الفرقان ٩
ترجمه
الفرقان ٨ | آیه ٩ | الفرقان ١٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الأمْثال»: مراد مثالهای بیپایه و اساس و تشبیهات نادرست و ناروا است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۴ - ۲۰، سوره فرقان
- حكايت طعنه ها و افترائاتى كه كفار عرب در باره قرآن كريم بهرسول الله (صلى اللّه عليه و آله ) زدند
- تقرير و تبيين جوابى كه خداى تعالى به كفار داده(قل انزله الذى يعلم السرّ...)
- طعنه كفار به پيامبر (صلى اللّه عليه و آله ) به اينكه او همچون سايرين غذا مى خوردو...
- جواب خداى تعالى به اين احتجاج و انكار كفار
- مراد از جنات و قصور در آيه شريفه
- مبداء و منشاء تكذيب رسول الله (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) انكار قيامت است
- مقايسه بين احوال دوزخيان و بهشتيان
- طرح يك اشكال و پاسخ به آن در ارتباط با مشيت مطلقاهل بهشت
- پاسخ معبودهاى كفار به سؤ ال خداى سبحان در قيامت از آنها..آيا شما اين بندگان مراگمراه كرديد؟
- معناى جمله ((كانوا قوما بورا)) كه در جواب آلهه به خداى سبحان آمده
- رد استناد بعضى از مفسرين به اين جمله ((كانوا قوما بورا)) براى اثبات جبر، وشقاوت ذاتى كفار
- پاسخ دوم به اشكال مشركين
- دو نكته
- روايتى درباره شاءن نزول آيه : ((و قالوا ما لهذاالرسول ياكل الطعام ...)) و دو روايت درباره جهنم و ورود در آن
نکات آیه
۱ - خداوند، پیامبر(ص) را به اندیشه و تحلیل در چگونگى و شیوه هاى مخالفت و مبارزه سران کفر و شرک با قرآن و رسالت آن حضرت، فراخواند. (انظر کیف ضربوا لک الأمثل)
۲ - ضرورت اندیشه در چگونگى و شیوه هاى مخالفت و مبارزه سران کفر و شرک با قرآن و پیامبراسلام(ص) و تحلیل عمیق آن براى رهبران جامعه اسلامى (انظر کیف ضربوا لک الأمثل)
۳ - کیفیت موضع گیرى و شیوه هاى مبارزاتى سران کفر و شرک علیه قرآن و رسالت پیامبر(ص)، امرى شگفت آور و در خور تأمل و اندیشیدن (انظر کیف ضربوا لک الأمثل) «کیف» اسم استفهام است; ولى در این آیه براى بیان تعجب به کار رفته است، نه استفهام حقیقى.
۴ - گمراهىِ گریز ناپذیر سران کفر و شرک، پیامد برخوردهاى عناد آلود و بهانه جویانه آنان با قرآن و پیامبر(ص) (إن هذا إلاّ إفک... و قالوا مالِ هذا الرسول ... إن تتّبعون إلاّ رجلاً مسحورًا ... فضلّوا فلایستطیعون سبیلاً) «فاء» در «فضلّوا» براى سببیت و در «فلایستطیعون» تفسیریه است; یعنى، برخوردهاى عناد آلود کافران با پیامبر(ص) سبب گمراهى آنان بود و این گمراهى، موجب نیافتن راهى براى گریز از آن گردید.
۵ - برخورد عناد آلود و بهانه جویانه با تعالیم آسمانى، در پى دارنده گمراهى هدایت ناپذیر و مانع دستیابى به حق (انظر کیف ضربوا لک الأمثل فضلّوا فلایستطیعون سبیلاً)
۶ - سران کفر و شرک على رغم به کار بردن شگردهاى گوناگون تبلیغى علیه قرآن و پیامبر(ص)، از دستیابى به اهداف خود ناتوان و ناکام بودند. (إن هذا إلاّ إفک ... قالوا مالِ هذا الرسول ... لولا أُنزل إلیه ملک ... إلاّ رجلاً مسحورًا . انظر ... فلایستطیعون سبیلاً) مقصود از ناتوانى در یافتن راه، مى تواند ناتوانى از دستیابى به راه موفق و مؤثر براى پیگیرى اهدافشان باشد; یعنى، «فلایستطیعون سبیلاً إلى إبطال أمرک...».
۷ - استفاده از شیوه هاى بهانه جویانه و دروغ علیه قرآن و پیامبر(ص)، شیوه اى ناموفق و ناکام (و قال الذین کفروا إن هذا إلاّ إفک ... أسطیرالأوّلین ... رجلاً مسحورًا... فضلّوا فلایستطیعون سبیلاً)
موضوعات مرتبط
- تحلیل سیاسى: اهمیت تحلیل سیاسى ۲
- تعقل: تعقل در روش مبارزه دشمنان قرآن ۱، ۲; تعقل در روش مبارزه دشمنان محمد(ص) ۱ ، ۲; تعقل در روش مبارزه رهبران شرک ۱، ۲، ۳; تعقل در روش مبارزه رهبران کفر ۱، ۲، ۳
- خدا: دعوتهاى خدا ۱
- دشمن شناسى: اهمیت دشمن شناسى ۱، ۲ ، ۳
- دین: آثار دشمنى با دین ۵
- رهبران: آثار بهانه جویى رهبران شرک ۴; آثار بهانه جویى رهبران کفر ۴; آثار دشمنى رهبران شرک ۴; آثار دشمنى رهبران کفر ۴; حتمیت گمراهى رهبران شرک ۴; حتمیت گمراهى رهبران کفر ۴; شکست توطئه رهبران شرک ۶; شکست توطئه رهبران کفر ۶; شگفتى روش مبارزه رهبران شرک ۳; شگفتى روش مبارزه رهبران کفر ۳; عجز رهبران شرک ۶; عجز رهبران کفر ۶; عوامل گمراهى رهبران شرک ۴; عوامل گمراهى رهبران کفر ۴
- رهبران دینى: اهمیت تعقل رهبران دینى ۲
- قرآن: آثار دشمنى با قرآن ۴; تهمت به قرآن ۷; شکست توطئه دشمنان قرآن ۶; شکست توطئه علیه قرآن ۷
- گمراهى: عوامل گمراهى ۵
- محمد(ص): آثار دشمنى با محمد(ص) ۴; تهمت به محمد(ص) ۷; دعوت از محمد(ص) ۱; شکست توطئه دشمنان محمد(ص) ۶; شکست توطئه علیه محمد(ص) ۷
- هدایت: موانع هدایت ۵