طه ٥٦
ترجمه
طه ٥٥ | آیه ٥٦ | طه ٥٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«کُلَّهَا»: جملگی آنها. مراد همه معجزاتی است که موسی برای اثبات موضوعات مطروحه نشان داد. یا مراد ادلّه و براهین دالّ بر وجود صانع قادر حکیم است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۴۹ - ۷۹ سوره طه
- بيان ريشه اعتقادى اين سؤ ال فرعون كه گفت :((فمن ربكما يا موسى ((
- توضيحى پيرامون مذهب بت پرستان ديدگاه آنان درباره خدا و روششان در اتخاذ آلهه وارباب ۲۲۸
- اقوال مختلفى كه درباره مذهب و اعتقاد فرعون نقل شده است
- توضيح نكات و دقائق جواب موسى (عليه السلام ) كه در قالب برهان خلق و هدايت همه چيز رب العالمين را معرفى نمود
- بيان تناسب جواب موسى (ع ) با مقضاى مقام و اشاره به وجوه نادرست مفسرين در معناىآيه
- سؤ ال ديگر فرعون : ((فما بال القرون الاولى (( كه معاد را استعباد كره زير سؤال مى برد
- پاسخ موسى (ع ) از استعباد فرعون امر معاد را
- معناى ذيل آيه ((لا يضل ربى و لا ينسى (( و ارتباط آن با صدر آيه
- تتمه داستان هدايت عمومى و ارائه شواهدى روشن براى آن
- گفتگو به متهم ساختن موسى (عليه السلام ) به توطئه و ساحرى منجر مى شود...
- موعظه موسى (عليه السلام ) به فرعون و فرعونيان در نهى از بت پرستى
- بازتاب اندرز موسى (عليه السلام ) و عكسالعمل مردم در برابر آن
- مشاوره فرعون با ايادى خود و اتخاذ تصميمهاى محرمانه
- ترغيب و ترهيب مردم توسط فرعون در مقابله با دعوت موسى (ع )
- روياروئى موسى (ع ) با ساحران در روز موعود
- معناى جمله :((فاوجس فى نفسه خيفه موسى (( و وجوهى كه درباره مقصود از نگران شدن موسى (عليه السلام ) بعد از مشاهده سحر ساحران گفته شده است
- غلبه موسى (عليه السلام ) به ساحران و ايمان آوردن آنان
- ساحران در برابر عظمت آيت الهى به سجده افتادند
- عكس العمل فرعون در برابر ايمان آوردن ساحران بخداىمتعال
- جواب بليغ مؤ منان حاكى از تحول فكرى و معنوى آنان بعد از ايمان مى باشد
- فرعون و ساحران ، و دو ديدگاه مختلف مادى و الهى
- دنباله پاسخ ساحران كه از توبه حقيقى آنان حكايت مى كند
- بحث روايتى
نکات آیه
۱ - خداوند تمامى آیات و دلایل خود را به فرعون نمایاند. (و لقد أرینه ءایتنا کلّها ) مراد از «آیاتنا» آیات و معجزاتى است که خداوند به موسى(ع) عطا کرده بود و «کلّها» دلالت مى کند که فرعون تمامى آن معجزات را یکى پس از دیگرى تا پایان عمر خویش، مشاهده کرده بود; ولى آنها را تکذیب کرد و از ایمان آوردن به موسى(ع) امتناع ورزید.
۲ - فرعون، معجزات ارائه شده از جانب موسى(ع) را تکذیب کرد و منکر دلالت آنها بر رسالت او شد. (و لقد أرینه ءایتنا کلّها فکذّب )
۳ - فرعون، على رغم مشاهده تمامى معجزات و آیات موسى(ع)، از پذیرفتن رسالت او امتناع کرد. (و لقد أرینه ءایتنا کلّها فکذّب و أبى )
۴ - فرعون، اسیر لجاجت و کفر شدید در برابر آیات الهى بود. (و لقد أرینه ءایتنا کلّها فکذّب و أبى) امتناع و تکذیب فرعون در عین ارائه آیات بسیار بر او، نشان از شدت لجاجت و کفرپیشگى او دارد.
۵ - خداوند، حجت خویش را بر همه - حتى بر امثال فرعون - تمام مى کند. (و لقد أرینه ءایتنا کلّها فکذّب و أبى )
۶ - امکان سقوط انسان به مرحله اى از حق ناپذیرى که هیچ آیت و معجزه اى در او تأثیر نکرده و جملگى آنها را تکذیب کند. (و لقد أرینه ءایتنا کلّها فکذّب و أبى )
موضوعات مرتبط
- حق: زمینه حق ناپذیرى ۶
- خدا: اتمام حجت خدا ۵
- فرعون: اتمام حجت بر فرعون ۵; ارائه آیات خدا بر فرعون ۱; صفات فرعون ۴; کفر فرعون ۲، ۳، ۴; لجاجت فرعون ۳، ۴
- کفر: زمینه کفر ۶
- موسى(ع): قصه موسى(ع) ۲; مکذبان معجزه موسى(ع) ۲، ۳; مکذبان نبوت موسى(ع) ۲، ۳