فاطر ٢٢
ترجمه
فاطر ٢١ | آیه ٢٢ | فاطر ٢٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الأَحْیَآءُ وَ الأَمْوَاتُ»: مراد مؤمنان و کافران است (نگا: انعام / . «وَ مَآ أَنتَ بِمُسْمِعٍ ...»: (نگا: نمل / و ، روم / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
أَ وَ مَنْ کَانَ مَيْتاً... (۲) مَثَلُ الْفَرِيقَيْنِ کَالْأَعْمَى... (۲) أَ وَ مَنْ کَانَ مَيْتاً... (۲) مَثَلُ الْفَرِيقَيْنِ کَالْأَعْمَى... (۳)
وَ ظِلٍ مِنْ يَحْمُومٍ (۰) لاَ بَارِدٍ وَ لاَ کَرِيمٍ (۰)
تفسیر
- آيات ۱۵ - ۲۶ سوره فاطر
- توضيح اينكه فقر و نياز منحصر در انسان و غنا و بى نيازى منحصر در خداى تعالىاست انتم الفقراء الى الله و الله هو الغنى الحميد
- پاسخ به اين اشكال كه چرا فقر در آيه منحصر به مردم شده است :
- معناى آيه : ولا تزروازرة وزراخرى ...
- تمثيل هايى براى بيان حال و اعمال مؤ من و كافر
- سخنى پيرامون عموم انذار و اينكه هيچ امتى كه در آن پيغمبرى ظهور نكرده باشد نبوده است وان من امة الاخلافيها نذير
- رواياتى در ذيل جمله : و لا تزروازرة وزراخرى و آيه : و ما انت بمسمع من فى القبور
نکات آیه
۱ - زندگان با مردگان برابر نیستند. (و ما یستوى الأحیاء و لا الأموت)
۲ - مؤمنان، مردمى زنده دل و برخوردار از حیات حقیقى و شایسته شأن آدمى (و ما یستوى الأحیاء و لا الأموت)
۳ - ایمان، حیات آفرین و مایه برخوردارى از زندگى حقیقى است و کفر، مرگ آفرین و سبب نابودى حیات حقیقى آدمى. (و ما یستوى الأحیاء و لا الأموت)
۴ - خداوند، هرکس را که بخواهد شنوا و حق پذیر مى سازد. (إنّ اللّه یسمع من یشاء)
۵ - قدرت مطلق خداوند، بر فراهم ساختن زمینه هاى هدایت و حق پذیرى افراد (إنّ اللّه یسمع من یشاء)
۶ - هدایت و حق پذیرى برخى از مردمان، تنها به عنایت و مشیت خداوند است. (إنّ اللّه یسمع من یشاء)
۷ - کافران لجوج، مانند مردگان در قبرها، از شنیدن سخن حق ناتوان بوده و هیچ راهى براى هدایتشان نیست. (و ما أنت بمسمع من فى القبور) در این آیه کافران لجوج و حق ناپذیر صدراسلام درمکه، به مردگان در قبرها تشبیه شده اند که هیچ راهى براى هدایتشان نیست و آنان نیز هیچ زمینه اى براى پذیرش ندارند.
۸ - کارساز نبودن تبلیغ و هدایت گرى هاى پیامبر(ص)، در برخى از کافران و مشرکان صدراسلام (و ما أنت بمسمع من فى القبور)
۹ - هدایت نشدن برخى از مردمان به وسیله پیامبر(ص)، ناشى از فقدان بصیرت، شایستگى ها و زمینه هاى لازم در وجود خود آنان بود; نه برخاسته از ضعف تبلیغى حضرت رسول(ص) (و ما یستوى الأعمى و البصیر ... الأحیاء و لا الأموت ... و ما أنت بمسمع من فى القبور) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که خداوند در آیات گذشته، کافران را همچون کوردلان و مردگان، فاقد روح حق پذیرى و دل بیدار معرفى کرده بود. آن گاه مسأله ناتوانى پیامبر(ص) در هدایت کردن آنان را مطرح فرمود.
۱۰ - تأثیر تبلیغ و هدایت گرى ها - هرچند از سوى پیامبران باشد - در گرو وجود شایستگى ها و زمینه هاى لازم براى پذیرش در نهاد آدمى است. (و ما یستوى الأعمى و البصیر ... الأحیاء و لا الأموت ... و ما أنت بمسمع من فى القبور)
موضوعات مرتبط
- ایمان: آثار ایمان ۳
- تبلیغ: شرایط تأثیر تبلیغ ۱۰
- تشبیهات قرآن: تشبیه به مردگان ۷; تشبیه کافران ۷
- حق: منشأ حق پذیرى ۴
- حیات: عوامل حیات ۳
- خدا: آثار قدرت خدا ۵; آثار مشیت خدا ۴، ۶
- زنده: قیاس زنده به مرده ۱
- شنوایى: منشأ شنوایى ۴
- صلاحیتها: نقش صلاحیتها ۹، ۱۰
- قرآن: تشبیهات قرآن ۷
- کافران: حق ناشنوایى کافران ۷; ختم قلب کافران ۷; عجز کافران ۷; هدایت ناپذیرى کافران ۷; هدایت ناپذیرى کافران صدراسلام ۸
- کفر: آثار کفر ۳
- مؤمنان: حیات مؤمنان ۲; فضایل مؤمنان ۲
- محمد(ص): آثار تبلیغ محمد(ص) ۸; هدایتگرى محمد(ص) ۸
- مشرکان: هدایت ناپذیرى مشرکان صدراسلام ۸
- هدایت: زمینه تأثیر هدایت ۹; شرایط تأثیر هدایت ۱۰; منشأ هدایت ۵، ۶
- هدایت ناپذیرى: منشأ هدایت ناپذیرى ۹