النحل ٤

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۵۷ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

انسان را از نطفه بی‌ارزشی آفرید؛ و سرانجام (او موجودی فصیح، و) مدافع آشکار از خویشتن گردید!

انسان را از نطفه‌اى آفريد و آن‌گاه او ستيزه‌گرى آشكار است
انسان را از نطفه‌اى آفريده است، آنگاه ستيزه‌جويى آشكار است.
خدا انسان را از آب نطفه‌ای (بی قدر و ضعیف) بیافرید، آن‌گاه او (اصل خلقت خود را فراموش کرده و با خالق) آشکارا به خصومت می‌خیزد.
انسان را از آبی اندک و بی ارزش آفرید، پس آن گاه [و به دور از انتظار] ستیزه جویی آشکار است.
آدمى را از نطفه بيافريد. و اكنون اوست كه به آشكارا دشمنى مى‌ورزد.
انسان را از نطفه‌ای [بی‌مقدار] آفریده است، آنگاه او ستیزه‌جویی آشکار است‌
آدمى را از نطفه‌اى [بويناك‌] بيافريد، و آنگاه او ستيزه‌گرى آشكار است.
انسان را (که یکی از مظاهر قدرت خدا است و عالَم صغیر نام دارد) از نطفه‌ای (ناچیز و ضعیف به نام منی) آفریده‌است، و او (پس از پا به رشد گذاشتن) به‌ناگاه دشمن آشکاری می‌گردد (و در برابر پروردگار خود علم طغیان برمی‌افرازد و رستاخیز و زندگی دوباره را انکار می‌کند، و فراموش می‌نماید که آن که او را قبلاً زندگی بخشیده است بعداً نیز می‌تواند زندگی ببخشد و به حال اوّلیّه برگشت دهد).
انسان را از نطفه‌ای آفرید. پس آن‌گاه او ستیزه‌جویی آشکارگر است.
بیافرید انسان را از چکّه آبی که ناگهان او است دشمنی آشکار


النحل ٣ آیه ٤ النحل ٥
سوره : سوره النحل
نزول : ٧ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٨
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«نُطْفَهُ»: منی. «خَصِیمٌ»: دشمن. صیغه مبالغه و یا فعیل به معنی مُفاعل است، از قبیل: نَسیب به معنی مُناسِب، خَلیط به معنی مُخالِط، عَشیر به معنی مُعاشِر. «مُبِینٌ»: اگر صفت (خَصِیمٌ) باشد به معنی واضح و آشکار است، و اگر خبر دوم بشمار آید به معنی بیانگر دلیل و برهان و مجادله با خدا است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- خداوند، خالق و آفریننده انسان است. (خلق الإنسن)

۲- نطفه، منشأ پیدایش آدمى است. (خلق الإنسن من نطفة)

۳- عوامل طبیعى، مجراى اراده خداوند است. (خلق الإنسن من نطفة) با آنکه خداوند ماده اصلى پیدایش انسان را نطفه معرفى مى کند، در عین حال خلقت او را به خود نسبت مى دهد و این، مى تواند بیانگر این حقیقت باشد که عوامل طبیعى، مجراهاى تحقق اراده خداوند است.

۴- انسان، موجودى مجادله گر و ستیزه جو درباره خالق خویش است. (فإذا هو خصیم) «خصم» (مصدر «خصیم») به معناى جدال و منازعه است (لسان العرب). درباره متعلق «خصیم» دو احتمال وجود دارد: ۱- متعلق آن خداوند باشد. ۲- حذف متعلق قرینه عمومیت و اطلاق باشد; یعنى، خصیم بودن از خصوصیات انسان است. برداشت فوق - به قرینه صدر آیه گذشته که از خداوند خالق سخن مى گوید - بنابر احتمال اول است.

۵- جدال و ستیزه جویى، از جمله ویژگیهاى انسان است. (فإذا هو خصیم مبین) برداشت فوق، بر طبق احتمال دوم در متعلق خصیم است; یعنى، متعلق خصیم حذف شده تا دلالت کند که انسان پیوسته سعى در جدال و ستیزه دارد.

۶- مجادله گرى و ستیزه جویى انسان آفریده شده از مایعى مثل نطفه، امرى شگفت آور و به دور از انتظار (خلق الإنسن من نطفة فإذا هو خصیم مبین) إذا در «فإذا هو ...» فجائیه است و در جایى به کار مى رود که عملى برخلاف انتظار انجام شود.

۷- جدال و مخاصمه، صفتى بس مذموم و ناپسند براى انسان (فإذا هو خصیم مبین) آوردن «إذا»ى فجائیه مى تواند نشان دهنده ناپسند بودن جدال و مخاصمه باشد، خصوصاً با توجه به اینکه انتظار از مخلوق، تسلیم بودن در مقابل خالق است و جدال و مخاصمه خلاف انتظار است.

۸- انسان موجودى توانمند براى بیان مقاصد و نظرات خویش (فإذا هو خصیم مبین)

۹- آفرینش انسان از نطفه، به صورت مجادله گرى سخنور، شاهد و گواه وحدانیت خداوند است. (تعلى عمّا یشرکون . خلق الإنسن من نطفة فإذا هو خصیم مبین)

موضوعات مرتبط

  • امور: امور شگفت آور ۶
  • انسان: استعداد انسان ۸; انسان از نطفه ۲، ۶، ۹; تکلم انسان ۸، ۹; خالق انسان ۱; خلقت انسان ۹; دشمنى انسان ۴، ۵; شگفتى دشمنى انسان ۶; شگفتى مجادله گرى انسان ۶; صفات انسان ۴، ۵; مجادله گرى انسان ۴، ۵، ۹; منشأ پیدایش انسان ۲
  • توحید: دلایل توحید ۹
  • خدا: خالقیت خدا ۱; مجادله درباره خدا ۴; مجارى اراده خدا ۳
  • دشمنى: سرزنش دشمنى ۷
  • صفات: صفات ناپسند ۷
  • عوامل طبیعى: نقش عوامل طبیعى ۳
  • مجادله: سرزنش مجادله ۷

منابع