يونس ٤٩
ترجمه
يونس ٤٨ | آیه ٤٩ | يونس ٥٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَجَلٌ»: واژه نخست به معنی زمان و دوره زندگی است، واژه دوم به معنی پایان زمان زندگی و سررسید دوره حیات است. «لا یَسْتَأْخِرُونَ ...»: (نگا: اعراف / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۵۶ - ۴۶، سوره يونس
- سنت الهى مبنى بر فرستادن رسول براى همه امم و قضاء به حق وعدل در بين مصدقين و مكذبين و نجات دادن گروهاول و عذاب و هلاك كردن گروه دوم
- امت ها همچون افراد اجل و پايانى دارند و امم پيشين بعد ازارسال رسل و پيدايش اختلاف در ميان مردم ، با قضاء الهى معذب و منقرض شده اند
- اين پندار غلط و خرافى كه عذاب دنيوى از امت اسلام برداشته شده با منطق اسلامسازگار نيست
- سرزنش آنهايى كه از روى استهزاء شتاب درنزول عذاب را درخواست كردند
- سلطنت و مالكيت خداى تعالى قابلمقايسه با سلطنت هاى اعتبارى ظاهرى افراد انسان نيست و وجود مانع و رادع از تحقق ارادهحق متعال ، معقول نيست
- قول خداى تعالى و وعده او همان فعل محقق او است وقابل تخلف و ترديد نمى باشد (ان وعداللّه حق )
- بحث روايتى
- (دو روايت در ذيل آيات گذشته مربوط به عذاب )
نکات آیه
۱ - هیچ کس حتى پیامبر اکرم (ص)، جدا از مشیّت خداوند، توانایى جلب منفعت و دفع ضرر از خویشتن را ندارد. (قل لاأملک لنفسى ضرّاً و لانفعاً إلا ما شاء اللّه)
۲ - پیامبر اکرم (ص)، تنها پیام رسان خداوند است و بیرون از خواست و اراده او به تحقق بخشیدن وعده یا وعیدى، توانایى ندارد. (و یقولون متى هذا الوعد ... قل لاأملک لنفسى ضرّاً و لانفعاً إلا ما شاء اللّه)
۳ - تمام حرکات و تواناییهاى انسان، در قلمرو مشیّت خداوند و تحت اراده اوست. (قل لاأملک لنفسى ضرّاً و لانفعاً إلا ما شاء اللّه)
۴ - پیامبر اکرم (ص)، بى مشیّت خداوند توانایى تعیین زمان و تحقق بخشیدن عذاب استیصال را ندارد. (و یقولون متى هذا الوعد ... قل لاأملک لنفسى ضرّاً و لانفعاً إلا ما شاء اللّه)
۵ - تعیین زمان کیفر تکذیب کنندگان، تنها در اختیار خداوند است. (و یقولون متى هذا الوعد ... قل لاأملک ... إلا ما شاء اللّه)
۶ - خداوند، براى حیات و انقراض هر جامعه و امتى ظرف زمانى مشخصى، از پیش مقدر فرموده است. (لکل أمة أجل)
۷ - هر جامعه اى، جدا از افرادش، داراى حقیقتى مستقل و از مرگ و زندگى ویژه برخوردار است. (لکل أمة أجل)
۸ - هیچ امتى نه پیشتر از اجل قطعى و مدت مقدر خود منقرض مى شود و نه بیشتر از آن پایدار مى ماند. (لکل أمة أجل إذا جاء أجلهم فلایستئخرون ساعة و لایستقدمون)
۹ - عذاب استیصال بر جامعه اى که مستحق آن است، زمانى واقع مى شود که اجل و مدت مقدر آن جامعه، به پایان رسیده باشد. (و یقولون متى هذا الوعد ... إذا جاء أجلهم فلایستئخرون ساعة و لایستقدمون)
۱۰ - هیچ امت و جامعه اى توانایى پیش یا پس انداختن اجل محتوم خود را ندارد. (لکل أمة أجل إذا جاء أجلهم فلایستئخرون ساعة و لایستقدمون)
موضوعات مرتبط
- امتها: اجل حتمى امتها ۸، ۱۰; انقراض امتها ۸، ۹، ۱۰; تقدیر انقراض امتها ۶; تقدیر حیات امتها ۶; حیات امتها ۷; عجز امتها ۱۰; مرگ امتها ۷
- انسان: عجز انسان ها ۱
- جامعه: اصالت جامعه ۷
- خدا: اختصاصات خدا ۵; اهمیّت مشیّت خدا ۱، ۴; حتمیت مقدرات خدا ۸; محدوده اراده خدا ۳; محدوده مشیّت خدا ۳; مشیّت خدا ۲; مقدرات خدا ۶
- عذاب: زمان عذاب استیصال ۹
- فرد: فرد و جامعه ۷
- محمّد (ص): کیفر مکذبان محمّد (ص) ۵; محدوده قدرت محمّد (ص) ۱، ۲، ۴; محدوده مسؤولیت محمّد (ص) ۲