الإسراء ٩١
ترجمه
الإسراء ٩٠ | آیه ٩١ | الإسراء ٩٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«جَنَّةٌ»: باغ پردرخت. «تَفْجِیراً»: سخت برجوشاندن و روان کردن. این واژه معنی تکثیر دارد؛ نه تعدّیه.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۸۲ - ۱۰۰ سوره اسراى
- وجه اينكه قرآن براى مؤ منين ((شفاء(( و((رحمت (( ناميده شده است .
- توضيح اينكه قرآن ظالمين را جز زيان نمى افزايد
- حاصل معناى آيه واشاره به وجوهى كه مفسرين درباره آن گفته اند.
- بيان حال انسان عادى دلبسته به اسباب ظاهرى
- بحثى فلسفى (در بيان اينكه شرور بالعرضداخل در قضاى الهى هستند)
- تقسيمات ((عدم (( وبيان اينكه كدام قسم آن شر است .
- تقسيم كلى امور به پنج قسم
- سخن صاحب روح المعانى درباره شرور وكلام فخر رازى
- معناى ((كليعمل على شاكلته ((
- صفات درونى انسان علت تامه اعمال بدنى اونيست بلكه مقتضى آنست
- بيان اينكه سعادت وشقاوت ضرورى وتغييرناپذير نيست واكتسابى واز آثار اعتقاداتواعمال انسان مى باشد
- انسان داراى ((شاكله ((هايى است مختلف داراى آثا مختلف
- بيان وجه ارتباط واتصال اين آيه با ((وننزل من القرآن ...((
- سخن فخر رازى پيرامون آيه ((قلكل يعمل على شاكلته (( ونقد آن
- بحث فلسفى (درباره سنخيت وجودى ورابطه ذاتى بينفعل وعلت فاعلى )
- وجود رابطه وسنخيت بين فعل وفاعل از نظر قرآن
- معناى ((روح (( ومراد از ((امر خدا(( وتوضيح اينكه روح از امر خدا است
- موارد اطلاق واستعمال كلمه ((روح (( در آيات قرآن مجيد
- اقوال مختلف ومتعدد مفسرين درباره مراد از روح در آيه : ((يسئلونك عن الروح ...((
- تحدّى عمومى (همه انس وجن ) وبه تمامى خصوصيات قرآن (نه فقط بلاغت وفصاحت )
- مشروط كردن مشركين ايمان خود را به معجزاتى غريب وناممكن !
- تحقق بخشيدن به پيشنهاد مشركين ، در شاءن پيامبر (ص ) نيست
- گفتار بعضى مفسرين در ارتباط به دوكلمه بشرا ورسولا در آيه واشكالات آن
- تقرير وتوضيح برهان بر نبوت عامه واثبات آن
- توضيح برهانى عقلى بر اينكه تحمل وحى خاص انبياء الهى است
- توجهى به سياق آيه ودلات آن
- چون دليل وبرهان نتيجه نبخشيد، گواهى را به خدا واگذار
- معناى جمله : ((قادر على ان يخلق مثلهم ((
- بيان اينكه انسان مبعوث در قيامت عين انسان دنيايى است نه مانند او
- بحث روايتى
- رواياتى درباره نيت وعمل در ذيل جمله : ((كليعمل على شاكلته ((
- چند روايت درباره شاءن نزول آيه : ((يسئلونك عن الروح ...(( وبيان مراد از روح
نکات آیه
۱- برخوردارى پیامبر(ص)، از باغستانى بزرگ با درختهاى خرما و انگور و جارى ساختن نهرهاى آب فراوان در لابه لاى آنها، پیش شرط مشرکان مکه براى ایمان آوردن به آن حضرت (و قالوا لن نؤمن لک حتى ... أو تکون لک جنّة من نخیل و عنب)
۲- توانایى مادى و امکانات سرشار دنیوى، ملاک پیامبرى و پیشوایى در دید مشرکان مکه (لن نؤمن لک حتى ... تکون لک جنّة من نخیل و عنب) برداشت فوق مبتنى بر این احتمال است که خواسته مشرکان مکه، داشتن مال، مکنت و باغ بوده است نه معجزه اقتراحى.
۳- مشرکان مکه، على رغم مشاهده آیات گوناگون الهى، از پیامبر(ص) درخواست معجزه حسى کردند. (و لقد صرّفنا ... من کلّ مثل فأبى ... و قالوا لن نؤمن لک حتى ... تکون لک جنّة من نخیل و عنب) نکته یاد شده با این احتمال در آیه قابل استفاده است که: آنان ایجاد باغى با صفات یاد شده را به وسیله معجزه درخواست کرده باشند.
۴- ایجاد باغ بزرگ خرما و انگور با نهرهاى آب جارى، معجزه درخواستى (اقتراحى) مشرکان مکه از پیامبر(ص) (لن نؤمن لک حتى ... تکون لک جنّة من نخیل و عنب)
موضوعات مرتبط
- اسلام: تاریخ صدر اسلام ۱، ۳، ۴
- انبیا: ثروتمندى انبیا ۲
- رهبران: ثروتمندى رهبران ۲
- رهبرى: ملاک رهبرى ۲
- محمد(ص): درخواست تاکستان از محمد(ص) ۱، ۴; درخواست نخلستان از محمد(ص) ۱، ۴
- مشرکان مکّه: بینش مشرکان مکّه ۲; خواسته هاى مشرکان مکّه ۳، ۴; شرایط ایمان مشرکان مکّه ۱; لجاجت مشرکان مکّه ۳
- معجزه: درخواست معجزه حسّى ۳; معجزه اقتراحى ۱، ۳، ۴
- نبوّت: ملاک نبوّت ۲