النحل ٩٩

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۱۳ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

چرا که او، بر کسانی که ایمان دارند و بر پروردگارشان توکّل می‌کنند، تسلّطی ندارد.

|چرا كه او را بر كسانى كه ايمان آورده‌اند و بر خداى خود توكل مى‌كنند تسلطى نيست
چرا كه او را بر كسانى كه ايمان آورده‌اند، و بر پروردگارشان توكل مى‌كنند، تسلّطى نيست.
که البته شیطان را هرگز بر کسانی که به خدا ایمان آورده و بر پروردگارشان توکل و اعتماد می‌کنند تسلط نخواهد بود.
یقیناً او بر کسانی که ایمان آورده اند وهمواره بر پروردگارشان توکل می کنند، تسلّطی ندارد.
شيطان را بر كسانى كه ايمان آورده‌اند و بر خدا توكل مى‌كنند تسلطى نيست.
آری او بر کسانی که ایمان آورده‌اند و بر پروردگارشان توکل کرده‌اند، دست ندارد
همانا او را بر كسانى كه ايمان دارند و بر پروردگارشان توكّل مى‌كنند تسلطى نيست
بی‌گمان شیطان هیچ گونه تسلّطی بر کسانی ندارد که ایمان دارند و بر پروردگارشان تکیه می‌نمایند.
بی‌گمان او را بر کسانی که ایمان آوردند و بر پروردگارشان توکل می‌کنند سلطه‌ای نیست.
همانا نیست او را فرمانروائی بر آنان که ایمان آورند و بر پروردگار خویش توکّل کنند


النحل ٩٨ آیه ٩٩ النحل ١٠٠
سوره : سوره النحل
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١١
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«سُلْطانٌ»: تسلّط. قدرت (نگا: حجر / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- شیطان، از هرگونه سلطه گرى بر مؤمنان متوکل بر خدا ناتوان است. (الشیطن الرجیم . إنه لیس له سلطن على الذین ءامنوا و على ربّهم یتوکّلون) لفظ «سلطان» چون با «تنوین» آمده و بعد از حرف نفى قرار گرفته است، دلالت بر نفى مطلق مى کند.

۲- ایمان آمیخته با توکل بر خدا، مانع هرگونه تسلط شیطان بر انسان است. (إنه لیس له سلطن على الذین ءامنوا و على ربّهم یتوکّلون)

۳- تنها مؤمنان متوکل بر خداوند، از سلطه شیطان در امانند. (إنه لیس له سلطن على الذین ءامنوا و على ربّهم یتوکّلون) برداشت فوق، با توجه به این است که آیه در مقام بیان نقش شیطان نسبت به تمامى انسانهاست و استثنا کردن مؤمنان متوکل - به صورت جمله وصفیه - دلیل بر حصر است. گفتنى است آیه بعد (إنما سلطانه على الذین یتولّونه ...) مؤید همین برداشت است.

۴- استعاذه به خداوند، نوعى توکل بر او و مانع از تسلط شیطان است. (فاستعذ بالله من الشیطن الرجیم . إنه لیس له سلطن على الذین ءامنوا و على ربّهم یتوکّلون) برداشت فوق، از جمله «إنه لیس له سلطان على الذین ... یتوکلون» - که تعلیل براى «فاستعذ بالله ...» است - استفاده گردید.

۵- مؤمنان غافل از توکل و اتکا بر خدا، در معرض تسلط شیطانند. (إنه لیس له سلطن على الذین ءامنوا و على ربّهم یتوکّلون) مصونیت از تسلط شیطان بر دو اصل بنا شده است: ۱- ایمان، ۲- توکل بر پروردگار. بنابراین اگر ایمان باشد ولى توکل نباشد، مصونیت کامل تحقق پیدا نخواهد کرد.

۶- انسان در برابر وسوسه ها و توطئه هاى شیطان، مختار و بر مخالفت با او تواناست. (إنه لیس له سلطن على الذین ءامنوا و على ربّهم یتوکّلون)

۷- ربوبیت خداوند، مقتضى توکل بر اوست. (و على ربّهم یتوکّلون)

روایات و احادیث

۸- «أبوبصیر عن أبى عبدالله(ع) قال: قلت له: «فإذا قرأت القرآن فاستعذ بالله من الشیطان الرجیم انه لیس له سلطان على الذین آمنوا و على ربّهم یتوکلون»؟ فقال: یا أبامحمد یسلط والله من المؤمن على بدنه و لایسلط على دینه...;[۱] ابو بصیر گوید: از امام صادق(ع) درباره «فإذا قرأت القرآن فاستعذ بالله من الشیطان الرجیم إنه لیس له سلطان على الذین آمنوا و على ربّهم یتوکلون» سؤال کردم، پس حضرت فرمود: اى ابامحمد! به خدا سوگند [شیطان] بر بدن مؤمن مسلط مى شود، ولى بر دین او مسلط نمى شود...».

موضوعات مرتبط

  • استعاذه: آثار استعاذه به خدا ۴
  • انسان: اختیار انسان ۶; قدرت انسان ۶
  • ایمان: آثار ایمان ۲
  • توکل: آثار توکل ۲; زمینه توکل ۷; موارد توکل ۴
  • خدا: آثار ربوبیت خدا ۷
  • شیطان: امکان دفع توطئه شیطان ۶; امکان دفع وسوسه هاى شیطان ۶; زمینه سلطه شیطان ۵; عجز شیطان ۱; محدوده سلطه شیطان ۱، ۳، ۸; مصونیت از شیطان ۱، ۳، ۸; موانع سلطه شیطان ۲، ۴
  • مؤمنان: مصونیت مؤمنان ۱، ۳، ۸; مؤمنان غیرمتوکل ۵
  • متوکلان: مصونیت متوکلان ۱، ۳

منابع

  1. کافى، ج ۸، ص ۲۸۸، ح ۴۳۳; نورالثقلین، ج ۳، ص ۸۶، ح ۲۲۴.