الأنبياء ١٠٦

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۵۲ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

در این، ابلاغ روشنی است برای جمعیّت عبادت‌کنندگان!

به راستى در اين سخن براى خداپرستان پيام روشنى است
به راستى در اين [امور] براى مردم عبادت‌پيشه ابلاغى [حقيقى‌] است.
بی‌شک در این قرآن برای اهل عبادت مایه وصول به مقصد حق نهفته است.
بی تردید در این [حقایق] برای [رسانیدن] مردم عبادت پیشه [به نهایت مقصود و اوج مطلوب] کفایت است.
و در اين كتاب تبليغى است براى مردم خداپرست.
در این برای اهل عبادت، کفایتی هست‌
همانا در اين [كه ياد كرديم‌] آنچه مردم خداپرست را براى رسانيدن به مطلوب بسنده باشد، هست.
این (سخن برای مفهوم قانون زندگی دنیوی، و آگاهی از سرنوشت حیات اخروی،) مردمان عبادت‌پیشه را کافی و بسنده است.
بی‌گمان در این جریان برای مردمان عبادت‌پیشه نویدی حتمی و رساست.
همانا در این است ابلاغی برای گروهی که پرستشگرند


الأنبياء ١٠٥ آیه ١٠٦ الأنبياء ١٠٧
سوره : سوره الأنبياء
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«هذا»: این نکته که چه کسانی حکومت زمین را به دست می‌گیرند، یا آخرت را فراچنگ می‌آورند. تمام وعد و وعیدها و سرگذشت و سرانجام ملّتهائی که در این سوره آمده است. «بَلاغاً»: کفایت و بسندگی. مایه درک موضوع و سبب رسیدن به هدف. نیل به مقصود.


تفسیر

نکات آیه

۱- معارف قرآن، براى هدایت و سعادت قوم عبادتگر خدا، کافى و بسنده است. (إنّ فى هذا لبلغًا لقوم عبدین ) برداشت یاد شده مبتنى بر این است که «هذا» اشاره به قرآن و مجموعه مطالب این سوره باشد. و «بلاغ» به معناى کفایت باشد (لسان العرب).

۲- عبودیت و بندگى خداوند، شرط بهره مندى از معارف قرآن (إنّ فى هذا لبلغًا لقوم عبدین )

۳- وعده و پیام خداوند به همه بندگان حقیقى خود، مبنى بر حاکمیت و پیروزى آنان در جا جاى کره زمین (أنّ الأرض یرثها عبادى الصلحون . إنّ فى هذا لبلغًا لقوم عبدین) برداشت یاد شده مبتنى بر این است که «هذا» اشاره به مضمون آیه قبل و مقصود از «بلاغ»، ابلاغ پیام و رساندن مقصود باشد (لسان العرب). گفتنى است که لحن و آهنگ دو آیه، حاوى وعده و بشارت الهى است.

۴- تأثیر اعتقاد به حاکمیت نهایى صالحان بر زمین، در عبودیت و بندگى خدا (و لقد کتبنا فى الزبور ... إنّ فى هذا لبلغًا لقوم عبدین) برداشت یاد شده بنابراین نکته است که «هذا» اشاره به مسأله حاکمیت صالحان داشته باشد.

۵- قرآن، حجتِ رسا و پیام بلیغ خدا براى بندگان است. (إنّ فى هذا لبلغًا لقوم عبدین )

۶- قرآن، در بیان مقاصد و اهداف خویش بلیغ و رسا است. (إنّ فى هذا لبلغًا لقوم عبدین )

۷- نگرش مثبت و امیدوارانه اندیشه مذهبى، نسبت به فرجام جامعه بشرى (و لقد کتبنا فى الزبور ... أنّ الأرض یرثها عبادى الصلحون . إنّ فى هذا لبلغًا لقوم عبدین)

موضوعات مرتبط

  • امیدوارى: امیدوارى به حسن فرجام انسانها ۷
  • انسانها: امیدوارى به حسن فرجام انسانها ۷
  • ایدئولوژى: جهان بینى و ایدئولوژى ۴
  • بلاغت: بلاغت قرآن ۵، ۶
  • بندگان: پیروزى بندگان خدا ۳
  • بندگان خدا: وسعت حاکمیت بندگان خدا ۳; وعده به بندگان خدا ۳
  • پیروزى: پیروزى بندگان خدا ۳
  • جهان بینى: جهان بینى و ایدئولوژى ۴
  • حاکمیت: عقیده به حاکمیت صالحان ۴; وسعت حاکمیت بندگان خدا ۳
  • حجت: حجت خدا ۵
  • حسن: امیدوارى به حسن فرجام انسانها ۷
  • خدا: آثار عبودیت خدا ۲; پیروزى بندگان خدا ۳; حجت خدا۵; زمینه عبودیت خدا ۴; وعده هاى خدا ۳
  • سعادت: عوامل سعادت عابدان ۱
  • صالحان: عقیده به حاکمیت صالحان ۴
  • عابدان: عوامل سعادت عابدان ۱; عوامل هدایت عابدان ۱
  • عبودیت: آثار عبودیت خدا ۲; زمینه عبودیت خدا ۴
  • عقیده: عقیده به حاکمیت صالحان ۴
  • فرجام: امیدوارى به حسن فرجام انسانها ۷
  • قرآن: بلاغت قرآن ۵، ۶; شرایط استفاده از قرآن ۲; کفایت قرآن ۱; نقش قرآن ۵; ویژگیهاى قرآن ۶; هدایتگرى قرآن ۱
  • کفایت: کفایت قرآن ۱
  • وعده: وعده به بندگان خدا ۳
  • وعده هاى: وعده هاى خدا ۳
  • هدایت: عوامل هدایت عابدان ۱
  • هدایتگرى: هدایتگرى قرآن ۱

منابع