تفسیر:المیزان جلد۵ بخش۷
از الکتاب
→ صفحه قبل | صفحه بعد ← |
- آيات ۱۲۶ - ۱۰۵ سوره نساء
- بيان آهنگ كلى اين آيات و زمينه نزول آنها
- نهى پيامبر صلى الله عليه و آله از حمايت و دفاع از خائنين
- معناى امر خداوند به رسول الله (ص ) در: « و استغفر الله ... » با توجه به عصمت آنجناب
- بيان سه جهت درباره گناهى كه با علم به گناه بودن آن صادر مى شود
- آثار و تبعات گناه فقط گريبانگير شخص گنهكار است ، نه غير او
- معناى كلمه « خطيبه » و اشاره به وجه بكار بردن تعابير مختلف درباره معصيت
- انزال كتاب بر رسول الله (ص ) و تعليم حكمت به او ملاك در عصمت آن حضرت ومصونيتش از ضرر و ضلالت است
- منشاء عصمت نوعى از علم است ، غير از علوم معمول و عادى كه تاءثير غالبى دارند نهدائمى
- مراد از انزال و تعليم به رسول الله (ص ) در جمله : « وانزال عليك الكتاب و الحكمة و عملك ... » دو نوع علم است
- بيان مراد از « كتاب » و « حكمت » و « علمى كه هرگز با آموختن به دست نمى آوردى » در آيه شريفه فوق
- مراد از « سبيل المؤ منين » كه از اتباع غير آن نهى شده ، اطاعت ازرسول الله (ص ) است
- مشاقه و دشمنى با رسول الله (ص ) شرك به خداى عظيم است
- وجه اينكه از خدايان دروغين به « اناث » تعبير شده
- بيان حال فريب خوردگان شيطان و عاقبت كار آنها
- كرامت نزد خدا بستگى به اعمال دارد و كسى از خداوند طلبكار نيست
- مرتكب عمل زشت سزاى خود را مى بيند هم در دنيا و هم در آخرت
- عمل كنندگان به بخشى از اعمال صالحه ، چه زن و چه مرد، به شرط مؤ من بودن بهبهشت مى روند
- يك شبهه و پاسخ به آن
- شاءن نزول آيه (انا انزلنا اليك الكتاب بالحق ...)
- داستان بشر منافق بر روايت قتادبن نعمان
- حكايت زره دزدى و مرد يهودى و نزول آيه انا انزلناه اليك الكتاب بالحق ...
- رواياتى در ذيل (لا خير فى كثير من نجويهم ...)
- مرگ سرنوشتى محتوم است و با فرار از ميدان جنگ و جهاد نمى توان از چنگ آن رهايىيافت
- فرمايشات گهر بار پيامبر اكرم (ص ) در سرزمين تبوك
→ صفحه قبل | صفحه بعد ← |