نبوت، موهبت خداوند و جلوه اى از رحمت او است. (أم عندهم خزائن رحمة ربّک) مفسران بر این عقیده اند که آیه شریفه، درصدد پاسخ گفتن به کافران معترض به انتخاب پیامبراسلام براى رسالت است. ازاین رو مقصود از «رحمت» مى تواند مقام نبوت و رسالت باشد.

۳ - گزینش پیامبران و رسولان، تنها در اختیار خداوند است. (أم عندهم خزائن رحمة ربّک)

۴ - گنجینه هاى رحمت الهى متعدد و بسیار است. (أم عندهم خزائن رحمة ربّک)

۵ - برگزیدن انسانى از میان توده هاى مردم براى دریافت وحى و رسیدن به پیامبرى، مقتضاى ربوبیت خداوند است. (أم عندهم خزائن رحمة ربّک)

۶ - خداوند، عزیز (توانمند شکست ناپذیر) و وهّاب (بسیار بخشنده) است. (ربّک العزیز الوهّاب)

۷ - گزینش رسولان و پیامبران از میان مردم، جلوه اى از عزت و بخشندگى خداوند است. (أم عندهم خزائن رحمة ربّک العزیز الوهّاب) آمدن دو صفت «عزیز» و «وهّاب» براى خداوند، پس از طرح مسأله موهبت نبوت و رسالت، مى تواند گویاى برداشت یاد شده باشد.

موضوعات مرتبط

  • اسماء و صفات: عزیز ۶; وهاب ۶
  • انبیا: بشر بودن انبیا ۷; منشأ بعثت انبیا ۳، ۷
  • خدا: آثار ربوبیت خدا ۵; اختصاصات خدا ۳; اختیارات خدا ۳; رحمت خدا ۱; نشانه هاى بخشندگى خدا ۷; نشانه هاى رحمت خدا ۲; نشانه هاى عزت خدا ۷
  • رحمت: تعدد خزاین رحمت ۴; خزاین رحمت ۱; منشأ رحمت ۱
  • نبوت: منشأ نبوت ۲، ۵
  • نعمت: نعمت نبوت ۲

منابع