النساء ١٠٧

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۳:۲۸ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

و از آنها که به خود خیانت کردند، دفاع مکن! زیرا خداوند، افراد خیانت‌پیشه گنهکار را دوست ندارد.

و در باره‌ى كسانى كه به خود خيانت مى‌كنند بحث [و دفاع‌] نكن، زيرا خدا خيانتگر گناه پيشه را دوست ندارد
و از كسانى كه به خويشتن خيانت مى‌كنند دفاع مكن، كه خداوند هر كس را كه خيانتگر و گناه‌پيشه باشد دوست ندارد.
و هرگز به خاطر مردمی که با نفوس خود خیانت می‌کنند (با اهل ایمان) جدال مکن، که همانا خدا آن را که خیانتکار و بد عمل است دوست نمی‌دارد.
و از کسانی که به خود خیانت می کنند دفاع مکن؛ زیرا خدا هر کس را که خیانت پیشه و گناه کار است دوست ندارد.
و به خاطر كسانى كه به خود خيانت مى‌ورزند مجادله مكن، كه خدا خائنان گناهكار را دوست ندارد.
و از کسانی که بر خود خیانت روا داشته‌اند، دفاع مکن که خداوند خیانتگران گنهکار را دوست ندارد
و از جانب كسانى كه به خود خيانت مى‌كنند [در مقام دفاع از آنها] ستيزه مكن، كه خداوند كسى را كه خيانتگر و گنه‌پيشه باشد دوست ندارد.
از کسانی دفاع مکن که (با ارتکاب جرائم، در اصل) به خود خیانت می‌کنند. بیگمان خداوند خیانت‌کنندگانِ گناه پیشه را دوست نمی‌دارد.
و از کسانی که به خودشان خیانت می‌کنند دفاع مکن. بی‌گمان خدا هر که را که خیانتکار و گناه‌پیشه بوده دوست نمی‌دارد.
و ستیزه مکن از آنان که با خود خیانت می‌ورزند زیرا خدا دوست ندارد آن را که خیانت‌کننده گنهکار است‌


النساء ١٠٦ آیه ١٠٧ النساء ١٠٨
سوره : سوره النساء
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«خَوَّاناً»: بسیار خیانتکار. هدف از این مبالغه، قصد تخصیص نیست و بلکه بیان واقع است. یعنی خَوّان و خائِن هر دو مبغوض درگاه خدایند. «أَثِیماً»: بسیار گناهکار.


تفسیر

نکات آیه

۱- هشدار خداوند به پیامبر(ص) در مورد دفاع از خائنان (لاتجدل عن الذین یختانون انفسهم) «جدال» هنگامى که به حرف «عن» متعدى شود، به معناى دفاع و طرفدارى است.

۲- حرمت دفاع از خائن (و لاتجدل عن الذین یختانون انفسهم)

۳- خیانت و نیرنگ به دیگران، در حقیقت خدعه و خیانت به خویشتن است. (و لاتجدل عن الذین یختانون انفسهم) در آیه شریفه خیانت به دیگران، خیانت به نفس شمرده شده است.

۴- مجموعه افراد جامعه به منزله پیکرى واحدند. (الذین یختانون انفسهم) چون قرآن خیانت به دیگران را خیانت به خویش مى داند، معلوم مى شود تمامى افراد جامعه در دیدگاه قرآن به منزله یک پیکر هستند.

۵- خطر بهره بردارى خیانتکاران نیرنگ باز از دستگاه قضایى در جهت خواسته هاى خویش (لتحکم بین الناس ... و لاتجدل عن الذین یختانون انفسهم)

۶- ضرورت هوشیارى قاضى در برابر نیرنگها و صحنه سازیها (لتحکم بین الناس ... و لاتجدل عن الذین یختانون انفسهم)

۷- خداوند، خیانتکاران گناهکار را دوست ندارد. (إنّ اللّه لایحب من کان خواناً اثیماً)

۸- خیانت و نیرنگ، گناه است. (إنّ اللّه لایحب من کان خواناً اثیماً) در برداشت فوق، «اثیماً»، صفت توضیحى براى «خواناً» گرفته شده است.

۹- حب و بغض خداوند، تعیین کننده حرکتها و عملکردهاى پیامبر(ص) (و لاتجدل ... إنّ اللّه لایحب من کان خواناً اثیماً)

۱۰- حب و بغض خداوند، باید تعیین کننده خط مشى مؤمنان باشد. (و لاتجدل ... إنّ اللّه لایحب من کان خواناً اثیماً) چون جمله «ان اللّه ...»، بیان علتى براى «لاتجادل» است و دلالت بر این دارد که دوستى و دشمنى خدا باید میزان حرکتها و توقفها قرار گیرد.

۱۱- حب و بغض خداوند، معیار سنجش و ارزیابى عملکردها (و لاتجدل عن الذین یختانون انفسهم إنّ اللّه لایحب من کان خواناً اثیماً)

۱۲- حرمت دفاع از کسانى که عملکردشان مبغوض خداوند است. (و لاتجدل ... إنّ اللّه لایحب من کان خواناً اثیماً)

۱۳- دفاع از خائنین، خیانت و گناهى بزرگ است. (و لاتجدل عن الذین یختانون انفسهم إنّ اللّه لایحب من کان خواناً اثیماً) مراد از «خواناً اثیماً» مى تواند قاضیانى باشد که از خیانتکاران دفاع مى کنند.

۱۴- بهره بردارى از انگیزه «محبوب شدن»، از روشهاى قرآن در ارشاد و تربیت (إنّ اللّه لایحب من کان خواناً اثیماً)

موضوعات مرتبط

  • احکام:۲، ۱۲
  • انسان:
  • انگیزش:
  • تربیت:
  • جامعه:
  • خائنان:
  • خدا:
  • خویش:
  • خیانت:
  • عمل:
  • قاضى:
  • گناه:
  • گناهکاران:
  • مبغوضان خدا:
  • محرمات:۲، ۱۲
  • محمّد(ص):
  • مکر:
  • مؤمنان:

منابع