العنكبوت ٥٤
ترجمه
العنكبوت ٥٣ | آیه ٥٤ | العنكبوت ٥٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لَمُحِیطَةٌ»: احاطه خواهد کرد. در بر خواهد گرفت. اسم فاعل معنی استقبال دارد. یا این که بر اثر کفر و معاصی که موجب دخول دوزخ بوده، انگار دوزخ هم اینک ایشان را در بر گرفته است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ يَسْتَعْجِلُونَکَ بِالسَّيِّئَةِ... (۱) تَسْتَعْجِلُوهُ سُبْحَانَهُ وَ... (۱) قُلْ عَسَى أَنْ يَکُونَ رَدِفَ... (۱) وَ قُلِ الْحَقُ مِنْ رَبِّکُمْ... (۲)
تفسیر
- آيات ۴۱ - ۵۵، سوره عنكبوت
- تمثيل اتخاذ ارباب و آلهه و روى آوردن به غير خدا به اتخاذ سست ترين خانه ها، خانهعنكبوت
- معنى و مفااد آيه شريفه : ((ان الله يعلم ما يدعون من دونه من شى ء...))
- خلقت ، تدبير و ولايت ملازم يكديگرند و هر سه مختص به خداى تعالى است
- چگونه نماز ايستادن را از فحشا و منكر باز مى دارد
- جواب به اين اشكال كه چرا بسيارى از نمازگزاران مرتكب كبائر و منكرات مى شوند؟
- حق مطلب در پاسخ اشكال فوق
- معناى ((ذكر)) و مقصود از اينكه درباره نماز فرمود: ((و لذكر الله اكبر))
- وجوه مختلفى كه مفسرين در معناى (ولذكر الله اكبر) گفته اند
- مقصود از مجادله نيكو با اهل كتاب كه بدان امر فرموده است
- احتجاج بر اثبات اينكه قرآن نازل از ناحيه خداى سبحان است
- بحث روايتى
- رواياتى در ذيل آيه : ((ان الصلوة تنهى عن الفحشاء و المنكر و لذكر الله اكبر))
- رواياتى درباره ياد خدا و در ذيل (ولذكر الله اكبر)
- چند روايت حاكى از اينكه مراد از ((الذين اوتوا العلم )) ائمه (عليهم السلام ) هستند ودرباره شاءن نزول آيه : ((اولم يكفهم انا انزلنا عليك ...))
نکات آیه
۱ - کافران منکر آیات الهى، از پیامبر(ص) خواستار تعجیل در عذاب خود بودند. (یستعجلونک بالعذاب)
۲ - پیامبر(ص) کافران منکر آیات الهى را، تهدید به عذاب کرده بود. (یستعجلونک بالعذاب)
۳ - کافران منکر آیات الهى، بر عذاب خواهى خود از پیامبر(ص) پافشارى مى کردند. (یستعجلونک بالعذاب) فعل مضارع «یستعجلون» بر استمرار و اصرار، دلالت دارد.
۴ - کافران منکر آیات الهى، وعده پیامبر(ص) را بر عذاب، در صورت تداوم کفر، باور نداشتند. (یستعجلونک بالعذاب) شتاب کافران براى گرفتار شدن به عذاب، با توجّه به این که هیچ کسى، حتى کافر، علاقه و تمایل به عذاب ندارد، نشان مى دهد که تعجیل آنان در عذاب، از ناباورى یا تمسخر بوده است.
۵ - جهنم، بر کافران، احاطه کامل دارد. (و إنّ جهنّم لمحیطة بالکفرین)
۶ - عذابِ کافران منکر آیات خدا، در جهنم قطعى است. (یستعجلونک بالعذاب و إنّ جهنّم لمحیطة بالکفرین) جمله اسمیه «إنّ جهنّم» و تأکید «إنّ» بر حتمیت عذاب، دلالت دارد.
۷ - کافران، اگر به خاطر اجل تعیین شده در دنیا، گرفتار عذاب نشوند، عذاب اخروى شان قطعى است. و یستعجلونک بالعذاب و لولا أجل مسمّى لجاءهم العذاب ... یستعجلونک بالعذاب و إنّ جهنّم لمحیطة بالکفرین
۸ - کفر، موجب گرفتار شدن به عذاب جهنم است. (و إنّ جهنّم لمحیطة بالکفرین) آوردن اسم ظاهر «الکافرین» به جاى ضمیر، با این که جاى آوردن ضمیر است، اشعار به تأثیر کفر در دخول در جهنم دارد.
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: تهدید مکذبان آیات خدا ۲; خواسته هاى مکذبان آیات خدا ۱، ۳; مکذبان آیات خدا در جهنم ۶
- عذاب: تهدید به عذاب ۲; درخواست تعجیل در عذاب ۱; درخواست عذاب ۳; موجبات عذاب ۸
- کافران: احاطه جهنم بر کافران ۵; تهدید کافران ۲; حتمیت عذاب اخروى کافران ۷; حتمیت عذاب کافران ۶; خواسته هاى کافران ۱، ۳; کافران در جهنم ۶; وقت عذاب کافران ۷
- کفر: آثار اصرار بر کفر ۴; آثار کفر ۸
- محمد(ص): تهدیدهاى محمد(ص) ۲; درخواست از محمد(ص) ۱، ۳; وعیدهاى محمد(ص) ۴