الشورى ٤٧
ترجمه
الشورى ٤٦ | آیه ٤٧ | الشورى ٤٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَرَدَّ»: (نگا: رعد / ، روم / ، شوری / ). «مِنَ اللهِ»: از سوی خدا. «لا مَرَدَّ مِنَ اللهِ»: اصلاً خدا آن را برنمیگرداند و آخرت را بهم نمیزند و دوباره جهان دنیا را برپای نمیدارد. «نَکِیرٍ»: انکار (نگا: حجّ / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
إِلَى رَبِّکَ يَوْمَئِذٍ... (۱)
يَقُولُ الْإِنْسَانُ يَوْمَئِذٍ... (۰) لَيْسَ لِوَقْعَتِهَا کَاذِبَةٌ (۰)
تفسیر
- آيات ۲۷ - ۵۰ سوره شورى
- سنت الهى در روزى دادن به مردم : ((ينزل بقدر ما يشاء))
- شباهت رزق مادى با معارف حقه و شرايع آسمانى ، از نظرنزول و قسمت
- توضيحى راجع به ((قدير)) بودن خداى تعالى
- بررسى مفاد آيه ((و ما اصبكم من مصيبه فبما كسبت ايديكم ....)) كه وجود ارتباط بينگناهان و مصائب دنيوى را افاده مى كند
- سه مطلبى كه از سياق آيه شريفه بدست مى آيد
- تفسيرى بى پايه براى آيه و وجه بى پايگى آن
- بيان آيات ((و من آياته الجوار فى البحر...)) كه كشتى ها را به عنوان يكى از آياتخداوند به ياد مى آورد
- دو تفسير ديگر در معنا مى آيد كه هر دو بى مورد و داراى تكلف اند
- صفات نيك مؤ منين : اجتناب از كبائر و فواحش ، گذشت ، دفع ظلم از يكديگر و...))
- معناى مشورت و آيه ((و اءمرهم شورى بينهم ))
- وجه اينكه در جمله ((و جزاء سيئة سيئه مثلها))عمل متقابل مظلوم در برابر ظالم را ((سيئه )) ناميد
- سه وجه در بيان ((انه لا يحب الظالمين ))
- مظلوم حق مقابله به مثل دارد گو اينكه صبر و گذشت فضيلتى برتر است
- وصف حال غير مؤ منين در روبرو شدن با عذاب الهى
- معناى جمله ((ان الخاسرين الذين خسروا انفسهم و اهليهم )) و اينكه گوينده آن كيانند و دركجا آن را مى گويند
- مفاد جمله : ((يوم لا مرد له من الله )) درباره قيامت
- توبيخ انسان متنعم سرگرم به دنيا
- چند روايت درباره تقدير روزى از جانب خداوند سبحان
- بيان سه اشكال در رابطه با ((ما اءصابكم ...)). و مفاد روايات مربوط به آن
- بيان رواياتى در ارتباط با ((يهب لمن يشاء اناثا
نکات آیه
۱ - خداوند، فراخوان انسان ها به اجابت دعوت خویش (استجیبوا لربّکم)
۲ - ربوبیت خداوند، نسبت به انسان ها و تدبیر امور آنان، مقتضى پاسخ گویى انسان به دعوت او (استجیبوا لربّکم)
۳ - زندگانى محدود دنیا، تنها فرصت انسان براى هدایت و اجابت دعوت الهى است. (استجیبوا لربّکم من قبل أن یأتى یوم لا مردّ له من اللّه)
۴ - بهره گیرى از فرصت ها و امکانات دنیوى، جهت تهیه ره توشه حیات اخروى، امرى بایسته و ضرورى است. (استجیبوا لربّکم من قبل أن یأتى یوم لامردّ له)
۵ - بى توجهى به روز قیامت و غفلت از پایان یافتن فرصت انجام تکالیف، عامل اساسى در ترک دستورات الهى است. (استجیبوا لربّکم من قبل أن یأتى یوم لامردّ له) ذکر «من قبل أن یأتى» مى تواند اشاره به آن داشته باشد که انسان ها، چنانچه به روز قیامت توجه کنند به اجابت دعوت الهى روى خواهند آورد.
۶ - انسان ها، در معرض غفلت نسبت به روز قیامت (من قبل أن یأتى یوم لامردّ له من اللّه) تأکید خداوند، درباره حقیقت روز قیامت، مى تواند از آن جهت باشد که بسیارى از مردم نسبت به این امر مهم غافل اند.
۷ - اراده خداوند، نسبت به برپایى قیامت، قاطع و غیرقابل تجدید نظر است. (من قبل أن یأتى یوم لا مردّ له من اللّه) «لا» در «لامردّ له من اللّه» براى نفى جنس است. و «مردّ» مصدر میمى و به معناى بازگرداندن مى باشد. منظور این است که برپایى قیامت، امرى قطعى و تجدید نظر در آن غیر ممکن است.
۸ - قیامت، صحنه بى پناهى و بى یاورى انسان ها است. (ما لکم من ملجإ یومئذ)
۹ - انکار و پرده پوشى گناهان در قیامت، امکان ندارد. (و ما لکم من نکیر) «نکیر» - چنان که برخى گفته اند - مصدر و به معناى «انکار» است.
موضوعات مرتبط
- آخرت: تحصیل توشه آخرت ۴
- امکانات دنیوى: استفاده از امکانات دنیوى ۴
- انسان: بى پناهى اخروى انسان ها ۸; غفلت انسان ها ۶
- خدا: آثار ربوبیت خدا ۲; اجابت دعوتهاى خدا ۲، ۳; حتمیت اراده خدا ۷; دعوت به اجابت خدا ۱; دعوتهاى خدا ۱
- زندگى: نقش زندگى دنیوى ۳
- عصیان: عوامل عصیان ۵
- غفلت: آثار غفلت از پایان فرصت ۵; آثار غفلت از قیامت ۵; غفلت از قیامت ۶
- فرصت: اهمیت استفاده از فرصت ۴
- قیامت: بى پناهى در قیامت ۸; تکذیب گناه در قیامت ۹; حتمیت قیامت ۷; ظهور حقایق در قیامت ۹; ویژگیهاى قیامت ۸، ۹
- هدایت: فرصت هدایت ۳