فاطر ١٥

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۴۹ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

ای مردم شما (همگی) نیازمند به خدائید؛ تنها خداوند است که بی‌نیاز و شایسته هر گونه حمد و ستایش است!

|اى مردم! شما به خدا نيازمنديد، و خداست كه بى‌نياز و ستوده است
اى مردم، شما به خدا نيازمنديد، و خداست كه بى‌نياز ستوده است.
ای مردم، شما همه به خدا فقیر و محتاجید و تنها خداست که بی‌نیاز و غنیّ بالذّات و ستوده صفات است.
ای مردم! شمایید نیازمندان به خدا، و فقط خدا بی نیاز و ستوده است.
اى مردم، همه شما به خدا نيازمنديد. اوست بى‌نياز و ستودنى.
هان ای مردم، شما [نادار و] نیازمند به خداوند هستید، و خداوند است که بی‌نیاز ستوده است‌
اى مردم، شماييد نيازمندان به خدا، و خداست بى‌نياز و ستوده.
ای مردم! شما (در هر چیزی، محتاج و) نیازمند خدائید، و خدا بی‌نیاز (از عبادت شما است) و ستوده است.
هان ای مردمان! شما همه به خدا نیازمندید و خداست (که) او بی‌نیازِ ستوده است.
ای مردم شمائید نیازمندان به خدا و خدا است بی‌نیاز ستوده‌


فاطر ١٤ آیه ١٥ فاطر ١٦
سوره : سوره فاطر
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٢
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الْحَمِیدُ»: شایسته سپاس و ستایش در همه حال. ذاتاً ستوده.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - فقر و نیاز شدید و همه جانبه انسان ها به خداوند (یأیّها الناس أنتم الفقراء إلى اللّه) معرفه بودن «الفقراء» براى جنس و یا استغراق است که دلالت بر شدت فقر و نیاز مى کند. هم چنین اطلاق فقر و مقید نشدن آن به جهتى خاص، بیانگر همه جانبه بودن فقر و نیاز است.

۲ - غنا و بى نیازى مطلق، حقیقى و کامل، تنها از آنِ خداوند است. (أنتم الفقراء إلى اللّه و اللّه هو الغنىّ)

۳ - نیاز بشر به عبادت خدا و حاجت خواهى از درگاه او (و الذین تدعون من دونه ... و لو سمعوا ما استجابوا لکم ... أنتم الفقراء إلى اللّه) با توجه به آیه قبل - که درباره عبادت و حاجت خواهى مشرکان بود - مى توان استفاده کرد که از مصادیق مورد نظر براى فقر و غنا در این آیه، مسأله نیاز بشر به عبادت و بى نیازى خداوند از این عبادت است.

۴ - بى نیازى خداوند، از عبادت، ستایش و حاجت خواهى بندگان (إن تدعوهم لایسمعوا دعاءکم ... أنتم الفقراء إلى اللّه و اللّه هو الغنىّ)

۵ - نیاز همه جانبه انسان به خدا و بى نیازى مطلق خداوند، نشانه قدرت و یکتایى او (أنتم الفقراء إلى اللّه و اللّه هو الغنىّ) برداشت یاد شده، با توجه به این نکته است که این آیه در سلسله آیاتى قرار دارد که در صدد اثبات قدرت و یکتایى خداوند مى باشد. گفتنى است برخى از مفسران از این آیه، براى یکى از براهین اثبات وجود خدا (برهان امکان و وجوب و فقر و غنا) استفاده کرده اند.

۶ - نیاز بشر به خدا، بیش از هر موجود دیگرى است. (أنتم الفقراء إلى اللّه) برخى از مفسران بر این باورند که تأکید خداوند بر فقر و نیاز انسان ها به خداوند - با آن که همه موجودات عالم به او نیازمند هستند - گویاى حقیقت یاد شده است.

۷ - خداوند، غنى (بى نیاز) و حمید (ستوده) است. (و اللّه هو الغنىّ الحمید)

۸ - غنا و بى نیازى هیچ کس جز خداوند، قابل ستایش و مدح نیست. (و اللّه هو الغنّى الحمید) برداشت یاد شده از آمدن صفت حمید، به دنبال صفت غنى به دست مى آید.

۹ - خداوند، داراى جود و بخشش ستایش آفرین (و اللّه هو الغنّى الحمید) برداشت یاد شده، به خاطر این نکته است که فرد غنى آن گاه ستایش مى شود که جود و بخشش داشته باشد; و گرنه شایسته ستایش نخواهد بود و خداوند این چنین است.

۱۰ - غنا و ثروت همراه با جود و بخشش، شایسته ستایش و مدح است. (و اللّه هو الغنىّ الحمید)

۱۱ - غنا و بى نیازى مطلق و ستودنى خداوند، دلیل شایستگى او براى عبادت و حاجت خواهى از او (إن تدعوهم لایسمعوا دعاءکم ... و اللّه هو الغنىّ الحمید) برداشت یاد شده، با توجه به این نکته است که این آیه در ردیف آیاتى قرار گرفته که درباره عبادت و حاجت خواهى مشرکان از معبودهاى ادعایى خود، بحث مى کنند.

موضوعات مرتبط

  • اسماء و صفات: حمید ۷; غنى ۷
  • انسان: نیازهاى انسان ۵; نیازهاى معنوى انسان ۱، ۳، ۶
  • توحید: دلایل توحید ۵
  • ثروت: ملاک ارزش ثروت ۱۰
  • حمد: زمینه حمد خدا ۸، ۹
  • خدا: آثار بى نیازى خدا ۸; آثار سخاوت خدا ۹; اختصاصات خدا ۲; بى نیازى خدا ۲، ۴، ۵، ۱۱; خدا و حمد ۴; خدا و دعا ۴; خدا و عبادت ۴; درخواست از خدا ۱۱; نشانه هاى قدرت خدا ۵
  • سخاوت: آثار سخاوت ۱۰
  • عبادت: دلایل عبادت خدا ۱۱
  • موجودات: نیازهاى موجودات ۶
  • نیازهاى: نیاز به خدا ۱، ۶; نیاز به عبادت خدا ۳

منابع