الأعراف ٥٠
ترجمه
الأعراف ٤٩ | آیه ٥٠ | الأعراف ٥١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«نَادَی»: صدا زد. چگونگی صدازدن بر ما مجهول است، جز این که چنین صدازدنی دلیل بر قرب مکانی بهشت و دوزخ نمیباشد. امروزه در دنیا به وسیله دستگاهها با هم صحبتکردن و یکدیگر را از مسافت دور دیدن چیز عادی است. «أََفِیضُوا»: عطاء کنید.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۳۷ - ۵۴، سوره اعراف
- مراد از افترا بر خدا به كذب در آيه (( فمن اظلم ممن افترى ...(( شرك ورزيدن به خداو انكار توحيد است .
- مشاجره و گفتگوى دوزخيان با يكديگر
- جمله : (( لاتكلّف نفسا الّا وسعها(( مفيد رفع نگرانى از عدم قدرت بر انجام دادن جميعاعمال صالح است .
- معناى (( غل (( و اشاره به اينكه غل از بزرگترين ناملايمات است .
- توضيحى در مورد تعبير به اينكه مؤ منين بهشت را به ارث مى برند.
- وجه اختلاف تعبير در (( وعدنا ربنا(( و (( وعد ربكم (( در آيه شريفه
- اشاره به نفوذ حكم و امر انسان در قيامت
- معناى (( اعراف (( و مراد از آن در آيه شريفه
- رجال اعراف از طايفه جن يا ملك نيستند
- مراد از رجال اعراف ، مستضعفين نيستند
- اصحاب اعراف از جنس بشر هستند و خصوصياتى كه براى آنان ذكر شده با جمله : (( والامر يومئذ للّه (( منافات ندارد
- اشاره به اقوال متعددى كه درباره معناى اعراف و مراد از اصحاب اعراف گفته شده است .
- روايتى از آلوسى درباره مراد از رجال اعرافنقل كرده و صاحب المنار آن را بى اعتبار دانسته است .
- سخن ما با صاحب المنار كه با مقايسه مسائل قيامت با نظام جارى در دنيا روايت مذكور رامردود دانسته است .
- دو قول ديگر در معناى اعراف و بيان اصول اقوال در مسئله اعراف
- معناى اعراف در قرآن
- دلالت جمله : (( الذين اتّخذوا دينهم لهوا و لعبا(( بر اينكه انسان ناچار از تدين به ديناست .
- بحث روايتى (در ذيل آيات شريفه )
- روايتى از پيغمبر اكرم (ص ) درباره كيفيت مرگ مؤ من و كافر
- چند روايت ديگر درباره جهنم كافر و اهل دوزخ
- رواياتى در اين باره كه مراد از (( مؤ ذن (( در (( و اذّن مؤ ذن بينهم ...(( على (ع ) مىباشد
- مؤ ذن بودن على عليه السلام و اعلام حكم خداوند توسط او در آخرت ازفضائل آن حضرت به حساب مى آيد.
- رواياتى درباره اصحاب اعراف
- اشكال وارد بر رواياتى كه اصحاب اعراف را به كسانى كه داراى حسنات و سيئاتمساوى هستند تفسير مى كنند.
- چند روايت در مورد اينكه ائمه اهل بيت عليهم السلام اصحاب اعراف هستند.
نکات آیه
۱- دوزخیان با فریادى بلند از بهشتیان تقاضا مى کنند که از آبهاى بهشت یا دیگر مواهب آن بر ایشان فروریزند. (و نادى اصحب النار ... أن أفیضوا علینا من الماء او مما زرقکم اللّه)
۲- بهشت در مکانى بالاتر از دوزخ و با فاصله اى زیاد از آن (و نادى اصحب النار اصحب الجنة أن أفیضوا علینا) کلمه «افاضه» که به معناى ریزش است، حکایت از این دارد که بهشت در مکانى بالاتر از دوزخ قرار گرفته است. به کارگیرى ندا (خواندن با صداى بلند)، اشاره به دورى بهشت و دوزخ از یکدیگر دارد.
۳- آب، بالاترین نیاز و مهمترین تقاضاى دوزخیان (أن أفیضوا علینا من الماء او مما رزقکم اللّه) ذکر به خصوص آب و نیز تقدیم آن بر دیگر مواهب، حاکى از برداشت فوق است.
۴- دوزخیان، از داخل جهنم، توانا بر گفتگو با بهشتیان و بهشتیان نیز قادر بر سخن گفتن با دوزخیان هستند. (و نادى اصحب النار اصحب الجنة)
۵- دوزخیان با خوددارى بهشتیان از پذیرش درخواستشان، از دستیابى به آب و دیگر مواهب بهشت ناکام خواهند شد. (أن أفیضوا علینا ... قالوا إن اللّه حرمهما على الکفرین)
۶- خداوند آب و دیگر مواهب بهشت را بر دوزخیان تحریم کرده است. (إن اللّه حرمهما على الکفرین)
۷- تحریم روزیهاى بهشت بر اهل دوزخ، دلیل خوددارى بهشتیان از اهداى آب و دیگر مواهب درخواستى دوزخیان به ایشان (أن أفیضوا علینا ... قالوا إن اللّه حرمهما على الکفرین)
۸- اعتقاد به وجود خداوند براى خروج آدمى از زمره کافران کافى نیست. (أقسمتم لاینالهم اللّه برحمة ... إن اللّه حرمهما على الکفرین) سیاق آیات این بخش نشان مى دهد که گویندگان جمله «أقسمتم ... » از دوزخیانند. بنابراین عنوان «الکافرین» در این آیه شامل آنان نیز مى شود ; در حالى که به شهادت جمله نقل شده از آنها (أقسمتم لا ینالهم اللّه برحمة)، این گروه به خداوند اعتقاد داشته اند.
موضوعات مرتبط
- بهشت: تحریم نعمتهاى بهشت ۶، ۷ ; فاصله بهشت و جهنم ۲ ; مکان بهشت ۲
- بهشتیان: و جهنمیان ۷ ; گفتگوى بهشتیان با جهنمیان ۴
- جهنم: مکان جهنم ۲
- جهنمیان: تحریم آب بر جهنمیان ۶ ; جهنمیان و بهشتیان ۱، ۵ ; جهنمیان و درخواست آب ۱، ۵ ; جهنمیان و نعمتهاى بهشت ۶، ۷ ; خواسته هاى جهنمیان ۱، ۷ ; گفتگوى جهنمیان با بهشتیان ۴ ; محرمات جهنمیان ۷ ; نیازهاى جهنمیان ۳
- عقیده: به خدا ۸
- کفر: نجات از کفر ۸ غرور (مصدر غرّت) به معناى فریب دادن است.