يوسف ٩٥

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۴:۵۴ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

گفتند: «به خدا تو در همان گمراهی سابقت هستی!»

|گفتند: به خدا سوگند كه تو هنوز در خطاى سابق خود هستى
گفتند: «به خدا سوگند كه تو سخت در گمراهىِ ديرين خود هستى.»
شنوندگان گفتند: قسم به خدا که تو از قدیم الایام تا کنون (از شوق یوسف) حواست پریشان و عقلت مشوّش است (که هنوز بوی یوسف می‌شنوی).
گفتند: به خدا سوگند تو در همان خطا و گمراهی دیرینت هستی.
گفتند: به خدا سوگند كه تو در همان ضلالت ديرينه خويش هستى.
گفتند به خدا تو در همان خبط و خطای دیرینت هستی‌
گفتند: به خدا سوگند كه تو هنوز در گمراهى ديرينه خويشى- يعنى دوستى شديد به يوسف-.
(اطرافیان بدو) گفتند: به خدا قسم! بی‌گمان تو در سرگشتگی قدیم خود هستی (و بر بال خیالات و خرافات در پروازی).
گفتند: «به خدا سوگند تو بی‌گمان (هم‌چنان) فرو رفته‌ی در ژرفای گمراهی دیرینت هستی.»
گفتند به خدا توئی در گمراهی پیشین‌


يوسف ٩٤ آیه ٩٥ يوسف ٩٦
سوره : سوره يوسف
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«ضَلالِکَ الْقَدِیمِ»: گمراهی پیشین (نگا: یوسف / . مراد افراط در محبّت یوسف و اعتقاد به زنده‌بودن او و امید به دیدار و بسر رسیدن هجران است.


تفسیر

نکات آیه

۱- بستگان یعقوب باور به زنده بودن یوسف(ع) را خطاى دیرینه یعقوب(ع) و اصرار بر آن را برخاسته از کژاندیشى مى شمردند. (إنک لفى ضللک القدیم) مقصود فرزندان و بستگان یعقوب از خطاى دیرینه وى (ضلالک القدیم) مى تواند اعتقاد او به زنده بودن یوسف(ع) و یا برتر دانستن وى بر دیگر فرزندان باشد. هر چند بعید نیست که هر دو معنا نیز مراد باشد.

۲- بستگان یعقوب با سوگند ، وى را به کژروى و ارتکاب خطا در برتر دانستن یوسف(ع) و محبّت بیش از حد به وى متهم کردند. (إنک لفى ضللک القدیم)

۳- یعقوب(ع) در طول فراق یوسف(ع) همواره به زنده بودن او اعتقاد داشت و آن را براى اطرافیانش اظهار مى کرد. (قال أبوهم إنى لأجد ریح یوسف ... قالوا تالله إنک لفى ضللک القدیم)

۴- بستگان یعقوب او را در خبر استشمام بوى یوسف(ع) تکذیب کرده و این احساس را ناشى از کژاندیشى دانستند. (قال أبوهم إنى لأجد ریح یوسف ... قالوا تالله إنک لفى ضللک القدیم)

۵- بى ادبى و جسارت بستگان یعقوب به ساحت والاى آن حضرت (إنک لفى ضللک القدیم)

۶- سوگند به نام خدا ، داراى سابقه اى طولانى در تاریخ بشر (قالوا تالله إنک لفى ضللک القدیم)

روایات و احادیث

۷- «نشیط ... قال: قلت لأبى عبدالله(ع): أکان إخوة یوسف صلوات الله علیه أنبیاء قال: لا و لابررة أتقیاء و کیف و هم یقولون لأبیهم یعقوب: «تالله إنک لفى ضلالک القدیم» ;[۱] نشیط گفت: به امام صادق(ع) گفتم: آیا برادران یوسف پیامبر بودند؟ حضرت فرمود: نه، از نیکان و پرهیزکاران نیز نبودند و چگونه پیامبر بودند در حالى که به پدرشان یعقوب مى گفتند: تالله إنک لفى ضلالک القدیم».

موضوعات مرتبط

  • آل یعقوب: آل یعقوب و حیات یوسف (ع) ۱; آل یعقوب و یعقوب(ع) ۱، ۲، ۴، ۵; اهانتهاى آل یعقوب ۵; بینش آل یعقوب ۱; تهمتهاى آل یعقوب ۱، ۲; سوگند آل یعقوب ۲
  • برادران یوسف: برادران یوسف و نبوت ۷; برادران یوسف و یعقوب(ع) ۷; تهمتهاى برادران یوسف ۷
  • سوگند: تاریخ سوگند ۶; سوگند به خدا ۶
  • یعقوب(ع): اهانت به یعقوب(ع) ۵; پیشگویى یعقوب(ع) ۳; تهمت خطا به یعقوب(ع) ۱، ۲; تهمت کج فکرى به یعقوب(ع) ۱، ۴; علم غیب یعقوب(ع) ۳; قصه یعقوب(ع) ۱، ۲، ۳، ۴، ۵; محبت یعقوب(ع) به یوسف(ع) ۲; یعقوب(ع) در فراق یوسف ۳; یعقوب و بوىیوسف(ع) ۴; یعقوب(ع) وحیات یوسف(ع) ۳
  • یوسف(ع): قصه یوسف(ع) ۳

منابع

  1. تفسیرعیاشى، ج ۲، ص ۱۹۴، ح ۷۴ ; نورالثقلین، ج ۲، ص ۴۶۴، ح ۱۹۲.