الفرقان ١٧
ترجمه
الفرقان ١٦ | آیه ١٧ | الفرقان ١٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَا یَعْبُدُونَ»: مراد عیسی و عُزَیر و فرشتگان و دیگر ذویالعقولی است که پرستش شدهاند (نگا: مائده / توبه / ، انبیاء / ، سبا / و ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۴ - ۲۰، سوره فرقان
- حكايت طعنه ها و افترائاتى كه كفار عرب در باره قرآن كريم بهرسول الله (صلى اللّه عليه و آله ) زدند
- تقرير و تبيين جوابى كه خداى تعالى به كفار داده(قل انزله الذى يعلم السرّ...)
- طعنه كفار به پيامبر (صلى اللّه عليه و آله ) به اينكه او همچون سايرين غذا مى خوردو...
- جواب خداى تعالى به اين احتجاج و انكار كفار
- مراد از جنات و قصور در آيه شريفه
- مبداء و منشاء تكذيب رسول الله (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) انكار قيامت است
- مقايسه بين احوال دوزخيان و بهشتيان
- طرح يك اشكال و پاسخ به آن در ارتباط با مشيت مطلقاهل بهشت
- پاسخ معبودهاى كفار به سؤ ال خداى سبحان در قيامت از آنها..آيا شما اين بندگان مراگمراه كرديد؟
- معناى جمله ((كانوا قوما بورا)) كه در جواب آلهه به خداى سبحان آمده
- رد استناد بعضى از مفسرين به اين جمله ((كانوا قوما بورا)) براى اثبات جبر، وشقاوت ذاتى كفار
- پاسخ دوم به اشكال مشركين
- دو نكته
- روايتى درباره شاءن نزول آيه : ((و قالوا ما لهذاالرسول ياكل الطعام ...)) و دو روايت درباره جهنم و ورود در آن
نکات آیه
۱ - در روز قیامت، مشرکان به همراه معبودهاى خویش، محشور خواهند شد. (و یوم یحشرهم و ما یعبدون من دون اللّه)
۲ - خداوند به روز رستاخیز، خواستار پاسخ گویى معبودهاى مشرکان در باره علت گمراهى مشرکان و نقش آنان در این گمراهى (ویوم یحشرهم و ما یعبدون من دون اللّه فیقول ءأنتم أضللتم عبادى هولاء)
۳ - خداوند، به روز رستاخیز، خواهان توضیح و پاسخ گویى معبودهاى باطل در باره نقش خود مشرکان در گمراهى خویش (فیقول ءأنتم أضللتم عبادى هولاء أم هم ضلّوا السبیل)
۴ - همه انسان ها، بنده خدا هستند ولو به آن معتقد و معترف نباشند. (أضللتم عبادى) برداشت یاد شده، به خاطر این نکته است که خداوند مشرکانى را که معبودهاى گوناگونى مى پرستند بندگان خدا خوانده است (عبادى).
۵ - پرستیدن غیر خدا، گمراهى است. (ءأنتم أضللتم عبادى هؤلاء أم هم ضلّوا السبیل)
۶ - اسلام و عقیده به توحید، تنها راه صحیح و عقیده درست براى ره پویان طریق حق و حقیقت (ءأنتم أضللتم عبادى هولاء أم هم ضلّوا السبیل) برداشت فوق از اطلاق واژه «السبیل» (راه) بر راه حق و درستى - که مشرکان از آن دور شده و آن را گم کرده اند - به دست مى آید.
موضوعات مرتبط
- اسلام: اهمیت اسلام ۶
- انسان: عبودیت انسان ها ۴
- بندگان خدا ۴:
- جهان بینى : جهان بینى و ایدئولوژى ۶
- حق طلبان: عقیده حق طلبان ۶
- خدا: حسابرسى خدا ۳
- عبادت: گمراهى عبادت غیر خدا ۵
- عقیده: اهمیت عقیده به توحید ۶
- مشرکان: حشر مشرکان ۱; عوامل گمراهى مشرکان ۲; منشأ گمراهى مشرکان ۳
- معبودان باطل: اضلال معبودان باطل ۲، ۳; پرسش از معبودان باطل ۲، ۳; حشر معبودان باطل ۱; نقش معبودان باطل ۲، ۳